«امید» زیرذره‌بین

روزنامه اعتماد در شماره امروز خود به بررسی آرای سیاسی کابینه و بازتاب های رای نیاوردن وزیر پیشنهادی نیرو پرداخته است که در ادامه می‌آید:

رای اعتماد به کابینه دوازدهم با حواشی همراه شده است. روز گذشته خیلی‌ها درباره عدم رای اعتماد مجلس به بیطرف، وزیر پیشنهادی نیرو یا رای آوردن چهره‌هایی  که در اغلب تحلیل‌ها از شانس رای‌آوری کمتری برخوردار بودند، واکنش نشان دادند. در میان اظهارنظرها در این باره انتقادات از فراکسیون امید هم جدی شده است. اینکه چرا گزینه اصلاح‌طلب کابینه رای نیاورده و گزینه‌ای که فراکسیون امید از او حمایت نکرده حالا در کابینه دوازدهم حضور دارد، نوک تیز انتقادات را متوجه نحوه مدیریت عملکرد فراکسیون امید کرده است. هم نمایندگان مجلس درباره چگونگی رای اعتماد اظهارنظر کرده‌اند و هم کاربران شبکه‌های مجازی و هم سیاسیون.

نمایندگان مجلس چه ارزیابی‌ای داشتند؟

فراکسیون امیدی‌ها حالا بعد از پشت سر گذاشتن ایام پر از حرف و حدیث انتخابات هیات‌رییسه مجلس که سه کرسی خودشان را از دست دادند، باید به سوالات بدنه رای‌شان درباره رای اعتماد پاسخ بدهند. احتمال رای نیاوردن بیطرف در همه تحلیل‌های فراکسیون امیدی‌ها از فضای مجلس تا آخرین ساعات مانده به رای‌گیری غایب بود و این موضوع آنها را شوکه کرد. از آن گذشته امیدی‌ها دست‌کم در یک مورد یعنی عدم حمایت از یکی  از وزرا با فراکسیون مستقلین اشتراک‌نظر داشتند. اما ظاهرا نتوانستند از ظرفیت ائتلاف با آنها استفاده کنند. چرایی این موضوع و اینکه چرا فراکسیون امید تحلیل واقعی و درستی از فضای مجلس و رای نمایندگان نداشت سوالی است که هیات رییسه فراکسیون باید به آن پاسخ بدهد. اما تا جایی که به سایر اعضای فراکسیون بر می‌گردد برخی چهره‌ها همچون مازنی، نماینده تهران معتقدند بداخلاقی فراکسیونی در رای نیاوردن بیطرف موثر بوده است. یا علیرضا رحیمی که روایت خودش را از این موضوع دارد و آن را مرتبط با فراکسیون زاگرس‌نشینان می‌داند. اما مازنی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی از رای نمایندگان به وزرای دولت گفته است: به‌طور کلی رای فراکسیون‌ها در نظر نمایندگان غالب نبود و نظر شخصی آنها در مقایسه با نظر فراکسیون حکمفرما شد. او معتقد است تعهد تشکیلاتی و فراکسیونی کمتر در رای وزرا وجود داشت. برخی از نمایندگان با پایبندی بر تعهد سیاسی خود به فراکسیون مربوطه به وزرا رای دادند، اما برخی دیگر از نمایندگان رای خود را براساس مسائل قومی و شخصی و خارج از رای فراکسیون‌ها مطرح کردند. بعد هم گفته است که این موضوع بیشتر در مورد آقای بیطرف دیده شد که کار تشکیلاتی منسجم و غیرشفافی صورت گرفت تا او رای نیاورد و ما این را در دقایق آخر متوجه شدیم. به همین دلیل به نظرم بداخلاقی فراکسیونی در رای ندادن به آقای بیطرف اعمال شد. در این بین تلاش نمایندگان استان خوزستان نیز بی‌تاثیر نبود.

فضای مثبت امید به بیطرف

علیرضا رحیمی، نماینده تهران هم در کانال تلگرامی خودش درباره بیطرف نوشته است: نسبت به آقای بیطرف فضای مثبتی در فراکسیون امید وجود داشت و تلاش‌های با انگیزه مخالفانش تا لحظات آخر ادامه داشت. او در مورد جهرمی هم این‌طور گفته است: فضای عمومی مجلس چه قبل از صحن (در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها) و چه در صحن عدم اقناع و تردید شدید و واقعی نسبت به آقای جهرمی از جنبه‌های مختلف (سوابق کاری، تحصیلات، سیاسی و امنیتی) بود، به حدی که خودش هم در رای‌آوری تردید جدی پیدا کرده بود، خصوصا دوروز آخر ناامیدی در حلقه هوادارانش کاملا هویدا بود. به نوشته او لابی سنگین حلقه هواداران جهرمی در صحن و بیرون تاثیر کافی بر فراکسیون مستقلین و ولایی نیز گذاشته بود تا نهایتا با استفاده حداکثری از ظرفیت فراکسیون زاگرسیان کفه رای او را کمی سنگین کند. (در فراکسیون زاگرسیان علاوه بر اعضای عادی فراکسیون امید چند عضو هیات رییسه امید نیز عضویت و نقش‌آفرینی دارند). رحیمی معتقد است نطق و دفاع دکتر روحانی نیز تاثیر فی‌المجلس گذاشت. در فراکسیون امید عموم نظرات نسبت به جهرمی مخالف و منفی بود الا منتسبین به جریان اعتدال و دولت اگر‌چه فراکسیون نظر رسمی خود را نتوانست به کفایت به اعضا منتقل کند. بالاترین عدد مخالفان در آرای جهرمی نیز حاکی از فضای صعب‌العبور لابی‌ها و حواشی چند لایه آن دارد.

دفاع از فراکسیون امید

اما بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید در صفحه توییتر خودش ترجیح داد موضوع را از این زاویه نگاه کند: عدم دخالت اصلاح‌طلبان در چینش کابینه و رای مجلس به وزرا تمام مسوولیت عملکرد دولت و عمل به وعده‌ها را متوجه آقای روحانی کرد. محمود صادقی دیگر عضو فراکسیون امید هم در صفحه توییترش به خیلی از انتقادات کاربران فضای مجازی پاسخ داد و ضمن آن مواضع خودش در این باره را توضیح داد. او در سلسله توییت‌هایی نوشته است: اینکه رای بیطرف از ١۴٢ ثبت‌نام‌کننده (بر فرض صحت) به ١٣٣ کاهش یافته را به ضعف فراکسیون امید نسبت دهیم در حد فاجعه! ناشی از کم‌اطلاعی است در حد فاجعه. او همچنین نوشته است: دفاع تمام قد روحانی از بعضی وزرای پیشنهادی و دفاع ضعیف او از بعضی دیگر از عوامل موثر در میزان رای آنها بود. صادقی در توییتی دیگر نسبت به انتقادات از فراکسیون امید اینطور واکنش نشان داده است: یک جریان مرموز می‌خواهد مسوولیت کاستی‌های کابینه را به عهده فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان بیندازد. هوشیار باشیم. هدف نهایی زدن خاتمی است. او در پاسخ به کاربری که نوشته بود رای اکثریت فراکسیون امید به رحمانی فضلی هم کار یک جریان مرموز است؟! نوشت: ظاهرا فراموش کرده‌اید رحمانی فضلی وزیر کشور دولت تدبیر و امید است.

اتهام زنی‌ها به فراکسیون امید

 اما انتقادات به فراکسیون امید از جانب برخی سیاسیون هم طرح شده است. از جمله جواد امام رییس بنیاد باران در صفحه توییترش نوشت: بازهم گندم نماهای جوفروش! رای عدم اعتماد بیطرف نتیجه صداقت، سلامت و پاسخ منفی ایشان به خواسته‌های آقایان (ت، و‌، ح، ن) در جلسه میدان آرژانتین بود. بعد از انتشار این توییت گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای حاکی از این بود که این حروف، حرف اول نام‌های دو نماینده فراکسیون امید (تاجگردون و وکیلی)، یک نماینده فراکسیون مستقلین (نعمتی) و یک نماینده اصولگرا (حسنوند) است. در واکنش به این موضوع محمدعلی وکیلی بلافاصله در صفحه توییترش نوشت: به جرات هیچ کس به اندازه من برای رای‌آوری بیطرف تلاش نکرد، چندبار آمادگی خود جهت سخنرانی به جای دیگر موافقین را به ایشان و آقای تابش اعلام کردم. تاجگردون هم البته ساعاتی قبل از انتشار توییت جواد امام در صفحه اینستاگرام خودش توضیحاتی درباره بیطرف داده بود و در بخشی از آن نوشته بود: «تا لحظه آخر تلاش کردم این اتفاق حاصل شود (بیطرف رای بیاورد) ولی نطق ضعیف و بی‌انگیزه ایشان این تلاش را بی‌نتیجه کرد…» هرچه که هست عملکرد فراکسیون امید این روزها سخت زیر ذره‌بین آنهایی است که اسفند ماه ٩۴ آنها را روانه خانه ملت کردند و باید دید اعضای این فراکسیون چگونه از خود و عملکردشان دفاع می‌کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن