فولکس واگن در ایران خودروی برقی میسازد

به گفته مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، شرکتهای خارجی برای تولید و فروش تجهیزات در ایران باید اقدام به ساخت کارخانه در داخل نمایند.
به گزارش خبرنگار توسعه پایدار انرژی امروز، علی مهرابی، مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، در نشست خبری در جمع خبرنگاران از استقبال شرکتهای خارجی برای ساخت تجهیزات و ماشینهای پایه گازسوز در ایران خبر داد و گفت: با توجه به شعار اقتصاد مقاومتی و توانمندی سازندگان داخل، اجازه هیچ گونه واردات تجهیزات سیانجی به داخل کشور داده نمیشود و سازندگان خارجی ملزم به تولید و ساخت کارخانه در ایران هستند.
مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به این که «٧٠ درصد تجهیزات سیانجی ازسوی سازندگان داخلی تامین میشود»، گفت: تجهیزات سیانجی بیشتر از کشورهای اروپایی از جمله آرژانتین، ایتالیا، آلمان، روسیه و کره جنوبی وارد کشور شده است که هم اکنون تجهیزات کره جنوبی بومی سازی شده و روسیه خواستار تولید تجهیزات در ایران است.
مهرابی از راهاندازی ١٠ جایگاه سیانجی جدید با ظرفیت ١۶ هزار مترمکعب در کشور نیز خبر داد و گفت: تعداد جایگاههای سیانجی در کشور به ٢ هزار و ٣۶٠ جایگاه رسیده است.
وی با اشاره به اینکه «گاز سیانجی حدود ٢۴ درصد از مصرف سوخت حمل ونقل کشور را به خود اختصاص داده است»، گفت: امیدواریم با برنامه های آتی سهم سیانجی از مصرف سوخت در کشور به ۵٠ درصد افزایش یابد.
مهرابی اعلام کرد: از تعداد جایگاههای کشور ٢ هزار و ٣٠٠ جایگاه از سوی دولت تجهیز شده است که براساس میزان سرمایهگذاری دولت و تقسیمات شهری و کلانشهری کارمزد ٧٠ تا ٨٠ تومان در نظر گرفته شده است.
به گفته مهرابی، این کارمزد برای جایگاههای سیانجی خصوصی ١۴٠ تومان به ازای هر متر مکعب است که در مدت هفت سال سرمایه گذاری صورت گرفته بازگردانده میشود.
مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با اشاره به افزایش کارمزد جایگاهها از سال ٩٢ گفت: بیش از سه سال است که کارمزد جایگاهداران سیانجی افزایشی نداشته است که با پیگیری و پیشنهاد دولت به دنبال افزایش کارمزد هستیم.
مهرابی ادامه داد: پیشنهاد شرکت برای افزایش کارمزد این است که این افزایش در دو بخش با اختیار شرکت پخش افزایش یابد به طوری که بخش نخست به همسانسازی و استانداردسازی تجهیزات و جایگاهها اختصاص یابد و بخش بعدی براساس تورم هرسال شاهد افزایش کارمزد برای تامین هزینههای جایگاهداران باشیم.
به گفته وی، این پیشنهاد در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شده است و منتظر تصویب آن در هییت دولت و ابلاغ از سوی شورای اقتصاد برای اجرا هستیم.
مهرابی با اشاره به اختلاف اندک میان قیمت بنزین و سیانجی گفت: برای ایجاد اقبال عمومی برای استفاده از گاز سیانجی باید به سمت افزایش اختلاف قیمت میان بنزین و سیانجی حرکت کنیم.
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ادامه داد: بهترین گزینه برای جذاب کردن استفاده از این سوخت پاک، ثابت نگه داشتن قیمت سیانجی و افزایش قیمت بنزین و افزایش منطقی کارمزدها در کشور است.



