موافقت با برگزاری دادگاه تجدیدنظر عامل بمبگذاری لاکربی

کمیسیون بازبینی جرائم اسکاتلند در بیانیه‌ای با توضیح تصمیم خود مبنی بر برگزاری مجدد دادگاه بمبگذاری لاکربی گفته است شش گزارش جدید را مورد ملاحظه قرار داده و به این نتیجه رسیده است که ممکن است «حکمی غیر موجه» صادر شده باشد.

یک کمیسیون قضایی در اسکاتلند روز چهارشنبه ۱۱ مارس (۲۱ اسفند) با درخواست برگزاری دادگاه تجدیدنظر در خصوص عامل بمبگذاری لاکربی موافقت کرده است.

«عبدالباسط المقرحی» در سال ۲۰۰۱ به دلیل دست داشتن در سقوط هواپیمای شرکت هوایی پان امریکن با ۲۵۹ مسافر بر فراز شهر لاکربی اسکاتلند مجرم شناخته شد و به حبس ابد محکوم شد. طی این حادثه تمامی سرنشینان هواپیما به همراه ۱۱ تن دیگر روی زمین جان خود را از دست دادند.

المقرحی در سال ۲۰۱۲ در حالی که همچنان اصرار به بیگناهی خود داشت بر اثر سرطان درگذشت، اما خانواده او سه سال پیش یک درخواست تجدید نظر پس از مرگ را علیه حکم او به دادگاه ارائه کردند.

کمیسیون بازبینی جرائم اسکاتلند در بیانیه‌ای با توضیح تصمیم خود مبنی بر برگزاری مجدد دادگاه گفته است شش گزارش جدید را مورد ملاحظه قرار داده و به این نتیجه رسیده است که ممکن است «حکمی غیر موجه» صادر شده باشد.

این کمیسیون افزوده است: «هیچ دادگاه منصفی نمی تواند پذیرفته باشد که آقای المقرحی عامل خرید محتویات چمدان حاوی بمب است.»

پس از انفجار هواپیمای شرکت پان امریکن آمریکا و بریتانیا، ایران و سوریه را عامل این حملات می دانستند. برآوردهای اطلاعاتی اولیه مدعی شدند که ایران از طریق یک گروه فلسطینی هواپیما را به به انتقام هدف گرفتن هواپیمای ایرباس بر فراز خلیج فارس ساقط کرده است. با این حال در ادامه تحقیقات بازرسان بریتانیایی و آمریکایی در سال ۱۹۹۱ عبدالباسط المقرحی، یک افسر اطلاعاتی لیبیایی، را مسئول انفجار قلمداد کردند.

حکومت لیبی تا سال ۱۹۹۹ از تحویل وی خودداری می کرد اما سرانجام او را مسترد کرد و در سال ۲۰۰۳ نیز به طور رسمی مسئولیت بمبگذاری لاکربی را پذیرفت. این کشور همچنین دو میلیارد و هفتصد میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان آن غرامت پرداخت کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن