بازی جدید فلاحتیان با قیمت برق

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر اینکه اقتصاد صنعت برق نیاز به حمایت جدی دارد، عنوان کرد: امسال قیمت تمام شده تولید هر کیلووات ساعت برق بدون احتساب هزینه سوخت ۱۱۰ تومان بوده در حالی که ۲۰ تومان به مصرف‌کننده فروخته می‌شود و این به معنای زیان ۹۰ تومانی در هر کیلووات است.

به گزارش خبرنگار نیروی «انرژی امروز»، هوشنگ فلاحتیان درحالی صحبت از فروش 20 تومانی قیمت برق می‌کند که به گفته وزیر نیرو دولت یازدهم، در روز پنجم مردادماه سال جاری در «برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما»، «قیمت هرکیلووات برق 66 تومان محاسبه می‌شود»؛ این نخستین بار نیست که معاون وزیر نیرو در امور برق، آمار تعجب برانگیز ارائه می دهد، بلکه در ابتدای سال 1393 و در اوایل مدیریت هوشنگ فلاحتیان نیز با وجود صدور مجوز افزایش 24 درصدی تعرفه برق در هر پلکان، وزارت نیرو درآمد خود را 24 درصد افزایش داد که بر اساس آن قیمت برق تا 90 درصد گران شد؛ در پی این تصمیم نادرست وزارت‌خانه، ریاست جمهوری دستور ابطال قبوض برق و تغییر تعرفه را بر اساس مجوز داد. با احتساب کارنامه فلاحتیان، پس از چهارسال ارشدترین مدیر برق در تلاش برای افزایش تعرفه است اما ظاهرا با سنت قدیمی و بازی با ارقام.

هوشنگ فلاحتیان در مصاحبه با آنا، همچنین با تاکید بر اینکه منطقی کردن قیمت برق به عنوان یک تکلیف در برنامه پنجم توسعه متوجه دولت بود، گفت: این امر در برنامه پنجم اجرایی نشد. در برنامه ششم هم قیمت حامل‌های انرژی باید به سمت و سوی قیمت‌های منطقی پیش می‌رفت.

وی افزود: اکنون بسیاری از دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و… از تعرفه‌های مخفف برخوردار هستند. بر اساس قانون مابه‌التفاوت این تعرفه‌ها باید به صنعت پرداخت شود و در شرایطی که منبعی برای این بخش وجود ندارد بنابراین باید قیمت‌ها افزایش یابد.

فلاحتیان ادامه داد: هر چه مصرف برق و دیگر حامل‌های انرژی منطقی‌تر شوند، کشور بیش‌تر در مسیر توسعه‌یافتگی حرکت می‌کند. اگر وسایل سرمایشی را در تابستان در دمای ۲۳ تا ۲۵ تنظیم کنیم، مقداری از فشار شبکه کاسته می‌شود. در حالی که تنظیم درجه حرارت این دستگاه‌ها بر روی عدد ۱۸ می‌تواند به محیط زیست، اقتصاد کشور و مدیریت انرژی لطمه وارد کند. افزایش استفاده از دستگاه‌های سرمایشی اتلاف انرژی را بالاتر می‌برد و سوخت بیش‌تری نیز در نیرگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته وی، شدت مصرف انرژی در کشور ۳ برابر میانگین جهانی است. از طرفی میزان انرژی مورد استفاده برای گرمایش یک متر مکعب از فضای مسکونی و یا اداری به شدت بیش‌تر از کشورهای توسعه یافته است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تاکید کرد: ما علاوه بر تابستان در زمستان‌ها هم انرژی بیش‌تری مصرف می‌کنیم و علت هم این است که در ساختمان‌سازی‌ها مقررات عایق‌کاری رعایت نمی‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین وسایل برقی مورد استفاده از سوی مردم دارای استانداردهای لازم نیستند و همین امر میزان مصرف انرژی را بالا می‌برد.

فلاحتیان گفت: صنعت برق در کنار تولید به مدیریت تقاضا نیز نیاز دارد. اتفاقی که در کشورهای توسعه یافته یک امر کاملا بدیهی و پذیرفته شده است.

به گزارش انرژی امروز، در روز نهم مردادماه امسال، حمید چیت‌چیان در آئین افتتاح ۵۹ طرح و آغاز عملیات اجرایی ۲۹ طرح فوق توزیع و انتقال برق تهران در شرکت برق منطقه‌ای تهران، گفت: «سال گذشته قریب به ۲۵۰ میلیارد کیلووات ساعت برق به مشترکان فروخته‌ایم که اگر این رقم در ۶۶ تومان به ازای هر کیلووات ساعت ضرب شود به رقم ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهیم رسید».

حال آنکه قیمت 66 تومانی فروش برق که از سوی حمید چیت‌چیان، وزیر نیروی دولت یازدهم مطرح شده نیز مربوط به سال 1395 است و باید دید قصد فلاحتیان از طرح قیمت 20 تومانی فروش برق و زیان 90 تومانی به ازای هرکیلو وات چیست! قیمت برق در مناطق مختلف و روستاها و کلان‌شهرها متفاوت است اما همواره قیمت متوسط در ارزیابی نرخ فروش مطرح می‌شود چنانچه قیمت برق در تهران بیش از 66 تومان و در کل کشور در زمان پیک گران‌تر است؛ بنابراین مشترکین در ساعات پیک و پرمصرف گرچه برق بیشتری را مصرف می‌کنند اما پول بیشتری را نیز در ازای آن می‌پردازند. شاید نگاه فلاحتیان در طرح قیمت 20 تومانی، همان نگاه منطقه ای برخی روسا است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن