فعالیت غول‌های نفتی در کردستان عراق

شرکت نفت و گاز نروژی DNO ASA اعلام کرده است که موافقت‌نامه‌ای با اکسون موبیل امضا کرده است که مجوز حفاری باشیقای کردستان عراق را به دست آورده است.

به گزارش «انرژی امروز» DNO احتمالا اوپراتورشیپ این مجوز با نیمی از سهام اکسون موبیل خواهد بود. اکسون موبیل هم سهم 40 درصدی در این منطقه خواهد داشت و 20 درصد بقیه هم شرکت انرژی ترکیه TEC و 20 درصد هم سهم دولت خودمختار کردستان است.

تا زمانی که DNO بتواند موافقت دولت خودمختار کردستان را بگیرد خواهد توانست اولین چاه اکتشافی خود در منطقه را حفر نموده و در نیمه اول سال 2018 کار اکتشاف را با چاه دوم آغاز کند.

این منطقه در 60 کیلومتری اربیل و 20 کیلومتری شرق موصل است. قبل از این که جنگ باعث قطع کار اکتشاف شود اکسون موبیل مطالعات زمین شناسی و ژئوفیزیک بسیاری در این منطقه انجام داده بود.

DNO در حال حاضر در کردستان عراق دو مجوز عملیاتی دیگر هم دارد. یکی از این مجوزها میادین نفتی تاوکه و پشکابیر هستند که مجموعا 110 هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کنند و دیگری میادین نفت سنگین بننان و باستورا است که در حال ارزیابی و توسعه بیشتر هستند.

در حال حاضر این شرکت با استقرار سه دکل حفاری، فعال‌ترین شرکت حفاری بین‌المللی در منطقه کردستان است.

شرکت DNO ASA یک شرکت نفت و گاز نروژی است که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا فعال است.

مقام‌های اربیل در پی ناتوانی دولت مرکزی عراق از تخصیص بودجه مورد نیاز به اقلیم کردستان، مستقلا و بدون اجازه بغداد صادرات نفت به پایانه‌های نفتی در دریای مدیترانه را در دستور کار خود دارند. دولت عراق با این شکل از فروش نفت مخالف است و اعلام کرده که شرکت‌های خریدار نفت کردستان را مجازات خواهد کرد.

از سویی سال گذشته، کردستان عراق با شرکت روس نفت نیز به توافق رسید. شرکت روس‌نفت طرف قرارداد دولت مرکزی عراق هم هست و در پروژه‌های استخراج نفت و گاز این کشور سهم دارد. اقلیم کردستان می‌گوید بودجه تخصیص داده شده از سوی بغداد تنها برای جنگ با داعش کافی است و عملا پولی برای دیگر هزینه‌های دولتی نمی‌گذارد.

در تیر ماه گذشته هم در حالی که اربیل خود را برای برگزاری یک همه پرسی درباره استقلال سیاسی از دولت عراق آماده می‌کرد، گزارش‌هایی درباره ارسال یک محموله نفتی ۷۰۰ هزار بشکه‌ای از اقلیم کردستان به سوی ساحل شرقی آمریکا موجب بالا گرفتن دوباره تنش‌ها میان این منطقه نیمه خودمختار و دولت مرکزی عراق شد. بنابر گزارش‌ها، بخش عمده این محموله از میدان نفتی کرکوک تولید شده است.

حاکمیت بر منطقه کرکوک (واقع در شمال عراق) موضوع اختلاف بین بغداد و اربیل است. پیش از این هم مقامات کردستان اعلام کرده بودند که کرکوک، که منطقه‌ای نفت خیز در عراق است، در همه پرسی استقلال کردستان شرکت می‌کند. دولت خودمختار کردستان،‌کرکوک را بخشی از خاک خود می‌داند.

اقلیم کردستان نفت خود را از طریق شرکت‌های واسطه به بازارهای آسیا و اروپا و بطور مستقیم به روس‌نفت غول نفتی روسیه می‌فروشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن