سهم ناچیز تجهیزات داخلی در پروژه‌های اکتشافی

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به سهم ناچیز تجهیزات داخلی در پروژه‌های اکتشافی گفت: یکی از مشکلات ما برای صادرات نداشتن مونوگرام API (انستیتوی نفت خام آمریکا) است به همین دلیل تاکنون نتوانسته‌ایم در زمینه صادرات موفق باشیم.

به گزارش انرژی امروز، رضا خیامیان با بیان اینکه «اکثر تجهیزات نفتی در صنایع پایین دستی ساخت داخل است»، اظهار داشت: در بخش بالادستی بیش از 50 درصد تجهیزات نفتی وارداتی است و در بعضی از بخش‌ها از جمله اکتشاف سهم محصولات ساخت داخل بسیار کم است.

وی افزود: اگر پروژه ساخت 10 قلم کالا مورد نیاز صنعت نفت نهایی شود، 70 درصد تجهیزات نفتی کشور بومی‌سازی می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات مکانیزم استانداردسازی محصولات ساخت داخل، گفت: یکی از مشکلات ما برای صادرات نداشتن مونوگرام API است که به دلیل تحریم تاکنون نتوانسته‌ایم مونوگرام API دریافت کنیم، این موضوع باعث شده که نتوانیم در زمینه صادرات موفق باشیم.

به گفته خیامیان اگر مشکلات برطرف شود می‌توانیم تجهیزات نفتی خود را به کشور عراق صادر کنیم چون این کشور بازار خوبی برای ما محسوب می‌شود.

وی از مذاکره انجمن نفت ایران با سازمان‌های مشابه API خبر داد و گفت: این اقدام در راستای استانداردسازی محصولات ساخت داخل انجام شده است.

خیامیان افزود: انجمن نفت ایران متولی استانداردسازی محصولات شده است و ارائه گواهی کیفیت توسط این انجمن انجام خواهد شد.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، با بیان اینکه مشارکت با شرکت‌های خارجی باعث ارتقای کیفیت سازندگان داخلی می‌شود، گفت: در این راستا به دنبال تشکیل شرکت‌های ایرانی- خارجی هستیم تا با تولید مشترک کالا بین سازندگان ایرانی و خارجی، علاوه بر انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی دانش فنی، امکان صادرات به کشورهای همسایه فراهم شود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های خارجی زیادی متقاضی مشارکت با سازندگان داخلی هستند، گفت: در صورت مشارکت شرکت های داخلی و خارجی مشکلات مربوط به استانداردسازی محصولات هم برطرف می‌شود.

خیامیان با اشاره به امضای تفاهم‌نامه شرکت‌های ایرانی و خارجی برای ساخت تجهیزات نفتی، گفت: به‌تازگی یک شرکت ایرانی تولید کننده لوله‌های رفرومر با یک شرکت معتبر فرانسوی قرارداد مشارکت امضا کرده است. شرکت‌های خارجی زمانی به مشارکت روی می‌آورند که بدانند بازارشان را در ایران از دست می‌دهند.

او با اشاره به قرارداد توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی گفت: در این قرارداد سهم تولیدکنندگان داخلی مورد توجه قرار گرفته و این قرارداد می‌تواند فرصت‌های کاری زیادی را برای شرکت‌های ایرانی فراهم کند.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، با بیان اینکه قرارداد توتال فرصتی برای رشد شرکت‌های داخلی است، گفت: این قرارداد می‌تواند فرصتی برای ارتقای کیفیت محصولات ساخت داخل باشد و برای استفاده حداکثری از توان داخل، شرکت‌ها باید بتوانند نیازهای توتال را تامین کنند.

به گفته او شرکت‌های داخلی هم در حال آماده سازی و ارتقای کیفیت محصولات خو در حد انتظارات بین‌المللی هستند.

خیامیان با اشاره به ویژگی‌های مثبت قرارداد توتال گفت:بر اساس این قرارداد اگر توتال از تجهیزات داخلی استفاده نکند جریمه و در صورت استفاده بیشتر از تعهد تشویق خواهد شد.

وی ادامه داد: در هفته‌های آینده نمایندگان توتال به کشور می‌آیند و برای همکاری با شرکت های ایرانی خواسته های خود را مطرح می‌کنند.

خیامیان با اشاره به مشکلات پیش روی سازندگان داخلی، گفت: یکی از مشکلات ما قراردادهای داخلی است زیرا بخش زیادی از این قراردادها یک طرفه است و باید به قراردادهای برد- برد تبدیل شود.

به گفته وی، اگرچه قراردادهای IPC به‌شدت مورد توجه قرار گرفت، اما قراردادهای داخلی مورد غفلت واقع شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن