دولت به بی‌مهری ها به محیط زیست خاتمه دهد

محمد درویش، کارشناس محیط زیست، در یادداشتی در شماره امروز روزنامه اعتماد به بیان انتظارات و مطالبات کنشگران و فعالان محیط زیست پرداخته است که در ادامه می‌آید:

فعالان محیط زیستی کشور در این روزها که مصادف با تغییر و تحولات کابینه دولت و مدیران ارشد سازمان ها و نهادهای بزرگ و تاثیرگذار دولتی است، انتظار دارند تا سیاست های دولت به گونه ای باشد که بتواند یک بار برای همیشه به بی مهری های رخ داده در قبال محیط زیست کشور خاتمه دهد.

    به بیانی می توان مهم ترین انتظارات و مطالبات کنشگران و فعالان محیط زیست را از دولت دوازدهم در چند محور خلاصه کرد:

     ١- یکی از مهم ترین اولویت ها در دولت دوازدهم باید این باشد که تمام تلاش خود را به کار برد تا اقتدار سازمان محیط زیست را چه در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری و چه در حوزه بودجه ای به این سازمان بازگرداند: سازمانی که بتواند طرح های مصوبی که موجب تخریب زیست محیطی می شود را وتو کند.

     ٢- ما فعالان محیط زیست از دولت انتظار داریم تا یک بار برای همیشه، تکلیف سازمان جنگل ها و مراتع را روشن کند چرا که این نهاد، سازمانی راهبردی است و نباید در حد یک معاونت در وزارتخانه ای باشد. بلکه انتظار ما این است که وزارتخانه ای در کنار سازمان محیط زیست، باعنوان وزارتخانه منابع طبیعی تشکیل شود که متشکل از شیلات و زمین شناسی و سازمان جنگل ها و مراتع باشد.

     ٣- انتظار دیگر ما این است که یک بار برای همیشه به تفکر سازه ای برای منابع آب پایان دهند و ساخت سد را در کشور متوقف کنند و به جای آن راهکارهای دیگری چون احیای قنات ها، بازچرخانی آب، افزایش بهره وری در مصرف آب کشاورزی و … را در دستور کار قرار دهند و اگر وضعیت همچنان بحرانی بود، به اجرای طرح نمک زدایی از دریای عمان با استفاده از انرژی خورشیدی بپردازند.

     ۴- یکی دیگر از مطالبات ما این است که سازمان محیط زیست دولت دوازدهم در جهت افزایش و ارتقای فهم زیست محیطی شهروندان و به خصوص نوجوانان و کودکان از طریق احداث مدارس طبیعت تلاش کند و با تعامل با وزارت آموزش و پرورش ترتیبی را اتخاذ کند تا مباحث زیست محیطی در مدارس ما، تدریس شود.

     ۵- انتظار داریم تا سازمان محیط زیست دولت آینده کاهش فشار به حفره های آب های زیرزمینی، تاسیس اکوکمپ ها و اکولوژها را در دستور کار جدی خود داشته باشد و زیرساخت های لازم برای گردشگری طبیعی، گردشگری سلامت و… را فراهم کند چرا که رمز توسعه و پایداری کشور از منابع طبیعی و کشاورزی نمی گذرد بلکه باید به فکر بهره برداری از پتانسیل های زیست محیطی کشور برای توسعه صنعت گردشگری و همچنین تقویت تولید انرژی های نو بود. همان طور که براساس چشم اندازهای ترسیم شده باید تا سال ١۴٠۴ تعداد گردشگران ما به ٢٠ میلیون نفر برسد. در بخش انرژی های نو نیز همان طور که تاکنون نیروگاه های انرژی های نو در شهرهای کرمان، همدان و اصفهان راه اندازی شده، تلاش کنیم تا به هدف تولید برق ۵٠٠٠ مگاواتی ترسیم شده برای کشور دست پیدا کنیم.

     ۶- یکی دیگر از خواست های دوستداران و فعالان محیط زیست کشور این است که قوانین و عملکرد شوراهای شهر و شهرداری ها از طریق وزارت کشور به گونه ای تغییر کند و بازنگری شود که شاهد نفی خودرومحوری و توجه به مولفه انسان محوری در شهرهای بزرگ و به خصوص تهران باشیم. حقیقت این است که ما نیاز به شهرهایی با پل های فراوان و خودروهای بی شمار و برج های بلندمرتبه و مال های فراوان نداریم، بلکه شهری را می خواهیم که در آن دوچرخه سواری و پیاده روی و استفاده از حمل و نقل عمومی، جایگزین خودرومحوری شود و بتوان در آن صدای پرنده های مختلف را با لذت گوش کرد.

     ٧- از دولت روحانی انتظار داریم که فردی را به عنوان ریاست سازمان محیط زیست انتخاب کند که از چشم اندازهای زیست محیطی آینده آشوراده، پریشان، زاگرس، مکران و… با جدیت حمایت کند و آنها را در معرض هیچ تخریبی به بهانه توسعه قرار ندهد و بر سر آنها معامله نکند چرا که اینها تنوع های زیست محیطی کشور هستند و باید آنها را برای آیندگان حفظ کرد.

     ٨- براساس نخستین مصوبه شورای عالی محیط زیست دولت یازدهم قرار شد تا تمام وزارتخانه ها و سازمان ها دفاتر محیط زیست احداث شود اما متاسفانه با کج سلیقگی برخی مسوولان، این مصوبه هیچگاه عملیاتی نشد، امیدواریم در دولت دوازدهم این مصوبه بالاخره اجرایی شود.

     ٩- امیدواریم سازمان محیط زیست مانند شهرداری تهران، از چنان جایگاه و قدرتی برخوردار شود که بتواند شماره ای سه رقمی را به مردم اعلام کند تا آنها بتوانند مشکلات زیست محیطی، آتش سوزی های جنگل ها و تخریب باغ ها و… را در کمترین زمان ممکن به گوش مسوولان برسانند.

     این مطالبه قدیمی ما، تاکنون به سنگ خورده است چراکه وزیر ارتباطات دولت یازدهم گفته بود: شماره های سه رقمی فقط مختص موضوعات مهم و راهبردی و حساس است، به بیانی محیط زیست، در نظر دولتمردان چندان موضوع مهمی نیست! ١٠- پیگیری تصویب لایحه مبارزه با حیوان آزاری از دیگر مطالبات دوستداران محیط زیست است که سال هاست در پیچ و خم های اداری و قضایی مسکوت مانده است. انتظار ما این است که در کشوری که تاکنون بیش از ١١ هزار قانون مصوب داشته است، قانونی هم برای مقابله و برخورد با حیوان آزاری داشته باشیم. ١١- و بالاخره، امیدواریم مدیری توانمند برای سازمان محیط زیست انتخاب شود که بدون آنکه تحت تاثیر فشارها قرار گیرد، بتواند با درایت وزن مباحث محیط زیستی را در دیالوگ های دولت افزایش دهد و بتواند بر این تفکر خاتمه دهد که محیط زیست سد توسعه است! به امید آنکه در دولت دوازدهم شاهد دولتی محیط زیستی به معنای واقعی آن باشیم.

    

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن