بیطرف پیگیر سیاست‌های نظام در احداث سدها بود

نماینده مردم زرند و کوهبنان گفت: در زمان تصدی وزارت نیرو توسط بیطرف، دولت وقت، محیط زیست و همه مسئولان وقت پیگیری سدسازی بودند و نمایندگان بر سر ساخت آن اصرار و پافشاری می کردند . آقای بیطرف در آن دوران سیاست‌های نظام را پیگیری می کرد.

به گزارش انرژی امروز، حسین امیری خامکانی در صحن علنی امروز مجلس در موافقت از وزیر نیرو سخنرانی کرد. محسن علیجانی دیگر موافق برنامه های وزیر نیرو 7 دقیقه از وقتش را به امیری خامکانی داده بود.  امیری پس از تشکر از زحمات چیت‌چیان وزیر نیروی دولت اول روحانی گفت: 3 مورد مهم برای ارزیابی وزرای پیشنهادی مد نظر است، اول ویژگی‌های شخصی، دوم عملکرد گذشته و توانایی وزیر برای اجرای اسناد بالادستی، سوم برنامه‌های ارائه شده وزیر پیشنهادی.

حمایت 160 متخصص و کارشناس حوزه آب و برق از بیطرف

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس با اشاره به حضورش در مجلس ششم و تعاملش در آن دوره با بیطرف به عنوان وزیر نیرو گفت:  بیطرف شخصی پاسخگو و متخصص است که  با رانت رشد نکرده و از مدیران انقلابی است که به صورت پلکانی ارتقا یافته و دارای تجارب مناسبی است. چنانچه با اعلام نام او سندیکاهای بزرگ و شرکت‌های توزیع برق از حضور ایشان استقبال کردند و 160 نفر از متخصصان حوزه آب و برق حمایت خود را از او اعلام کردند.

وی در ادامه افزود: بیطرف بر اساس آمار از وزرای موفق نیرو پس از انقلاب بوده به طوری که در سال76 پس از انتخاب به عنوان وزیر نیرو قدرت برق نصب شده کشور 23 هزار مگاوات بود که در پایان دوره وی به 43 هزار مگاوات رسید.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید برق در ابتدای وزارت وی 92 میلیارد کیلووات ساعت بود که در پایان دوره مسئولیتش به 178 میلیارد ساعت رسید، ادامه داد: روستاهای دارای برق از 38 هزار به 52 هزار روستا رسید که آمار قابل توجهی است و در دوره ایشان سیستم برق سراسری یکپارچه شد و استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان بزرگ به شبکه اصلی پیوستند.

وی در ادامه افزود: ارتباط برون مرزی کشور در دوران وزارت بیطرف تکمیل شد؛ به طوری که کشورهایی مانند افغانستان، ترکمنستان و پاکستان به کشورهای ارمنستان و ترکیه اضافه شدند.

ایجاد تعادل در تولید و مصرف در زمان بیطرف

امیری با اشاره به ایجاد تعادل در تولید و مصرف برق در زمان مسئولیت بیطرف، گفت: در این دوران  خاموشی خسته‌کننده رفع شد و همچنین بازار برق ایران در زمان بیطرف به راه افتاد و از بخش خصوصی برای تامین و عرضه برق در این دوران استفاده شد .

وی با اشاره به نیروگاه هزار مگاواتی رودشور، گفت: این نیروگاه در زمان آقای بیطرف صد درصد توسط بخش خصوصی ساخته شد.همچنین در زمان وزارت بیطرف تولید کابل فشار قوی در داخل کشور بنیانگذاری شد و ترانسفورماتورهای پرقدرت نیز از همان زمان در کشور و در زنجان راه اندازی شد.

ششمین کشور توربین ساز جهان شدیم

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه به همکاری ایران و شرکت زیمنس آلمان در زمان بیطرف اشاره کرد و گفت: در آن دوران با همکاری این دو شرکت ساخت توربین نیروگاه گازی را شروع کردند، پس از آن ایران توانست خود به ساخت این تکنولوژی دست یابد و امروز شاهد فعالیت شرکت مپنا که در زمانه آقای بیطرف پایه گذاری شد هستیم. شرکتی که در خاورمیانه نمونه است و توانایی ساخت لوکوموتیو، نیروگاه 200 مگاواتی گازی و 2 5 مگاواتی بادی را دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما ششمین کشور توربین ساز جهان هستیم، گفت:ما هر ساله برای تأمین نیاز کشور باید 4 تا 5 هزار مگاوات نیروگاه احداث کنیم، البته یک راه کاهش نیاز مدیریت مصرف و پیک زدایی است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو در دولت دوازدهم دیده شده است.

وی امیری با اشاره به انتقادات درباره سدسازی در دوران بیطرف گفت: 60 سال پیش در خصوص احداث سد مکان‌یابی توسط کارشناسان خارجی انجام شد و در ادامه همین مطالعات احداث سدها پیش رفت و مجموعه نظام همواره به دنبال سدسازی بودند.

بیطرف اهداف نظام را پیگیری می کرد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید گناه تغییرات آب و هوایی و مشکلات کشورهای همسایه را گردن بیطرف اندازیم، گفت: در آن زمان دولت وقت، محیط زیست و همه مسئولان وقت پیگیری این موضوع بودند و نمایندگان بر سر ساخت آن اصرار و پافشاری می کردند و اگر چنین نمی شد از سوی نمایندگان از وزیر و دولت سئوال و انتقاد بسیار می‌شد.در آن دوران سیاست‌های نظام را پیش می‌برد.

وی در ادامه افزود: مشکل کشورهای همسایه و سدسازی در آن دوران را به گردن آقای بیطرف نیندازید او  اهداف نظام را پیگیری می کرد.

امیری خامکانی با بیان اینکه ما کشوری خشک دارای باران های سیل آسای وحشی هستیم، گفت: اگر در این مناطق سد ساخته شده بود آبها هدر نمی رفت و آسیب مالی و جانی کمتری را شاهد بودیم.

وی در ادامه افزود:سدهای منطقه خوزستان نبود قطعا سیل‌های بیشتری تاکنون مردم این استان را آزار می‌داد البته ممکن است در جریان احداث برخی از سدها مانند گتوند کارشناسان یا مسئولان اشتباه کرده باشند و این بحث باید کارشناسی شود اما نمی توان با کل سدسازی کشور در آن مقطع زمانی مخالفت کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: آب های ژرف می تواند کمک بسیاری در دوران بی آبی کند و توجه به بخش تجدیدپذیر بسیار حائز اهمیت است که آقای بیطرف در برنامه هایشان به آن اشاره کرده اند.

وی در پایان گفت: استفاده از سواحل کشور و استقرار جمعیت و واحدهای تولیدی باید در سواحل انجام شود نه در جایی که خشک است و پس از ساخت و ساز مساله تامین آن آنها پیش بیایند. این مسائل را باید پدافند غیرعامل مورد ارزیابی قرار دهد تا کمتر با چنین مشکلاتی مواجه شویم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن