راهاندازی مجدد پالایشگاهها چگونه است؟

از دو هفته پیش که طوفان هاروی پالایشگاههای ایالات متحده را به خاموشی کشاند این پالایشگاهها حالا آرام آرام در حال بازیابی خود هستند.
به گزارش «انرژی امروز» بازگشایی مجدد خطرناکترین زمان برای کارگران پالایشگاههاست بنابراین بهرهبرداران سعی میکنند خاموشی پالایشگاهها را به حداقل میزان خود برسانند.
معمولا پالایشگاهها برای اورهال در بهار یا پاییز برخی واحدهای خود را به حالت تعطیل درمیآورند اما بیشتر پالایشگاهها به مدت 4 تا 6 سال بین خاموشیهای کامل برای تعمیرات به کار خود ادامه میدهند.
طوفان هاروی باعث شد پالایشگاهها به صورت برنامهریزی نشده اقدام به خاموشی نمایند یعنی پالایشگاههایی خاموش شدند که قادر بودند روزانه 4.4 میلیون بشکه نفت، حدود یک چهارم ظرفیت تولید بنزین، دیزل و سوخت جت را فرآوری کنند.
در حال حاضر شش پالایشگاه در گالف کاست تگزاس در حال آغاز به کار مجدد هستند و آنطور که مالکان این پالایشگاهها گفتهاند بسیاری از آنها مجبور بودند اقداماتی در جهت خارج کردن یک فوت آبی انجام بدهند که سیلاب هاروی وارد این تاسیسات کرده بود.
رویترز از قول منابع آگاه میگوید مشکلاتی در حال ظهور است، تعطیلی پالایشگاه پورت آرتور توتال، باعث میشود که نفت خام یک خط لوله اصلی را مسدود کند.
گری سیمونس، قائم مقام عرضه و تامین والرو هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که هر بار که آب وارد پالایشگاه میشود باید روغنکاری تمام تجهیزات بررسی شود، که این به معنی حداقل هزاران بررسی است.
طوفان هاروی سه پالایشگاه از پنج پالایشگاه والرو در گالف را تعطیل کرد.
پالایشگاه 603 هزار بشکهای پورت آرتور موتیوا در تگزاس بزرگترین پالایشگاه ایالات متحده و یکی از شش پالایشگاهی است که عملیات شروع به کار مجدد خود را آغاز کرده است. خاموشی این پالایشگاهها به مدت ده روز ادامه داشت و 6 میلیون بشکه در روز سوخت تولید نشد.
سخنگوی این شرکت گفته است که این پالایشگاه در نظر دارد 40 درصد ظرفیت خود را این هفته بازیابی کند.
یکی از کسانی که با عملیاتهای پالایشگاهی آشناست میگوید که نگرانی عمده در این پالایشگاه و دیگر پالایشگاهها این است که بعد از این که پالایشگاه چند روز زیر آب باقی ماند، وضعیت ورود نفت خام به این پالایشگاهها چگونه خواهد بود.
موتیوا پاسخی به نحوه کار پالایشگاه در برابر این مشکل نداده است.
پالایشگاه موتیوا متمرکز بر تولید بنزین، کروزین و دیزل است. این واحدها با سرمایهگذاری 10 میلیارد دلاری موتیوا در سال 2012 گسترش و توسعه یافت.
این پالایشگاه یک واحد بزرگ نفت خام دارد که قادر به فرآوری 325 هزار بشکه در روز نفت است. این نفت پالایش شده منبع تغذیه بقیه واحدهاست.
از دیگر واحدهایی که در دوره توسعه پالایشگاه ساخته شد واحد هیدروکراکر 105 هزار بشکهای بود که از گازوئیل، دیزل و نفتا تولید میکند و نیز واحد 110 هزار بشکهای کوکر که بنزین کوکر، کک نفتی و دیگر مواد را از نفتی تولید میکند که محصول جنبی تقطیر است.
سیلاب باعث شد کارگران در دسترسی به بخشهای مختلف برای بررسی آنچه که باید تعویض شود و آنچه که باید تعمیر شود با تاخیر مواجه شوند.
تاسیساتی که اخیرا ساخته شدهاند در ارتفاع بالاتری قرار دارند و سیلاب کمتر به آنها آسیب رسانده است.
صادرات
گالف کاست منطقه صادرات انرژی ایالات متحده است.
بر طبق اطلاعات وزارت انرژی ایالات متحده در 5 سال گذشته، حمل و نقل دیزل، سوخت جت و دیگر محصولات از گالف کاست به سوی خریداران بینالمللی 50 درصد افزایش یافته و به متوسط 3.1 میلیون بشکه در روز رسیده است.
واحدهایی که عامل این صادرات هستند در اولیت بازگشایی قرار گرفتهاند.
اریک دایترت، به رویترز گفته است «در مرحله شروع به کار، باید واحدهایی را در اولویت قرار دهید که تولید کننده با حاشیه سود بالایی هستند، واحدهایی که ارزش مواد خام آنها پایین است و موادی که تولید میکنند ارزش بالایی دارند».
واحدهایی که در موقع خاموشی سرد شده و حالا با آب باران خیس شدهاند بایستی با درجه حرارت صدها درجه دوباره گرم شوند. خسارتی که در طول راهاندازی مجدد به پالایشگاهها وارد میشود بسیار زیاد است و احتمالا باعث ایجاد ترک و شکاف در واحدها میشود.
بدترین فاجعه پالایشگاهی در قرن اخیر زمان شروع به کار مجدد پالایشگاه اتفاق افتاده است. زمانی که یکی از واحدهای متعلق به شرکت بیپی در تگزاس سیتی منفجر شد و 15 نفر را به کام مرگ کشاند. در 23 مارس سال 2005، بعد از اینکه یک اورهال چند واحدی برنامهریزی شده شرکت بیپی به اتمام رسید، این واحد منفجر شد.
اوپراتورهای پالایشگاه قادر نبودند تشخیص دهند که این واحد بیش از اندازه پر شده و در نهایت انباشت مایعات فرار باعث خروج آنها از برج 170 فوتی شد.
بعد از اینکه طوفان هاروی پالایشگاههای بیومونت و پورت آلرت را در هم کوبید، هیات ایمنی مواد شیمایی ایالات متحده US.CSB آماده باش ایمنی صادر کرد که این آمادهباش در حد هشدار نبود چون «بسیاری از سیستمهای اتوماتیک تحت کنترل بودند».
پمپها و کمپرسورهایی که نفت را در پالایشگاه جابجا میکنند در سطح زمین کار گذاشته شدهاند و برخی واحدها چند روزی داخل آب قرار گرفته بودند.
در پالایشگاه توتال، یک خط لوله نفت خام ترش را به دو واحد تقطیر پالایشگاه منتقل میکند CDUs.
قطع برق در اوایل صبح 30 آگوست باعث تعطیلی این خط شد و بعد از آن این واحدها در داخل 50 سانتیمتر آب غرق شود.
رونالد کیل، متخصص پالایشگاه و مشاور در زمینه پالایشگاهها میگوید «اگر اتفاقی در طی شروع مجدد پالایشگاهها رخ دهد خسارت زیادی به بار خواهد آمد، به ویژه اگر این اتفاق در واحدهای بسیار پیچیده رخ داده باشد».
پالایشگاهها در حال مقابله با دیگر خساراتی هستند که احتمال دارد زنجیره تامین را دچار مشکل نماید.
شرکت کولونیال پایپلاین که روزانه 3 میلیون بشکه بنزین و دیگر سوختهای تولیدی پالایشگاههای گالف را به بازارهای اِستکاست میفرستد اعلام کرده است که محوطه مخازن نفت این شرکت در پورت آرتور خسارت دیده است.
این اعلام احتمالا به معنی این است که پالایشگاهها در حمل سوخت دچار محدودیت خواهند شد همین امر مشوق پالایشگاههای دیگر برای تسریع روند شروع به کار مجدد و صادرات بیشتر است.



