سرمایه‌گذاری اتریشی؛ انرژی پاک ایرانی

رضا زندی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر اقتصادی در شماره امروز روزنامه اعتماد یادداشتی درباره سرمایه گذاری خارجی در حوزه انرژی های پاک نوشته است که در ادامه می‌آید:

هواپیمای ایرلاین خارجی که به سمت ایران می‌آمد به اندازه انگشتان یک‌دست هم خارجی در آن نبود. تنها سه یا چهار چینی عازم تهران بودند. ایران تحریم بود و حصار دورش هر روز تنگ‌تر می‌شد. نه توریستی، نه سرمایه‌گذاری. کشور تاریخی و چهار فصلی چون ایران، با آن بازار بزرگ و پتانسیل قوی برای سرمایه‌گذاری، جذابیتی برای خارجی‌ها نداشت! اواخر دهه ٨٠ بود و اغلب کشورها، درهای‌شان را به روی اقتصاد ایران بسته بودند. دیروز اما، تعداد زیادی اروپایی به مرکز ایران رفتند تا پروژه‌ای را که با ٢ ١ میلیون دلار در کرمان ساخته بودند، افتتاح کنند. کاش دستاوردهای برجام بیشتر برای مردم تشریح شود.

١- ۴٠ درصد GDP و ۶٠ درصد شغل‌های اقتصادهای نو ظهور در اختیار کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME) است. کسب و کارهایی که توسط بخش خصوصی و گهگاه خانوادگی اداره می‌شوند و سهم مهمی در توسعه‌یافتگی کشورها دارند. ایران برای توسعه‌اش، به گسترش این کسب و کارها نیاز مبرم دارد. و اصلی‌ترین عامل گسترش آنها، کم کردن ریسک‌ها و تامین امنیت سرمایه‌گذاری است که اگر محقق شد سرمایه‌های خارجی می‌آید. نمونه‌اش دیروز در رفسنجان اتفاق افتاد.

٢- عصر دیروز با حضور فرماندار رفسنجان، مقامات استانداری کرمان و مدیران شرکت KPV اتریش، نیروگاه خورشیدی ٢ ١ مگاواتی این شهر افتتاح شد. این نیروگاه با سرمایه‌گذاری ٢ ١ میلیون دلاری در شش ماه مذاکره و ساخته شده است. ۵٠ درصد سرمایه این طرح را بخش خصوصی و ۵٠ درصد دیگر را شرکت سرمایه‌گذاری KPV اتریش تامین کرده است. دیروز همچنین پروژه ۶٠ مگاوات نیروگاه خورشیدی جدید توسط این شرکت اتریشی کلنگ خورد.

٣- تعدادی خبرنگار آلمانی و اتریشی هم دیروز در مسیر تهران تا رفسنجان، همراه سرمایه‌گذاران اتریشی بودند تا افتتاح این نیروگاه خورشیدی را مخابره کنند. حالا شما می‌توانید تاثیرات برجام را حتی در مقیاس‌های کوچک هم ببینید. گذشت آن روزی که خارجی‌ها به ایران نمی‌آمدند. حالا می‌آیند، حتی بدون تضمین دولتی سرمایه‌گذاری می‌کنند و خبرنگار می‌آورند تا همکاری‌شان را به همه دنیا اعلام کنند. اگر حجم این پروژه کوچک است، روح حاکم بر آن بزرگ است. افتخار شرکت‌های دنیا به همکاری با ایران کم چیزی است؟

۴- کرمان ٣٣٠ روز آفتابی دارد. پس بهشت نیروگاه‌های خورشیدی است. کرمان کم‌آب است. بخشی از مزرعه‌های پسته‌اش در حال خشک شدن است.

پس می‌تواند به سادگی بستر نیروگاه‌های خورشیدی شود که به راحتی نصب می‌شود. دولت هم تضمین می‌کند ٢٠ سال برق آن را بخرد. فعلا هم برای نیروگاه پایین‌تر از ١٠ مگاوات، کیلووات‌ساعتی ۴٩٠ تومان می‌خرد. این بیزینس خوب نیست؟!

۵- وقتی وزیر پیشنهادی نیرو به خاطر آب و محیط زیست نمی‌تواند رای نمایندگان مردم را بگیرد، معلوم است توجه به آب و محیط زیست در ذهن جامعه جای گرفته است. اینجاست که می‌توان تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را توسعه داد. از انرژی خورشیدی گرفته تا انرژی بادی. این بخش قابل توجهی از آینده انرژی دنیاست. توسعه انرژی‌های پاک.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن