وزارت نیرو حقابه تالاب‌ها را تامین کند

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه «بخش عمده‌ای از ریزگردها منشا خارجی دارد»، گفت: وزارت نیرو موظف به تامین حقابه مورد نیاز محیط زیست است.

علی بختیاری با بیان اینکه «بخش عمده‌ای از ریزگردها منشا خارجی دارد»، گفت: می طلبد وزارت امور خارجه با مراودات سیاسی و تشکیل جلسات مشترکی با مسئولان کشور عراق بخشی از معضل ریزگردها را حل کند.

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه «وزارت نیرو موظف به تامین حقابه محیط زیست است»، گفت: تامین حقابه مهمترین راهکار احیای تالاب‌ها است و در این رابطه خشکی تالاب‌های کشور تاثیر زیادی در شیوع ریزگردها داشته است بنابراین نیاز است سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو هر چه سریع تر حقابه‌ها تالاب‌ها را تعیین و تامین کنند.

وی با انتقاد از اینکه «معضل ریزگردها سال‌ها است اغلب استان‌های کشور را درگیر کرده است»، خشکی تالاب‌ها را مهمترین علت شیوع ریزگردهای داخلی دانست و افزود: برای مدیریت ریزگردها احیای هورالعظیم، جازموریان، بختگان، ارومیه و سایر تالاب‌ها، تشدید حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، کنترل سیلاب‌ها، اصلاح الگوی مصرف آب در کشاورزی و همچنین سیستم آبیاری، جلوگیری از سد سازی‌های غیرکارشناسی در داخل و کشورهای همسایه  در دستور کار قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی خشکی تالاب‌ها و در نتیجه شیوع ریزگردها را به دنبال داشته است، تصریح کرد: به دنبال این برداشت بی رویه در برخی مناطق کشور اطراف چاه‌ها حدود 30 متر نشست داشته است.

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  «ترکیه با سدسازی‌های گسترده و ممانعت از ورود آب فرات به عراق زمینه تشدید ریزگردها را فراهم کرده است»، ادامه داد: دستگاه دیپلماسی باید با همکاری جوامع بین المللی از سدسازی‌های کشور ترکیه که مخاطرات جدی محیط زیستی را به همراه دارد جلوگیری کند

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن