سرمایه‌گذاری‌ برد- برد چین در بازار انرژی ایران

ایران تبدیل به هاب واقعی در ابتکار جاده ابریشم جدید چین می‌شود.

به گزارش «انرژی امروز» از اوراسیانت، علاقمندی استراتژیک چین به ایران در حال تشدید شدن است. کارخانجات تولیدی چینی به دنبال راه‌اندازی عملیات جدید در ایران هستند و تهران نقش یک هاب حمل و نقلی و لجستیک مهم را در این زمینه بازی می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی ایران اخیرا گفته بود ایران به دنبال توسعه شبکه ریلی خود در سال 2017 است، ‌این ایران را با استراتژی لجستیک آسایی مرکزی چین هم‌گام خواهد کرد.

عباس آخوندی گفته است که هدف اصلی وزارت راه و شهرسازی ایران بهبود ارتباطات از طریق شبکه ریلی کشور با همسایگان خود است.

چین هم 1.5 میلیارد دلار در پروژه برقی کردن راه‌آهن تهران مشهد سرمایه‌گذاری کرده و 1.8 میلیارد دلار هم برای راه‌اندازی قطار برقی پر سرعت تهران، قم، اصفهان هزینه کرده است. در مقابل مقامات ایرانی تخفیف‌های خوبی برای تعرفه‌های ترانزیت کالاهای چینی درنظر گرفته‌اند.

اوراسیانت می‌نویسد: به نظر می‌رسد پیشرفت ایران برای دو اولویت چین بسیار مهم باشد: اول اینکه چین روابط تجاری خود را با ترکیه تقویت بخشد و دوم کالاهای چینی از طریق بنادر ایرانی در تنگه هرمز به دنیا برسد.

پکن امیدوار است ارتباط ریلی بین منطقه کاشگار غرب چین و استانبول ترکیه تا سال 2020 برقرار شود. از این رو شبکه ریلی ایران به عنوان یک راه ارتباطی مهم از طریق آسیای مرکزی و قفقاز عمل خواهد کرد.

برای ایرانیان، که به دنبال بهبود وضعیت خود برای غلبه بر تلاش‌های بین‌المللی برای منزوی سازی این کشور به دلیل برنامه هسته‌ای و دیگر فاکتورها هستند، چین نماد سرمایه‌گذاری و تجارت بین‌المللی است.

در کنار برنامه جاده ابریشم جدید که پکن در ماه می رونمایی کرد، علی طیب‌نیا وزیر وقت اقتصاد با وزیر اقتصاد چین مذاکراتی داشته است.

اوراسیانت در ادامه می‌نویسد: در سال 2015، چین سرمایه‌گذاری مهم 1.5 میلیارد دلاری در ایران انجام داد. و در عوض ایران تبدیل به یک بازار عمده محصولات چینی و تجیزات زیرساخت‌های انرژی چین شد. بزرگ‌ترین پروژه‌های چینی در ایران مربوط به بخش انرژی، حمل و نقل، فولاد و مواد شیمیایی است. در میان این پروژه‌ها، تاسیسات تولید مواد لازم برای تولید برق هسته‌ای ایران نیز قرار دارد.

سانگ ژیانگ، رییس گروه مواد ساختمانی چین، پروژ‌ه‌های این کشور را در ایران پروژه‌هایی «برد-برد» می‌داند. او می‌گوید که تولیدکنندگان چینی قادر هستند تولیدات خود را از طریق ایران با هزینه‌ 20 تا 30 درصدِ دیگر مسیرها توزیع نمایند.   

اوراسیانت معتقد است ایران از نظر سیاستمداران چینی غرب آسیا، کشور عربی یا حتی خاورمیانه نیست، بلکه بخشی از شرق آسیاست. ایران در کنار پاکستان، مهمترین منطقه نفوذ چین است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن