اما و اگرهای توسعه میدان فرزاد B

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس پیشنهاد هندی‌ها برای توسعه و بهره‌برداری از میدان فرزاد B را قابل قبول نمی‎داند.

به گزارش انرژی امروز، پس از تعلل هندی‌ها برای بهره‌برداری از میدان فرزاد B اگرچه مذاکرات ایران و هند به پایان نرسیده است اما وزارت نفت در حال بررسی گزینه‌های دیگر برای توسعه این میدان مشترک است.

میدان گازی فرزاد A و B از بزرگترین میادین گازی مشترک ایران پس از پارس جنوبی هستند که از اطراف جزیره فارسی و در محل مرز دریایی ایران و عربستان سعودی واقع شده‌اند. اکتشاف میدان فرزاد B در قالب بلوک اکتشافی فارسی توسط شرکت هندی ONGC انجام و پس از حفر یک حلقه اکتشافی و انجام مطالعات مهندسی، جلسات متعدد فنی بین کارشناسان و مدیران شرکت نفت و فلات قاره به نمایندگی از شرکت نفت و شرکتONGC   برگزار و ایرادات فنی مطالعات و طرح توسعه انجام شده و به طرف هندی منعکس شد.

پس از آن مذاکرات با هندی‌ها از سالی به سال دیگر موکول می‌شد بدون اینکه نتیجه‌ای در پی داشته باشد، تا جاییکه کار ایران و هند در این زمینه به تهدید رسید. هند ایران را تهدید کرد که اگر شرایط شرکت هندی طرف قرارداد را نپذیرد، خرید نفت از ایران را کاهش خواهد داد. فشار هندی‌ها در مراحل ابتدایی به صورت لفظی و در قالب مصاحبه صورت می‌گرفت و آن‌ها از مقامات ایرانی می‌خواستند تا هرچه زودتر شرایط را برای امضای قرارداد آماده کنند. با این حال بیژن زنگنه وزیر نفت اعلام کرد که زبان تهدید بر ایران اثرگذار نیست.

بعد از کش و قوس‌های فراوان ایران و هند بر سر توسعه میدان گازی فرزاد B سرانجام زمزمه‌های ورود روسیه به این میدان شنیده شد تا جاییکه وزیر نفت از تمایل شرکت گاز پروم برای توسعه این میدان خبر داد و گفت این شرکت روسی برای توسعه میدان فرزاد اعلام آمادگی کرده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد هندی‌ها به عنوان کاشفان این میدان به دلیل تعلل‌های فروان، فعلا شانس حضور در فرزاد B را از دست دادند و روسیه برای مطالعه این طرح وارد میدان شده است.

در همین رابطه محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اظهار کرد: برای اجرای این پروژه با پیمانکاران خارجی در حال مذاکره هستیم و مطالعات در بخش مخزنی و خط مرزی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های خارجی از جمله هند و روسیه پیشنهادات فنی و مالی خود را ارائه داده‌اند، گفت: هنوز مذاکرات با هندی‌ها به پایان نرسیده است ضمن اینکه مذاکره با دیگر شرکت‌ها هم ادامه دارد.

مشکین فام افزود: مذاکرات با شرکت‌های خارجی کاملا فنی و اقتصادی است و برای انتخاب پیمانکار هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم

به گفته وی نتیجه مذاکرات و توافق نهایی پس از جمع‌بندی اعلام می‌شود.

همچنین اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز با اشاره به تمایل شرکت‌های خارجی برای بهره‌برداری از میدان فرزاد B گفت: شرکت‌های خارجی با امضای تفاهم‌نامه آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در این پروژه اعلام می‌کنند و بعد از اینکه اطلاعات مربوط به پروژه در اختیار شرکت‌ها قرار گرفت، اظهار نظرهای فنی و کارشناسی توسط شرکت‌های متقاضی سرمایه‌گذاری اعلام می‌شود. پس از آن مذاکرات جدی برای امضای قرارداد آغاز و در صورت توافق طرفین، قرارداد منعقد می‌شود.

وی با اشاره به حضور هندی‌ها در مطالعات اولیه و اکتشافی میدان فرزاد Bگفت: پیشنهاد هندی‌ها برای توسعه و  بهره‌برداری از این میدان به هیچ وجه قابل قبول نیست، زیرا بر اساس این پیشنهاد 90 درصد ارزش تولید این میدان به هندی‌ها اختصاص خواهد یافت و سهم ایران فقط 10 درصد خواهد بود.

قره‌خانی با تاکید بر اینکه مدل مالی هند برای توسعه میدان گازی فرزاد Bدر تضاد با منافع کشور بود، گفت: قرار نیست منابع کشور به تاراج رود، و در صورتیکه هند در پیشنهاد خود تجدیدنظر نکند قطعا مذاکرات ما با طرف هندی به نتیجه نخواهد رسید.

وی با تاکید بر لزوم تسریع در تعیین تکلیف توسعه این میدان گفت: تلاش ما برای توسعه این میدان حفظ منافع ملی در کنار کسب درآمد برای کشور است و به هیچ وجه وارد مباحث سیاسی نخواهیم شد.

نماینده مردم علی‌آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با یک شرکت روسی، گفت: میدان فرزاد B باید به سرعت به مرحله بهره‌برداری برسد، و چنانچه همکاری با هندی‌ها به نتیجه نرسد و پیشنهاد روس‌ها هم در راستای حفظ منافع ملی نباشد، احتمالا از منابع و شرکت‌های داخلی برای توسعه این میدان استفاده کنیم.

بر اساس این گزارش حجم گاز در جای میدان گازی فرزاد B ، بیش از 21 تریلیون فوت‌ مکعب برآورد شده که 12.5 تریلیون آن قابل استحصال است و طبق برنامه قرار است با توسعه میدان در فاز نخست از این میدان روزانه 1.1 میلیارد فوت مکعب گاز تولید شود.

همچنین در فاز نخست طرح توسعه میدان گازی فرزاد B هفت حلقه چاه ارزیابی حفر می‌شود، که بعد از ارزیابی آن‌ها فاز دوم و سوم توسعه این میدان نیز طراحی و اجرا می‌شود و در صورت اجرای فاز دوم توسعه میدان فرزاد تولید گاز این میدان به روزانه یک میلیارد و 650 میلیون فوت ‌مکعب و با اجرای فاز سوم به روزانه 2.2 میلیارد فوت‌مکعب خواهد رسید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن