دفاع از حضور نمایندگان ادوار مجلس در نفت

عضو کمیسیون نفت دو دوره مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از نمایندگانی که اکنون در بدنه نفت مشغول به فعالیت هستند، پیش از اینکه نماینده مجلس بوده باشند یا  کارمند رسمی صنعت نفت بوده‌اند و یا برخی نیز در مجلس و در کمیسیون انرژی و مرتبط با مجموعه نفت و صنعت نفت فعالیت داشته‌اند.

نماینده سابق مجلس که اکنون در شرکت نفت و گاز پارس فعال است، درباره انتقادهای اخیر از استخدام نمایندگان ادوار مجلس در وزارت نفت اظهارنظر کرد.

سید معروف صمدی در گفتگو با خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز» درخصوص برخی صحبت‌های مخالفان زنگنه در مجلس شورای اسلامی مبنی بر استخدام نمایندگان مجلس در بدنه نفت گفت: برخی از این افراد پیش از این در بدنه نفت و کارمند رسمی صنعت نفت بوده‌اند و برخی نیز در مجلس در کمیسیون انرژی و مرتبط با مجموعه نفت و صنعت نفت بوده‌اند.

نمایندگان باید خانه‌نشین شوند؟

او در ادامه افزود: نمایندگان نیز باید در جایی مشغول به کار شوند و از نیرو و توانایی آنها استفاده شود. آن‌هایی که ارتباط خاصی با مجموعه‌ای دارند و تجارب خاصی دارند؛ در همان وزارتخانه فعالند. در همه وزارتخانه‌ها نیز وضعیت به همین منوال است، آیا نمایندگان باید خانه‌نشین شوند؟ نه تنها ایرادی به این امر وارد نیست، بلکه حسن است و اگر هم مشکلی دارد برای همه وزارتخانه‌ها مطرح ست.

نماینده دوره چهارم و پنجم شورای اسلامی اظهار کرد: پیش از اینکه عضو مجلس شورای اسلامی شوم، در بخش‌های مختلف و وزارتخانه‌های مختلف کار کردم. به اقتضای شرایطم در آموزش و پرورش و وزارت علوم و فناوری بوده‌ام. پس از آن در وزارت نفت مشغول شدم و زمانی که در مجلس بودم دو دوره در کمیسیون نفت و عضو هیات رییسه کمیسیون نفت بودم. اکنون نیز در یکی از شرکت‌های فرعی در طرح‌های پشتیبانی نفت و گاز پارس فعالیت می‌کنم.

صمدی تصریح کرد: صنعت نفت مجموعه بسیار بزرگی است، مسائل اجتماعی، اقتصادی، و دیگر مسائل در صنعت نفت قابل طرح است. صنعت نفت تنها تکنولوژی نفت و گاز و پتروشیمی نیست، این مجموعه عظیم، منابع انسانی و نیروهای خاص خود را می‌طلبد، مسائل حقوقی آن نیز مطرح می‌گردد. بستگی دارد به این مساله چطور نگاه کنیم.

برخی موانع مانع تحقق اهداف زنگنه شد

او در خصوص ادعای برخی مخالفان که اظهار داشتند «برنامه‌هایی که وزیر معرفی کرده است برنامه 4 سال گذشته است و بسیاری از وعده‌های وزیر در این چهار سال عملی نشده است» تصریح کرد: نظر نمایندگان قابل احترام است، اما وعده‌هایی که داده است در بسیاری از جهات تحقق پیدا کرده است، بعضی بنا به مقتضیات و مقدورات در همان حد ظرفیت داشته است، این نیست که وزیری که فعال است ، صد در صد در همه امور موفق بوده یا به نتیجه رسیده است، ما باید شکل کلان قضیه را ببینیم، نه نتها زنگنه همه وزرا.

او با تاکید براینکه زنگنه در چهارچوب برنامه‌هایش موفق عمل کرده است گفت: به هرحال اشتباهاتی نیز داشته‌اند چرا که با موانع بسیاری در کشور روبرو بوده که سد راه اجرای صددرصدی برنامه‌ها شده است.

نماینده دوره چهارم و پنجم شورای اسلامی در ادامه افزود: تحریم‌ها مانع بزرگی بر سر راه پیشرفت نفت بوده است، این امر نه تنها وزیر حتی در اختیار دولت نیز نبوده است.

وزارت نفت و وزارت امور خارجه بر یکدیگر تاثیرگذارند

او در خصوص اظهارات خادمی در خصوص این ادعای یکی از مخالفان زنگنه مبنی بر اینکه «موفقیت‌های افزایش فروش نفت مرهون موفقیت ظریف در سیاست خارجی بوده است نه شخص زنگنه»، گفت: بعضی مسائل به یکدیگر مرتبط هستند. بسیاری از کشورها از طریق اقتصاد مسائل سیاسی خود را پیگیری می‌کنند. نفت بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین صنعت کشور ماست و بهترین نیروهای ما در نفت هستند و بیشترین ارتباطی که اکنون با دنیای خارج دارد در صنعت نفت و فروش نفت است به دلیل ماهیت وجودی و بازارهایی که در خارج  از کشور دارد، همچنین به دلیل وابستگی به تکنولوژی که اکنون در خارج از کشور وجود دارد.

او در ادامه افزود: شرکت‌های بزرگی در دنیا هستند که این شرکت‌ها در تصمیم گیری‌های جهانی و منطقه‌ای نقش دارند و از این جهت توانسته است کمک بسیاری به وزارت امور خارجه بکنند. درواقع وزارت نفت و وزارت اومر خارجه متقابلاً یه یکدیگر کمک کردند.

صمدی با تاکید بر اینکه «ظریف سرآمد ارتباط با دنیای خارج است و انصافاً موفق نیز بوده است و هیچکس نمی‌تواند این واقعیت را انکار بکند»، در خصوص دفاعیات زنگنه در مجلس شورای اسلامی گفت: دفاعیات وزیر بسیار خوب بود؛ اما او می‌توانست موارد بسیاری را می‌توانست طرح کند که به آنها نپرداخت.

زنگنه تاکنون مهره موفقی در وزارت نفت بوده است

نماینده دو دوره مردم سنندج و دیواندره توضیح داد: در گذشته در استخراج گاز موفق نبودیم و در خصوص سقف تولید می‌توان گفت هنگامی که زنگنه آمد در مدت شش ماه توانستیم به تولید برسیم و سهم ما برابر با سقف کشور مقابل شد. او همه توان خود را بر پروژه‌های مهم متمرکز کرد تا به سرانجام برسند و در نتیجه آن ما در عسلویه به تولید رسیدیم و منابع درامدی ارزی کشور نیز افزایش یافت. بیژن زنگنه تاکنون مهره موفقی در وزارت نفت بوده است.

او در ادامه افزود: زنگنه با رونمایی از قراردادهای جدیدی نفتی، فضای روانی مطلوبی در افکار عمومی دنیا ایجاد کرد و ذهنیت بسیاری از شرکت‌ها بخصوص غول‌های نفتی دنیا نسبت به کشور تغییر داد و اکنون بسیاری از شرکت‌های مطرح دنیا در فکر حضور در میادین نفت و گاز ایران هستند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن