ملی حفاری چندان خوشنام نیست طلب میلیاردی از نفتخیز جنوب

رییس انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان گفت: ملی حفاری چندین میلیارد تومان از مناطق نفتخیز طلب دارد که اگر حتی یک سوم آنها پرداخت شود توان پرداخت بدهی‌های تمام شرکت‌ها را خواهد داشت و بسیاری از مشکلات این شرکت حل خواهد شد.

علی کرانی در گفتگو با خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز»، در خصوص عملکرد حیدر بهمنی در شرکت ملی حفاری و مشکلات این شرکت گفت: هنگامی که یک پست مدیریتی در طولانی مدت به فردی سپرده می‌شود آن فرد دیگر کارایی گذشته را ندارد؛ بخصوص اگر بازنشسته شده باشد. در نتیجه از افرادی همچون بهمنی می‌توان در امور مشاوره استفاده کرد.

او در ادامه افزود: با وجود اینکه مدیران جوان پرانرژی، توانمند و متخصص بسیاری در صنعت نفت داریم چرا برخی فکر می‌کنند که در هر شرایطی باید از بازنشسته‌ها در پست‌های مدیریتی استفاده شود؟

رییس انجمن سازندگان تجهیزات نفتی خوزستان  تاکید کرد: قرار نیست فردی که در شرکتی مدیر بوده بعد از رفتن دوباره به کار گمارده شود. اعضای انجمن سازندگان نفت و گاز خوزستان معتقدند که باید در یک جبهه دیگر از او استفاده می‌شد، یا اینکه اگر شرایط مناسب بود به عنوان مشاور با آقای سپهری همکاری کند تا او بتواند در شرکت حفاری مدیر قابل و کارایی باشند.

او اظهار کرد: امیدوارم سپهر سپهری بتواند خواسته‌های وزارت نفت را برنامه‌ریزی و پیاده کند. عملیات حفاری بسیار تخصصی و دشوار است؛ همچنین مدیران با حدود 15 استان متفاوت سرو کار دارند به دلیل اینکه حفاری مختص خوزستان نیست، بلکه دکل‌ها در سرتاسر کشور پراکنده‌اند؛ در نتیجه مدیر این شرکت باید بتواند دستگاه‌های حفاری را در کشور به‌خوبی مدیریت کند.

کرانی با تاکید براینکه «مسیر ساخت داخل در صنعت حفاری را مرهون دکتر عاصمی‌پور هستیم»، گفت: پس از ایشان مهندس بهمنی نیز به ساخت قطعات و تجهیزات داخل اعتماد پیدا کرد و سازندگان ما به این نتیجه رسیدند که عمده تجهیزات ساخت یک دکل حفاری، چیزی حدود 70 درصد را می‌توان در داخل تولید کرد و اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم باید گفت که بهمنی هم در این امر نقش داشته است.

به جای به روز کردن تجهیزات نیرو استخدام کردند!

او در خصوص مشکلات این شرکت گفت: شرکت ملی حفاری حفاری شرکتی دولتی نیست و نیمه دولتی است و پیمانکار وزارت نفت است. شرکت حفاری از سال 58 با هدف عدم برون‌سپاری فعالیت‌ها تشکیل شد تا نیروهای ایرانی به جای نیروهای خارجی خودشان فعالیت کنند.

او با مقایسه این شرکت و شرکت‌های حفاری بزرگ دنیا گفت: حفاری‌های دنیا با توجه به شرایط موجود و استانداردها توانستند رشد کنند و علاوه بر استفاده از تجهیزات روز دنیا، ساعت کاری کارکنان را کاهش دادند اما ملی حفاری به دلیل اینکه دکل‌ها اکثرا فرسوده هستند برای نمودارگیری و لایه‌آزمایی و… به روز نیستند مشکلات بسیاری دارند و متاسفانه برای اینکه خود را ارتقا دهند بجای اینکه ماشین‌ها اتوماتیک، CNC و تجهیزات به روز استفاده کنند، برای جبران این کاستی‌ها نیروی جدید استخدام کردند.

بدهی چند میلیاردی مناطق نفتخیز به ملی حفاری

کرانی در ادامه افزود: با شرایط بد مالی که این شرکت دارد استخدام نیروی جدید و تأمین آنها کار مشکلی است. مطالبات بسیار زیادی نیز از شرکت مناطق نفتخیز جنوب و دیگر شرکت‌های نفتی  دارد، اما از سویی دیگر مطالبات بسیاری هم  به شرکت‌های کوچک‌تر دارد که همین عامل باعث شده است آنطور که باید این شرکت مانند گذشته خوشنام نباشد.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات نفتی خوزستان توضیح داد: ملی حفاری چندین میلیارد تومان از مناطق نفتخیز طلب دارد که اگر حتی یک سوم آنها پرداخت شود توان پرداخت بدهی‌های تمام شرکت‌ها را خواهد داشت. متاسفانه سرمایه در گردش شرکت‌های کوچک در اختیار شرکت‌های نفتی به‌ویژه ملی حفاری و امثال حفاری هستند، اما حفاری قطره‌چکانی به این شرکت‌ها پول تزریق می‌کند؛ بنابراین نمی‌توانند خود را به روز کنند و توانایی‌هایشان را بروز دهند.

ملی حفاری خصوصی شود

کرانی تاکید کرد: وزارت نفت سعی کند مطالبات ملی حفاری را پرداخت کند تا حفاری از آن شرایط خارج شود. آن موقع مشخص خواهد شد که آیا حفاری می‌تواند در سطح شرکت‌های بزرگ حفاری دنیا پروژه‌های خارج از کشور را نیز انجام دهد.

او اظهار کرد: در تمام دنیا شرکت‌های حفاری خصوصی هستند و رقابت بیشتری بین آنها وجود دارد و همین امر یکی از عوامل موفقیت آنها خواهد بود، اما در ایران شرکت‌ها هرچقدر که کاستی داشته‌اند، دولت به آنها کمک کرده است از این جهت باید مطالبات پرداخت شود و اجازه داده شود در پروژه‌ها به عنوان یک شرکت خصوصی وارد شود تا بتواند توانمندی خود را به اثبات برساند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن