چوب دو سر طلای تحریم‌های ترامپ علیه کره شمالی!

تهدید تحریم‌های ترامپ، ‌بانک‌های چینی و غول‌های نفتی را به فکر فرو برده است.

به گزارش «انرژی امروز» صحبت‌های دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده برای اعمال تحریم‌های گسترده علیه چین به خاطر حمایت از اقتصاد کره شمالی می‌تواند بر روی برخی بانک‌ها و شرکت‌های نفتی چین تاثیرگذار باشد.

منتقدین چین در خصوص حمایت این کشور از همسایه خود، کره شمالی، این استدلال را مطرح می‌کنند که تلاش‌ها برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای کره شمالی باید همزمان با تحریم‌های گسترده‌تر علیه شرکت‌های دولتی چین هم باشد. تاکنون ایالات متحده بر روی شرکت‌های کوچکی چون بانک دانگ‌دانگ متمرکز بوده است.

اما این روزها بعد از این‌ که ترامپ در توییتر اعلام کرد که با هر کشوری که روابط تجاری با کره شمالی داشته باشد برخورد کرده و روابط تجاری را با آن قطع خواهد کرد، بازیگران بزرگتر چینی هم احساس خطر کرده‌اند.

بلومبرگ به نقل از یک سناتور جمهوری خواه، بانک چین Bank of China را به عنوان یکی از اهداف این تحریم‌ها معرفی کرده است و استیون منوچین وزیر خزانه‌داری این کشور نیز گفته است که نهادهای ویژه‌ای [در چین] در دستور کار دولت برای تحریم هستند.

به گزارش بلومبرگ، چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایالات متحده است و دو کشور 578.6 میلیارد دلار روابط تجاری با هم دارند. این ارقام را دفتر نماینده تجاری ایالات متحده Office of the U.S. Trade Representative اعلام کرده است.

نماینده نیویورک هم در توییتر نوشته است که «ایالات متحده باید در اسرع وقت تحریم‌های نفتی علیه کره شمالی را به اجرا بگذارد. اگر چین یا روسیه این تحریم‌ها را وتو کردند، ایالات متحده باید هر شخص یا شرکتی را که با کره شمالی تجارت می‌کند تحریم کند و بانک چین هم جزو این شرکت‌هاست».

 منوچین در پاسخ به این سوال شبکه فاکس‌نیوز که ایالات متحده چطور خواهد توانست تحریم‌های شدیدتری را علیه شرکت‌ها و موسسات چینی برقرار نماید گفت: ما به قوت همه موارد را در نظر می‌گیریم. اگر کشورها بخواهند با ایالات متحده روابط تجاری داشته باشند باید روابط خود با کره شمالی را قطع نمایند.

براساس اعلام بانک یواس فدرال رزرو، بانک‌های چینی به ویژه در مقابل این تحریم‌ها آسیب‌پذیر هستند چون این بانک‌ها تا انتهای ماه دسامبر 144 میلیارد دلار موجودی در ایالات متحده دارند. بیشتر این دارایی‌ها مربوط به بانک چین و بانک صنعت و تجارت چین است. البته دفاتر این بانک‌ها در چین از اظهار نظر در این زمینه خودداری کردند.

جان پارک، مدیر بخش کره مدرسه جان اف کندی دانشکاه هاروارد می‌گوید «به طور کلی، بانک چین، تمامی بانک‌های چینی در مقیاس بزرگ، هدف این تحریم‌ها هستند».

بانک چین، اولین بانک چینی است که در ایالات متحده عملیات کاری خود را آغاز کرد. این بانک چهار شعبه در نیویورک، لس آنجلس و شیکاگو دارد و کل موجودی آن 78.5 میلیارد دلار است.

ICBC عملیات خود را از سال 2008 در ایالات متحده آغاز کرده است. بخش مالی این بانک خدمات مربوط به اوراق بهادار و خدمات مالی را برای مشتریان حقوقی انجام می‌دهد. این واحد 40 میلیارد دلار موجودی دارد.

پای شرکت‌های نفتی در میان است

شرکت‌های نفتی چین هم در معرض این تحریم‌ها قرار دارند. چین بزرگ‌ترین تامین کننده نفت حکومت کیم جونگ اون است و بر طبق اطلاعات وزارت انرژی ایالات متحده، چین روزانه 15 هزار بشکه نفت خام و محصولات نفتی برای این کشور می‌فرستد.

بیشتر این صادرات از طریق شرکت ملی نفت چین، CNPC، ‌بزرگ‌ترین تولید کننده نفت چین انجام می‌شود.

CNPC سهام‌دار شرکت پتروچین، یک شرکت هنگ‌کنگی است که سرمایه‌گذاران آن JPMorgan Chase &amp.Co و سیتی‌گروپ هستند.

CNPC و پتروچین در ایالات متحده هیچ نوع فعالیت تولیدی یا اکتشافی ندارند اما دیگر شرکت‌های بزرگ نفتیچین مثل شرکت نفت و پتروشیمی چین و شرکت کنوک در ایالات متحده فعالیت می‌کنند.

از طرفی گروه سینوچن هم از سال 2013 در تگزاس با مبلغ 1.8 تریلیون دلار، 40 درصد از تشکیلات شیل شرکت منابع طبیعی پیونیر را خریداری کرده است.

شرکت‌های نفتی چین در صادرات نفت و گاز ایالات متحده هم نقش دارند.

لابان یو، رییس بخش نفت و گاز آسیایی جفریز گروپ هنگ‌کنک می‌گوید «هر نوع تحریم ایالات متحده علیه پتروچین، یا حتی CNPC واکنش متقابل چین را به همراه خواهد داشت».

شورای امنیت سازمان ملل احتمالا تحریم نفتی فراگیر علیه کره شمالی را تصویب کند، ‌البته چین هم می‌تواند به عنوان عضو دائم این تحریم‌ها را وتو کند. این شورا ماه گذشته صادرات زغال سنگ، سنگ آهن، سنگ سرب و غذاهای دریایی کره شمالی را ممنوع کرد.

چین تهدیدات ترامپ را غیرقابل قبول خوانده و اعلام کرده است حاضر است در هر موضوع بحثی در شورای امنیت در این خصوص شرکت کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است «چین از شبه جزیره کره عاری از سلاح هسته‌ای حمایت می‌کند، از صلح در این شبه جزیره حمایت می‌کند و از مذاکرات صلح در کره حمایت می‌کند».

برخی کارشناسان هشدار می‌دهند بهتر است ایالات متحده به جای سیلی زدن با تحریم‌ها‌،‌  با ژی‌جینگ‌پینگ،‌ رییس جمهور چین همکاری کند. به این دلیل که چین می‌تواند اقدامی مشابه با اقدام ایالات متحده با شرکت‌هایی مثل اپل، بویینگ، استارباکس و شرکت‌های خودروسازی انجام دهد.

بر اساس گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده است در سال گذشته فروش شرکت اپل در چین بزرگ به 23 درصد درآمد اپل در سال مالی گذشته رسید. تنش بین دو کشور می‌تواند فروش آیفون را کاهش دهد.

درآمد شرکت شیکاگویی بوینگ هم از فروش هواپیماهایش به چین به 94.6 میلیارد دلار می‌رسد.

سفیر سابق ایالات متحده در چین در زمان باراک اوباما، در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفته بود که «ما قطارمان را در تندبادی مهیب به پیش می‌رانیم. ما باید بسیار بیشتر از گذشته چین را متعهد به خود کنیم».   

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن