فولکس واگن در ایران خودروی برقی می‌سازد

به گفته مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت‌های خارجی برای تولید و فروش تجهیزات در ایران باید اقدام به ساخت کارخانه در داخل نمایند.

به گزارش خبرنگار توسعه پایدار انرژی امروز، علی مهرابی، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در نشست خبری در جمع خبرنگاران از استقبال شرکت‌های خارجی برای ساخت تجهیزات و ماشین‌های پایه گازسوز در ایران خبر داد و گفت: با توجه به شعار اقتصاد مقاومتی و توانمندی سازندگان داخل، اجازه هیچ گونه واردات تجهیزات سی‎ان‎جی به داخل کشور داده نمی‌شود و سازندگان خارجی ملزم به تولید و ساخت کارخانه در ایران هستند. 

مدیر طرح سی‎ان‎جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به این که «٧٠ درصد تجهیزات ‎سی‎ان‎جی ازسوی سازندگان داخلی تامین می‎شود»، گفت: تجهیزات سی‎ان‎جی بیشتر از کشورهای اروپایی از جمله آرژانتین، ایتالیا، آلمان، روسیه و کره جنوبی وارد کشور شده است که هم اکنون تجهیزات کره جنوبی بومی سازی شده و روسیه خواستار تولید تجهیزات در ایران است. 

مهرابی از راه‌اندازی ١٠ جایگاه سی‎ان‎جی جدید با ظرفیت ١۶ هزار مترمکعب در کشور نیز خبر داد و گفت: تعداد جایگاه‎های سی‎ان‎جی در کشور به ٢ هزار و ٣۶٠ جایگاه رسیده است. 

وی با اشاره به اینکه «گاز سی‌ان‌جی حدود ٢۴ درصد از مصرف سوخت حمل ونقل کشور را به خود اختصاص داده است»، گفت: امیدواریم با برنامه های آتی سهم سی‎ان‎جی از مصرف سوخت در کشور به ۵٠ درصد افزایش یابد. 

مهرابی اعلام کرد: از تعداد جایگاه‎های کشور ٢ هزار و ٣٠٠ جایگاه از سوی دولت تجهیز شده است که براساس میزان سرمایه‌گذاری دولت و تقسیمات شهری و کلانشهری کارمزد ٧٠ تا ٨٠ تومان در نظر گرفته شده است. 

به گفته مهرابی، این کارمزد برای جایگاه‎های سی‎ان‎جی خصوصی ١۴٠ تومان به ازای هر متر مکعب است که در مدت هفت سال سرمایه گذاری صورت گرفته بازگردانده می‌شود. 

مدیر طرح سی‎ان‎جی شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران با اشاره به افزایش کارمزد جایگاه‌ها از سال ٩٢ گفت: بیش از سه سال است که کارمزد جایگاه‎داران سی‎ان‎جی افزایشی نداشته است که با پیگیری و پیشنهاد دولت به دنبال افزایش کارمزد هستیم. 

مهرابی ادامه داد: پیشنهاد شرکت برای افزایش کارمزد این است که این افزایش در دو بخش با اختیار شرکت پخش افزایش یابد به طوری که بخش نخست به همسان‌سازی و استاندارد‌سازی تجهیزات و جایگاه‌ها اختصاص یابد و بخش بعدی براساس تورم هرسال شاهد افزایش کارمزد برای تامین هزینه‎های جایگاه‌داران باشیم. 

به گفته وی، این پیشنهاد در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شده است و منتظر تصویب آن در هییت دولت و ابلاغ از سوی شورای اقتصاد برای اجرا هستیم.  

مهرابی با اشاره به اختلاف اندک میان قیمت بنزین و سی‎ان‎جی گفت: برای ایجاد اقبال عمومی برای استفاده از گاز سی‎ان‎جی باید به سمت افزایش اختلاف قیمت میان بنزین و سی‎ان‎جی حرکت کنیم. 

مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: بهترین گزینه برای جذاب کردن استفاده از این سوخت پاک، ثابت نگه داشتن قیمت سی‌ان‌جی و افزایش قیمت بنزین و افزایش منطقی کارمزدها در کشور است. 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن