ممنوعیت برای کامیون‌های حامل سوخت در سنندج

نهادهای مسئول در کردستان برای رفع نگرانی‌های ناشی از ورود مواد شیمیایی و سوخت کامیون‌ها به سد قشلاق سنندج، دریک همکاری مشترک با تعیین مسیرهای جایگزین، درصددند در آینده ای که وعده داده اند عبور کامیون‌ها حاوی سوخت از کنار این سد را ممنوع کنند.

گزارش خبرنگار «انرژی امروز» از سنندج حاکی است با پیگیری‌های مکرر شرکت آب منطقه‌ای کردستان، سازمان حفاظت از محیط‌زیست و نهادهای مرتبط در کردستان، مسیر کامیون‌های ترانزیتی حامل مواد نفتی از مجاورت سد قشلاق تغییر و عبور این کامیون‌ها از کنار این سد ممنوع می‌شود.

نخستین بار در سال ۱۳۸۲ یک تریلر حاوی مواد شیمیایی در جاده حاشیه سد قشلاق واژگون و بخشی از مواد آن به دریاچه این سد وارد و باعث دردسر جدی مسئولان و فضای روانی نامناسبی بر سنندج حاکم کرد. از این تاریخ به بعد هر از چند گاه خبر می‌رسد که کامیونی حامل سوخت در جاده‌های کردستان واژگون شده است؛ به‌گونه‌ای که اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان تأیید کرده تنها در سال ۹۲ چهارده تریلر حامل سوخت در جاده های کردستان واژگون شده است. جاده‌های سنندج به دیواندره و سنندج به مریوان عموماً در مجاورت رودخانه و منابع آبی قرار دارند.

بر پایه این گزارش اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان با تعیین مسیرهای جایگزین و ابلاغ آن به پلیس راهور و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی جهت تردد، اعلام کرده که در ماه‌های آینده این مسیر تغییر می‌یابد. زمان دقیق اجرای این تصمیم اعلام نشده است.

سد قشلاق در ۱۲ کیلومتری شهر سنندج واقع است. ساخت این سد در سال ۱۳۵۳ شروع و در سال ۱۳۵۷ آبگیری شد. این سد به لحاظ تأمین آب شرب شهر و آب مصرفی کشاورزی سنندج دارای اهمیت فراوانی است. دریاچه پشت این سد 11 کیلومتر درازا دارد و وسعتی معادل 934 هکتار را در بر می گیرد. به گفته مسئولان امور کردستان « حفاظت کیفی از آب دریاچه پشت سد قشلاق یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت آب منطقه‌ای کردستان است.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن