اتوماسیون فرایند اتصال و جداسازی لوله های مغزی

شرکت ودرفورد در جدیدترین تکنولوژی خود سیستمی را طراحی کرده است که با استفاده از اتوماسیون سازی در عملیات اتصال، جداسازی و کنترل لوله مغزی به درون چاه، باعث افزایش بازدهی و دقت اتصالات و کاهش خرابی ناشی از عملیات شده است.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری `انرژی امروز`، کنترل و مدیریت لوله های مغزی یکی از هزینه بر ترین قسمت های عملیات حفاری می باشد. شرکت ودرفورد یکی از بزرگترین پیمان کاران لوله مغزی و و توسعه دهندگان آن در صنعت نفت و گاز دنیا می باشد. این شرکت با توجه به نیازها و چالش های موجود در این بخش در صنعت، سیستمی را طراحی کرده است که کیفیت عملیات در این بخش را افزایش داده و از هزینه های آن کاسته است.

اتصال و جداسازی لوله مغزی، لوله جداری و دیگر عملیات آماده سازی اولیه برای راندن ابزار به درون چاه، یکی از چالش برانگیزترین قسمت های حفر چاه می باشد. اخیرا صحبت ها و ایده های زیادی برای انتقال این عملیات به ناحیه ای به دور از دکل و بکارگیری سیستم مکانیزه در جهت تولید این اتصالات و جداسازی ها برای کاهش هزینه، شده است. آماده سازی مجزا و به دور از دکل نه تنها از هزینه ها می کاهد بلکه می تواند موجب کمینه کردن زمان حفاری بدون لوله جداری و عملیات تکمیل چاه شود زیرا در عملیات مرسوم به جای گرفتن زمان لازم در جهت اتصال لوله های مغزی تکی (Joint)، می توان همه اتصالات دو تای و سه تایی که به استند (Stand) معروف است را در جایی دیگر و زمانی جدا از عملیات صرف نمود. مزیت دیگر این روش استفاده از دستگاه های تمام اتوماتیک برای اتصال نمودن و جدا کردن است که از خطاهای انسانی کاسته و باعث گرفتن حداکثر بازدهی از لوله مغزی با کنترل هوشمند نیروهای گشتاور وارد شده به رزوه ها و اتصالات، می شود. از طرفی این سیستم قادر است استند هایی 2 تا 3 برابر مدل های مرسوم تولید کند.

  شرکت ودرفورد با توسعه این پایگاه مجزا و به صرفه، موجب افزایش کیفیت اتصالات، امنیت و رسیدن به استانداردهای مخصوص شده است. در این مرکز با رعایت تمامی استانداردهای لازم هنگام تولید و اتصال، بهترین نمونه استند ها با کیفیت و آماده در اختیار چندین دکل در حال حفاری در آن واحد قرار می گیرد. در این مرکز هنگام اتصال لوله ها به یکدیگر با هک کردن بارکد اسنتد تولید شده به طور تمام اتوماتیک، اطلاعاتی نظیر میزان گشتاور، طول و … در اختیار مهندسان قرار می گیرد. حتی در مواقعی که نشان رنگی خرده و یا پاک می شود، باز هم از طریق دستگاه های مخصوص اطلاعات آن ها قابل رویت است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن