فازهای جدید پارس‌جنوبی هم پاسخگوی نیاز نیروگاه‌ها نبودند

مصرف گاز نیروگاه‌ها از ابتدای سال جاری تا هفته اول مردادماه، 1845 میلیون مترمکعب افزایش پیدا کرده است و این درحالی است که مصرف گازوئیل در نیروگاه‌های کشور نیز 19 میلیون لیتر نسبت به زمان مشابه در سال 95 بیشتر شده است اما به‌کارگیری مازوت به میزان 32 درصد سقوط کرده و 290 میلیون لیتر کمتر شده است.

به گزارش خبرنگار پالایش «انرژی امروز»، در سال جاری ظرفیت اسمی نیروگاه‌های بخاری، گازی، چرخه ترکیبی، تولید پراکنده و دیزلی کشور از ابتدای سال جاری تا هفته اول مردادماه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته حدود دو درصد افزایش یافته است، درحالی که سوخت‌رسانی به این نیروگاه‌ها حدود هشت درصد بیشتر شد.

بر این اساس در زمان مورد بحث 26 هزار و 938 میلیون متر مکعب گاز، 572 میلیون لیتر گازوئیل (نفت گاز) و 577 میلیون لیتر مازوت (نفت کوره) در نیروگاه‌ها مصرف شد؛ همچنان بر اساس آمار میزان مازوت مصرفی نسبت به گازوئیل بیشتر است اما فاصله 300 میلیون لیتری مصرف این دو سوخت در نیروگاه‌ها در سال گذشته، اکنون به پنج میلیون لیتر رسیده است.

درواقع در ازای افزایش 1845 میلیون مترمکعبی گاز و 19 میلیون لیتری گازوئیل تحویلی به نیروگاه‌ها، 290 میلیون لیتر مازوت کمتر مصرف شد.

بر این اساس با ورود فازهای جدید پارس جنوبی به مدار تولید در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری، بازهم وزارت نفت نتوانست گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها را به قدر تقاضا تامین کند و همچنان مازوت که مصرف آن در بسیاری از نیروگاه‌ها منع شده است و همواره وعده عدم به کارگیری این سوخت گران و بسیار آلاینده داده می‌شد، به نیروگاه جان می‌بخشد.

چندین سال است که تلاش می‌شود فقط از سوخت گاز در نیروگاه‌ها استفاده شود اما این موضوع که مقرر است قانون باشد، سال به سال به وعده‌های سال آتی می‌پیوندد و این دور همچنان ادامه دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن