نفت گران شد، بنزین نایاب شد

ایرما شدیدترین طوفان ثبت شده در اقیانوس اطلس است. این طوفان طی یک هفته گذشته قیمت نفت شاخص برنت را هفت درصد افزایش داده و به حدود ۵۵ دلار رسانده است و روز جمعه ۱۷ شهریورماه نیز دوباره ۲۱ سنت افزایش داد.

به گزارش «انرژی امروز» البته قبل از ایرما، طوفان هاروی در ایالت تگزاس آمریکا باعث از کار افتادن ۲۵ درصد از ظرفیت پالایشگاهی این کشور و کاهش ۸ درصدی تولید نفت آمریکا در اواخر ماه اوت شد تا بدین ترتیب قیمت نفت در بازارهای جهانی طی دو هفته اخیر رو به افزایش برود.

ایوگن وینبرگ رئیس مرکز مطالعات بازار کالای کومرتس‌بانک آلمان، به خبرگزاری رویترز گفته است که پیش‌بینی می‌کند تاثیر دو طوفان سهمگین بر پالایشگاه‌ها و تقاضای نفت صنایع آمریکا طول خواهد کشید.

طوفان ایرما بر بازارهای مالی نیز تاثیر زیادی داشته و ارزش دلار به کمترین میزان از ابتدای سال ۲۰۱۵ رسیده است.

خبرگزاری بلومبرگ می‌نویسد: ارزش سهام بازارهای بورس آمریکا دچار کاهش شده است و ناظران منتظر عواقب طوفان ایرما بر اقتصاد فلوریدا هستند.

از طرفی وقوع زلزله ۸.۲ ریشتری در جنوب مکزیک منجر به کشته شدن ۱۵ نفر شده و هشدار سونامی برای این کشور و همسایگان آن داده شده است. در این حال انتظار می‌رود طوفان ایرما تا فردا به مکزیک نیز برسد.

وجود حوادث طبیعی سهمگین در آمریکا باعث شده است که ارزش سهام بازار بورس «اس اند پی ۵۰۰» روز جمعه حدود ۲۱ صدم درصد، داوجونز ۱۷ صدم درصد و سهام بازار نزدک ۱۱ صدم درصد کاهش یابد. بازار سهام مکزیک (بولسا) نیز دچار ۱۴ صدم درصد افت ارزش شد.

ارزش دلار حدود ۰.۳ درصد و ارزش واحد پول مکزیک «پزو» نیز ۰.۱ درصد کاهش یافت. اما ارزش یورو، پوند بریتانیا و ین ژاپن در مقابل دلار به ترتیب ۰.۲ درصد، ۰.۸ درصد و ۰.۷ درصد افزایش یافت.

 میلیون‌ها نفر در فلوریدا خانه‌‌های خود را تخلیه می‌کنند

طوفان دریایی ایرما در حال نزدیک شدن به ایالت فلوریدای آمریکاست. گفته می‌شود که قدرت تخریب طوفان دوباره افزایش یافته و به بالاترین سطح خود رسیده است. مقام‌های این ایالت آمریکا از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از سکنه بخش‌های جنوبی فلوریدا خواسته‌اند که منازل خود را تخلیه و به جای امن پناه ببرند.

به گزارش «انرژی امروز» انتظار می‌رود طوفان ایرما اواخر شنبه و یا بامداد یکشنبه به فلوریدا برسد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و ریک اسکات، فرماندار فلوریدا، از مردم خواسته‌اند که نهایت احتیاط را به خرج دهند. رئیس ستاد بحران فلوریدا با هشدار به ساکنان مناطقی که در مسیر پیش‌بینی شده ایرما قرار دارند گفته: `این هیولا هر کس که از سر راهش کنار نرفته باشد را خواهد کشت.`

اسکات به کسانی که در محدوده خطر زندگی می‌کنند هشدار داده: `به یاد داشته باشید که ما می‌توانیم خانه‌های شما را از نو بسازیم اما جان شما غیرقابل جایگزینی است.`

پمپ بنزین‌ها خالی شدند، سوخت کمیاب شده

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، جمعیت وسیعی از ساکنان میامی و سایر نقاط جنوبی فلوریدا قبل از رسیدن طوفان ایرما تلاش می‌کنند از منطقه خارج شوند. در جاده‌ها و بزرگراه‌های منطقه راه بندان‌های بزرگی شکل گرفته و بنزین اتومبیل‌ها که ساعت‌ها در ترافیک مانده بودند تمام شده است.

در این حال پلیس راه ایالتی تعدادی کامیون انتقال سوخت را به پمپ بنزین‌ها هدایت کرد تا کمبود بنزین و گازوئیل را جبران کند.

در حال حاضر تامین سوخت برای اتومبیل‌ها به یک مشکل بدل شده و فقط نیمی از پمپ بنزین‌های میامی کار می کنند. در برخی از پمپ بنزین‌ها صف‌های طویلی شکل گرفته و مردم مجبورند حداقل یک ساعت منتظر بمانند.

طبق بیانیه دولت محلی فلوریدا از غروب روز پنجشنبه اقدامات اضطراری برای تامین سوخت صورت گرفته و علاوه بر راه‌های زمینی از طریق کشتی‌های حامل سوخت نیز مقداری بنزین و گازوئیل به میامی منتقل شده است.

تخلیه برخی مناطق میامی به دلیل کمبود بنزین با مشکلاتی مواجه شده است. مقام‌های دولت ترامپ در این باره نگران هستند. دولت یک حکم قانونی را که براساس آن تنها تانکرهای با پرچم آمریکا می‌توانند از یک بندر آمریکایی به مناطق دیگر بنزین و دیگر مواد سوختی حمل کنند، لغو کرده است.

بخشی از ساکنان این مناطق برای پرهیز از راه بندان در جاده‌ها تصمیم گرفتند با هواپیما از منطقه خارج شوند. شرکت هوایی دلتا بر تعداد پروازهای خود از فرودگاه‌های میامی و شهرهای اطراف افزوده است.

این شرکت و خطوط هوایی امریکن ایرلاینز و یونایتد ایرلاینز تسهیلاتی از جمله تغییر رایگان ساعت پرواز در اختیار مسافران قرار دادند. ولی همه آنها قصد دارند به خاطر شرایط جوی ناشی از طوفان ایرما از بعداز ظهر روز جمعه پروازهای خود را کاهش داده و احتمالا در روزهای شنبه و یکشنبه همه پروازهای خود را متوقف می‌کنند.

هر چند هنوز مشخص نیست که طوفان ایرما دقیقا چه مناطقی را دربرخواهد گرفت، اما شدت طوفان هنگام عبور از کوبا بار دیگر افزایش یافت و به بالاترین حد قدرت تخریب یعنی درجه ۵ رسید. ایرما یکی از قوی‌ترین طوفان‌های دریایی است که تاکنون در منطقه ثبت شده است. این طوفان در کارائیب تاکنون به مرگ دست‌کم ۲۰ نفر منجر شده است.

پیش‌بینی می‌شود که ایرما صبح یکشنبه بر فراز مجمع‌الجزایر `کی` در جنوب فلوریدا به حداکثر شدت خود برسد. بنابر آخرین برآوردها، سرعت باد در این جزایر روز یکشنبه به  ۲۵۷ کیلومتر در ساعت خواهد رسید.

اداره هواشناسی ملی آمریکا در توئیتی نوشت در جزایر `کی` هیچکس در امان نخواهد بود و ساکنان این جزایر هنوز وقت دارند تا خود را به مناطق امن برسانند. مجمع‌الجزایر کی حدود ۷۰ هزار  نفر سکنه دارد.

بریتانیا، فرانسه و هلند که بعضی از جزایر حوزه دریای کارائیب از سرزمین‌های آنها محسوب می شود با اعزام ناوهای جنگی تلاش کرده‌اند که به امداد آسیب دیدگان در این مناطق بروند.

بی بی سی در گزارشی از جزیره باربودا می‌گوید: خسارت حتی فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده و در یک کلام `باربودا باید از نو ساخته شود.` این درحالی است که اکنون دومین توفند دریایی، به نام خوزه در راه باربودا است.

احتمال تغییر جهت طوفان

در هشدارهای هواشناسایی برای تمام سواحل جنوبی فلوریدا از اقیانوس اطلس تا خلیج مکزیک، امواج دریایی تا ارتفاع ۳ متر پیش‌بینی شده است. هم‌چنین احتمال تغییر مسیر ایرما وجود دارد.

بنابر پیش‌بینی هواشناسان، ممکن است که طوفان ایرما به سوی سواحل غربی فلوریدا تغییر جهت دهد و  کلان‌شهر میامی از آن در امان بماند. با این‌حال هر دو ساحل شرقی و غربی شبه‌جزیره فلوریدا با بادهای طوفانی و امواج سیل مواجه خواهند شد.

در خود کلان‌شهر میامی از ۶۵۰ هزار  نفر خواسته شده که خانه‌های خود را ترک کنند. به گفته یکی از شهرداران محلی میامی، این یکی از بزرگ‌ترین تخلیه‌ها در تاریخ منطقه است. در میامی پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند.

شبیه‌سازی ایرما نشان می‌دهد که این طوفان می‌تواند تا آتلانتا برسد. هم‌چنین احتمال دارد که اثرات آن به  صورت سیلاب سواحل ایالت جورجیا مانند کارولینای شمالی و جنوبی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. هشدارهای امنیتی هم‌چنین شهرهای ساحلی ساوانا و چارلستون را نیز شامل می‌شود.

صلیب سرخ جهانی می‌گوید که تاکنون ۱.۲ میلیون نفر از طوفان ایرما آسیب جانی و مالی دیده و هشدار داده است که این طوفان سهمگین احتمالا جان ۲۶ میلیون نفر دیگر در آمریکا و حوزه کارائیب را تهدید کند.

در حرکت به سوی غرب، طوفان ایرما با وزش تندبادهایی به سرعت ٢٩۵ کیلومتر در ساعت همراه بوده که تا ٣٣ ساعت هم ادامه داشته است. به گفته کارشناسان، از زمان ،آغاز اندازه‌گیری طوفان‌ها در دهه ١٩٧٠، هیچ طوفانی چنین سرعتی را برای چنین مدتی نداشته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن