لزوم سرمایه‎گذاری ایران در حوزه فرآوری گاز

عضو اتحاد‌یه صاد‌رکنند‌گان فرآورد‌ه‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، با بیان اینکهLPG شامل دو گاز پروپان و بوتان است که میزان تولید و صادرات آنها متفاوت است،اظهار کرد: سال گذشته صادرات LPG ایران به حدود 130 هزار تن رسید که چندان رضایت‌بخش نبود.

به گزارش انرژی امروز، احمد صرامی با اشاره به افزایش صادرات LPG ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حجم صادرات LPG کشور به 80 تا 100 هزار تن رسیده، که بخش عمده آن به کشورهای منطقه و آسیایی صادر شده است.

وی گفت : به نوشته پلاتس صادرات LPG ایران در ماه جولای با رشدی ۳۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳۸۱ هزار و ۵۰۰ تن رسید و رکورد قبلی یعنی صادرات ۳۶۰ هزار تنی در ماه ژانویه را شکست.

صرامی، با بیان اینکه هند و پاکستان از بزرگترین مصرف‌کنندگان LPG هستند، تصریح کرد: با بهبود کیفیت LPG تولید ایران، امکان افزایش و توسعه بازارهای صادراتی وجود دارد.

وی با اشاره به سازگاری LPG با محیط زیست گفت: LPG در میان سایر سوخت‌های فسیلی از جمله بنزین و گازوئیل پاک‌تر است و آلودگی‌های محیط زیستی کمتری را به‌همراه دارد، به همین دلیل تقاضا برای مصرف آن روبه افزایش است.

عضو اتحاد‌یه صاد‌رکنند‌گان فرآورد‌ه‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با بیان اینکه باید در حوزه فرآوری گاز برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنیم، گفت: LNG مصارف بیشتری نسبت به LPG دارد، ضمن اینکه تولیدات LPG از لحاظ نگهداری با LNG قابل مقایسه نیست، به این ترتیب باید افزایش تولید LNG به عنوان یک سیاست محوری مورد توجه قرار گیرد.

صرامی با بیان اینکه شرکت ملی گاز بیش از 72 درصد نیاز انرژی کشور را تامین می‌کند، گفت: یکی از سیاست‌های ما در حوزه انرژی این است که تا پایان سال 1404سهم تجارت گازی ایران به 10 درصد افزایش یابد، بنابراین باید ظرفیت گاز مازاد بر مصرف، صادر شود.

وی افزود: با توجه به اینکه رقبای ما سهم بسیار زیادی از بازار تجارت جهانی گاز را کسب کرده‌اند، ما باید حضور فعال‎تری در بازار تجارت جهانی گاز،  داشته باشیم.

این کارشناس حوزه اقتصاد انرژی با بیان اینکه در حال حاضر توان تولید و پالایش گاز ایران روزانه حدود 540 میلیون متر مکعب است، گفت: شرکت ملی گاز ایران در حال برنامه‌ریزی است تا این توان را تا 900 میلیون متر مکعب افزایش دهد.

وی با اشاره به موانع صادرات LPG گفت: یکی از مشکلات اصلی ناوگان حمل LPG است؛ اگرچه در سال‌های اخیر با خرید چند فروند کشتی و پیوستن آن به ناوگان دریایی کشور، امکان صادرات این محصولات تسهیل شده است، اما برای حضور فعال در بازار تجارت جهانی، توسعه ناوگان حمل LPG ضروری است.

وی افزود: با توجه به توسعه ناوگان حمل LPG توسط شرکت ملی نفتکش ایران، به نظر می‌رسد آینده صادرات LPG امیدوارکننده باشد.

صرامی افزود: علاوه بر حمل دریایی LPG ارسال زمینی این نوع گاز هم انجام می‌شود.

وی عدم سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و صادرات LPG را از دیگر مشکلات این بخش دانست و با تاکید بر ضرورت حضور فعال بخش خصوصی به منظور ایجاد یک فضای رقابتی در حوزه تامین، توزیع و فروش فرآورده های نفتی، گفت: دولت باید به بخش خصوصی هم نگاه توسعه‌گرا داشته و تعامل به معنی واقعی صورت گیرد، زیرا دولت و بخش خصوصی در تقابل نیستند بلکه در کنار هم قرار دارند.

عضو اتحاد‌یه صاد‌رکنند‌گان فرآورد‌ه‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، افزود: از سوی دیگر توجه ویژه به تولیدات LNG و GTL باعث کاهش تولید و صادرات LPG شده است.

وی در ادامه توضیح داد: بازار به سمت تولید و فروش LNG و GTL پیش می‌رود و چنانچه در این حوزه سرمایه‌گذاری شود بخش زیادی از نیاز داخل تامین و میزان واردات این محصولات به شدت کاهش خواهد یافت، زیرا خوراک مورد نیاز در کشور وجود دارد و فقط باید تکنولوژی تولید آن ایجاد شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن