خطای استراتژیک روحانی یا ابزار چانه‌زنی سبزها؟

بالاخره حسن روحانی،‌ رییس جمهور، نام گزینه مورد نظر خود را برای ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کرد و عیسی کلانتری،‌ علی‌رغم تمام کش و قوس‌‌های فراوانی که پیرامون سابقه اجرایی و مدیریتی وی وجود داشت، به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست رسید و بر صندلی سازمانی تکیه داد که پیش از این هر کس بر این مسند نشسته است به نحوی هجمه‌های مخالف و موافق را در مقابل خود دیده است.

به گزارش «انرژی امروز» سازمانی که پایه‌های تشکیل‌اش در سال 1335 و با نام «کانون شکار» و بعدها «سازمان شکاربانی و نظارت بر صید» بنا نهاده شده بود، و بالاخره در 1350 به نام سازمان حفاظت محیط زیست قوت گرفت، در اکثر دولت‌های اخیر بسیار پر تنش ظاهر شده است.

در چهار سال گذشته، معصومه ابتکار، ریاستِ این سازمان مهم و درگیر با تمامی ارگان‌ها و نهادها و وزارتخانه‌های دیگر را برعهده داشت. ابتکار سابقه ریاست هشت ساله سازمان در زمان محمد خاتمی را نیز در کارنامه خود دارد.

این روزها نیز بحث بر سر انتخاب ریاست جدید سازمان به خصوص بعد از حتمی شدن حکم ابتکار در معاونت زنان، در ایران و بین مسوولین و کارشناسان محیط زیستی و غیرمحیط زیستی بالا گرفت و هرکس بر اساس توان خود، خود را بخشی از جامعه دغدغه‌مند محیط زیست معرفی کرد و از رییس‌جمهور تقاضا کرد تا به فلان گزینه حکم ندهد و بهمان گزینه را برگزیند.

اما گزینه نهایی رییس‌جمهور  عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی دولت مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی بود. او در بهمن ماه 1392 با حکم حمید چیت‌ چیان به دبیری ستاد احیاء دریاچه ارومیه انتخاب شد. او لیسانس زراعت، ‌فوق لیسانس فیزیولوژی زراعی و دکتری بیوشیمی زراعی دارد. مدارکی که یکی از عوامل حمله به او و مخالفت در برابر ریاست وی در سازمان حفاظت محیط زیست است.

صدقی: انتخاب کلانتری خطای استراتژیک است

یکی از کسانی که مخالفت خود را با ریاست کلانتری بر سازمان حفاظت محیط زیست به طور آشکاری اعلام کرده بود، دکتر حسین صدقی، پدر علم هیدرولوژی ایران است. وی در پاسخ به خبرنگار «انرژی امروز» انتخاب کلانتری را برای ریاست در پردیسان «خطای استراتژیک» دانست و گفت: «تردیدی نیست که انتخاب عیسی کلانتری بعنوان مشاور عالی امور آب؛ کشاورزی و محیط زیست؛ و رئیس ستاد احیای دریاچه‌ ارومیه در  دولت یازدهم؛ به نوعی نشان از بی‌سر و سامان بودن نحوه انتصابات در عالی‌ترین سطح قوه مجریه کشور است؛  اما  ‌حکم صادره در دولت دوازدهم؛ دقیقا  سوءبینایی دولت‌ در تحلیل بحران‌ها و تهدیدهای امروز کشور و عدم  هوشیاری در فهم‌ عوامل و ریشه‌های بروز آنها‌ و  بازهم  نشانه بی‌توجهی و بی‌مبالاتی دولت به سرمایه‌های اجتماعی است. می‌توان چنین تصمیماتی را به یقین‌ ترجیح دادن‌ سهم طلبکاران نجومی و‌ دائمی‌ از انقلاب  دانست؛ و‌ منافع و‌ امنیت ملی را فدای سهم خواهی‌های نامشروع آنها از انقلاب  تلقی کرد».

مخالفانی که نام ندارند!

«انرژی امروز» با چند کارشناس فعال در عرصه محیط زیست نیز در این خصوص گفت‌وگو کرده است. این کارشناسان همگی مخالفت خود با انتخاب کلانتری را اعلام کردند، ‌اما خواسته‌اند تا نامشان فاش نشود!

یکی از کارشناسان این حوزه، که او نیز خواسته است ناشناس باقی بماند، به خبرنگار «انرژی امروز» گفت: «مطمئنا انتخاب ایشان [کلانتری] توام با تدبیر نبوده است. انتخاب کابینه طوری بوده که مثل اینکه قحط الرجال هست. امیدوارم سوابق و سلایق فکری ایشان به محیط زیست آسیب نزند. و ایشان با رویکرد علمی بتوانند [سازمان حفاظت محیط زیست را] مدیریت کنند. افراد با سواد را بکارگیر بگیرند و به نظر متخصصین احترام بگذارند. امیدوارم بتوانند با لابی که دارند وضعیت مالی محیط زیست را بهبود بدهند. و جایگاه محیط زیست تقویت شود».    

با این حال، ظاهرا عیسی کلانتری به عنوان یک مدیر نتوانسته است در میان کارشناسان حوزه محیط زیست دوستان زیادی را به گرد خود درآورد! هر چند اگر به تاریخ سیاسی ایران و تشکیل تمام کابینه‌ها مراجعه کنیم‌، چنین نظراتی با رویکردهای مختلف را در معرفی تمام اعضا کابینه تمام دولت‌ها مشاهده خواهیم کرد و به شاید بتوان نیمه پر لیوان را ببینیم و با مثبت ارزیابی کردن انتقادها به وزرا و معاونین یک رییس جمهور،‌ این را نشانه پویایی جامعه متخصصان کشور قلمداد کنیم که در خصوص انتخاب‌های رییس جمهور منتخب خود یا دیگران واکنش نشان می‌دهند.

مخدوم: کلانتری دلسوز استاما یکی دیگر از کارشناسان بسیار فعال در حوزه محیط زیست، استاد دانشگاه تهران، دکتر مجید مخدوم است که بدون کوچکترین ابایی از فاش شدن نامش! نظر خود را راجع به عیسی کلانتری، این طور توضیح داد که «اولا باید اجازه دهیم کلانتری برنامه‌های خودش را اعلام کند و دوما معاونینش را انتخاب کند، بعد نظر بدهیم که عیسی کلانتری چند مرده حلاج است».

«انرژی امروز» از دکتر مخدوم در خصوص نامه‌ای که سال 1382 عیسی کلانتری به ریاست جمهور وقت، محمد خاتمی، و زمانی که بیطرف وزیر نیرو بود، نوشته و نسبت به اقدامات اشتباه وزارت نیرو در زمینه سد سازی در حوزه دریاچه ارومیه هشدار داده است، سوال کرد و مخدوم در پاسخ گفت: ویژگی خوبی که کلانتری دارد؛ قدرت چانه‌زنی است. این که آن موقع کلانتری چنین نامه‌ای نوشته خیلی هم خوب هست. این برای محیط زیست خیلی مهم است که حداقل یک نفر باشد که دلسوز باشد.

وی تاکید کرد: کلانتری دلسوز است. اما به خاطر رشته تحصیلی‌اش کمی مشکل به وجود آمده است. اگر مشاوران و معاونانش را انتخاب کند راحتر می‌توان گفت که قرار است سازمان به کدام سمت و سو برود. اما به طور کلی قدرت چانه زنی این فرد بسیار بالاست.

مخدوم در پاسخ به این سوال که «در بحث ریزگردها و دیپلماسی که تا به امروز خانم ابتکار تا حدی توانسته با کشورهای دیگر برقرار کند و کنفرانس ریزگردها را در تهران برگزار کند، آیا کلانتری می‌تواند ادامه‌دهند راه ابتکار باشد؟»، گفت: «من فکر می‌کنم کلانتری بیشتر از ابتکار در این زمینه فعال باشد. ما دو ماه قبل از این کنفرانس در آلمان جلسه‌ای با عربستانی‌ها داشتیم در مورد همین ریزگردها، و قرار بود دولت آلمان بین ایران و عربستان یک تفاهم علمی به وجود بیاورد اما متاسفانه عربستانی‌ها زیربار نرفتند؛ درحالیکه دانشگاهیان عربستان مشتاق برای همکاری علمی بودند. این دیپلماسی را می‌توان ادامه داد و من امیدوارم دکتر کلانتری هم پیگیر این قضیه شود. و من مطمئن هستم با قدرت چانه‌زنی ایشان این کار انجام خواهد شد».

وی درعین حال تصریح کرد: «در هر صورت بعد از مشخص شدن مشاورین کلانتری، می‌توان نظر قطعی را در مورد ریاست این فرد بر سازمان محیط زیست داد».   

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن