آمریکای لاتین در تقلا برای تامین سوخت بعد از ایرما

هیولای طوفان ایرما، ترمینال‌های نفتی سراسر کارائیب شمالی را به تعطیلی کشاند و حالا بعد از بلایی که هاروی بر سر انتقال سوخت از گالف‌کاست ایالات متحده به آمریکای لاتین آورده بود، سیستم تامین سوخت این منطقه بیش از پیش دچار مشکل شده است.

به گزارش «انرژی امروز» آمریکای لاتین دو هفته است که به دنبال محموله‌های نفتی است چون هاروی با سیلابی که در تگزاس به راه‌انداخت و با تعطیلی بنادر و پالایشگاه‌ها و سکوهای تولید نفت، دسترسی آمریکای لاتین را هم به نفت با مشکل مواجه کرده بود.

حالا طوفان ایرما پالایشگاه‌ها، ترمینال‌ها و تاسیسات ذخیره‌سازی حوزه کارائیب را با مشکل مواجه کرده است.

مرکز ملی طوفان‌های ایالات متحده گفته است که ایرما قوی‌ترین طوفانی‌ است که تاکنون در اقیانوس اطلس ثبت شده است و یکی از شدیدترین طوفان‌هایی است که از 82 سال پیش حوزه اقیانوس اطلس را درنوردیده است.

ظرفیت ذخیره‌سازی نفت حوزه کارائیب بیش از 100 میلیون بشکه در روز است و به دلیل توانایی محدود کشورهای منطقه برای پلایش این نفت و نیز عرضه نفت به کشورهایی چون برزیل، ونزوئلا و کلمبیا، این ذخایر برای کشورهای حوزه کارائیب بسیار مهم تلقی می‌شود.

بعد از طوفان هاروی چند شرکت نفتی بخشی از ذخایر سوخت ایالات متحده را به حوزه کارائیب منتقل کردند،‌ بنابراین می‌توانند محموله‌هایی برای فروش به کشورهای آمریکای لاتین داشته باشند.

با پیش‌بینی این‌که طوفان ایرما،‌ با رده بندی 5 با بادهایی با سرعت 295 کیلومتر در ساعت، این منطقه را چند روز در هم خواهد کوبید، این بشکه‌های نفت حالا در ترمینال‌های بندر سنت استاتیوس، ‌پورتوریکو، باهاماس و ویریجین آیلند ایالات متحده تلمبار شده‌اند.

یکی از کارکنان شرکتی که در سنت کرویکس، تانکر نفتی اجاره می‌دهد می‌گوید «ایرما در بدترین زمان ممکن آمد. هرچند تمام تاسیسات نفتی حوزه کارائیب هنوز تعطیل نشده‌اند اما رفت و آمد محموله‌ها با سختی امکان‌پذیر است. اوضاع به جای بهتر شدن، بدتر می‌شود».

رویترز گزارش کرده است که شرکت بوکری پارتنر، بزرگ‌ترین مالک تاسیسات ذخیره سازی در کارائیب، با 41.1 میلیون‌بشکه ظرفیت، ترمینال خود در پورتوریکو را روز چهارشنبه تعطیل کرده است. از طرفی این شرکت برای تعطیلی بورکو، بزرگ‌ترین ترمینال نفتی خود در باهاماس که قادر است تا 26.2 میلیون بشکه ذخیره‌سازی انجام دهد برنامه‌ریزی کرده است.

در باهاماس هم شرکت استات اویل، ترمینال ساوت رایدین پوینت را تا روز پنج‌شنبه فعال نگه داشته بود اما برنامه‌ریزی برای توقف عملیات آن احتمالا از اواخر روز پنج شنبه آغاز شده باشد.

شرکت نواستار انرژی هم روز سه شنبه ترمینال 13 میلیون بشکه‌ای خود در جزیره کوچک سنت استاتیوس تعطیل را کرده است، و گفته است که چندین تانک و تجهیزات نفتی‌اش در اثر طوفان خسارت دیده‌اند و بنابراین هنوز برنامه‌ای برای بازگشایی مجدد این ترمینال ندارد.

شرکت‌هایی که در ترمینال‌های تعطیل سنت استاتیوس، سنت کرویکس، باهاماس و پورتوریکو فعال هستند شامل ویتول، گلنکور، نوویوم انرژی و فری‌پوینت و شرکت‌های نفتی PDVSA ونزوئلا، سینوپک چین، روس ‌نفت و لوک‌اویل روسیه، شورون ایالات متحده و رویال داچ شل هستند.

تجار نفتی نگرانی‌هایی در خصوص تاثیر ایرما بر ذخایر نفتی دارند از سویی به دنبال ایرما، دو طوفان خوزه در اقیانوس اطلس و کاتیا در سواحل مکزیک، احتمالا تاثیر مخرب دراز مدتی هم خواهند داشت.

شرکت دولتی نفت مکزیک، پرمیکس، گفته است که تاسیسات این شرکت چندان آسیبی از ایرما ندیده است اما این شرکت در حال بررسی وضعیت کاتیاست تا در صورت نیاز اقدامات درستی را در پیش بگیرد.

خریداران ناامید

واردکنندگان سوخت مثل مکزیک و برزیل در روزهای اخیر تامین نفت از است کاست ایالات متحده، اروپا و کارائیب ادامه داده‌اند.

اما با رشد تقاضا در منطقه و محدودیت کار پالایشگاه‌های تگزاس و بازگشایی مجدد آرام بنادر، گزینه‌های این کشورها هم برای تامین سوخت مشکل‌تر می‌شود.

تنها گزینه‌ای که بازرگانان پیش پای خریداران ناامید گذاشته‌اند بازگرداندن محموله‌ها از کشورهایی مثل برزیل هست که دیزل مازاد خریداری کرده است یا از ونزوئلاست که به دلیل مشکلات مالی قادر به پرداخت هزینه تمام سوخت شناور در نزدیکی بنادرش نیست.

دست کم سه محموله سوخت هفته گذشته از ونزوئلا بازگردانده شده است. تمامی آن‌ها مقصد خود را به سمت پاناما تغییر داده‌اند و احتمالا قبل از تخلیه در آمریکای جنوبی از کانال پاناما عبور کنند.

شرکت‌هایی از اوروگوئه، اکوادور، پرو و کاستاریکا به دنبال محموله‌های دیزل، بنزین، بنزین هواپیما، آسفالت و دیگر محموله‌ها از بازار آزاد هستند اما چندان اقبالی از سوی عرضه کنندگان این محصولات مشاهده نمی‌شود.

شرکت رفیدومسا، شرکت پالایشی جمهوری دمینیکن، سوخت تولیدی خود از پالایشگاه 34 هزار بشکه‌ای هاینا را جیره‌بندی کرده است.

حالا مکزیک و ونزوئلا صادرات به بعضی همسایگان خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند، بیشتر پالایشگاه‌های حوزه کارائیب وابسته به نفت سبک ایالات متحده هستند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن