مصاحبه حسنوند از ناراحتی بود نفت «حلقه انتصابات» ندارد

 عضو کمیسیون انرژی مجلس  با بیان اینکه «جلسه اضطراری برای بررسی انتصابات باید با حضور همه اعضای کمیسیون باشد»، گفت: اینکه ما مدعی شویم حلقه‌ای برای انتصابات در وزارت نفت وجود دارد و آنها را بهایی خطاب کنیم رفتار شایسته و پسندیده‌ای نیست.

جلال میرزایی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی انرژی امروز درباره خبری که فریدون حسنوند رییس کمیسیون انرژی مجلس درباره تشکیل جلسه اضطراری هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس درباره انتصابات در وزارت نفت اعلام کرده بود، گفت: به نظر من هیات رییسه نمی‌تواند به تنهایی پیگیر این موضوع باشد و باید خود کمیسیون باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهد؛ آن هم از آن جهت که در انتصابات باید شایسته‌سالاری در نظر گرفته شود.

قرار نیست کسی مادام‌العمر در پستی بماند

وی در ادامه افزود گفت: چنانچه درباره رفتن آقای حیدر بهمنی از شرکت ملی حفاری ایران و انتصاب آقای سپهر سپهری ما باید بررسی کنیم که آیا فرد منصوب شده شایستگی لازم را برای تصدی این پست دارد یا خیر.

نماینده مردم ایلام با بیان اینکه «شخصی که چند سال مسئولیتی داشته است، قرار نیست تا همیشه در این پست بماند»، تصریح کرد: آقای بهمنی گرچه سال‌های زیادی مدیرعامل آنجا بودند و کار را پیش بردند؛ اما قرار نیست ایشان مادام‌العمر آنجا باشند و ما نیاز داریم گردش مدیریتی انجام گیرد.

مساله ما شایستگی فرد منصوب شده است

وی در ادامه افزود: آنچه مهم است فردی است که جایگزین شده است و باید بررسی کنیم فردی که جایگزین شده؛ دارای چه ویژگی‌هایی است و آیا توانمندی لازم برای تصدی و مدیریت شرکت ملی حفاری را دارد یا خیر. بر همین اساس باید کمیسیون در این زمینه بررسی انجام دهد و اگر ابهام و اسناد و مدارکی بود که این فرد جدید نالایق است باید وزیر را دعوت کنیم و چاره ای برای این مساله بیابیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه «ما باید روش برخوردمان با این موضوع را دقیق مشخص کنیم»، تاکید کرد: رفتار کمیسیون باید به گونه‌ای باشد که منجر به ایجاد سوءتفاهم نشود.

حرف‌های حسنوند از روی ناراحتی بوده است

وی در واکنش به مثلثی که حسنوند درباره افراد منصوب شده در وزارت نفت مطرح کرده است (بهاییان،‌ محکومان قضایی و فعالان فتنه ۸۸ در انتصابات وزارت نفت) گفت: به نظر من این ارتباط وجود ندارد و آقای حسنوند درباره رفتن آقای بهمنی و آمدن آقای سپهری ناراحت بوده‌است و در حین ناراحتی این گفتگو را انجام داده‌اند. اینکه ما به طور کلی مدعی شویم حلقه‌ای برای چنین تصمیمات در وزارت نفت وجود دارد و آنها را بهایی خطاب کنیم و یا کسی که خوشمان نمی‌آید را متهم به بهایی بودن کنیم، رفتار شایسته و پسندیده‌ای نیست.

میان انتصابات وزارت نفت و رای عدم اعتماد به بیطرف  رابطه‌ای وجود ندارد

میرزایی همچنین تاکید کرد: درباره رابطه میان انتصابات در وزارت نفت و رای عدم اعتماد به آقای بیطرف هم که آقای حسنوند مطرح کردند نیز، چنین رابطه‌ای در وزارت نفت مطرح نیست. بنده قائل به این موضوع نیستم؛ اما از ان جهت که ما دغدغه توسعه کشور را داریم و تاکید داریم که باید از افراد شایسته و توانمند در بخش‌های مختلف به ویژه بخش مدیریتی شود؛ مساله‌ای است که با استفاده از بعد نظارتی مجلس می‌توانیم اثرگذار باشیم.

وی در ادامه افزود: ما می‌توانیم جلساتی در این زمینه برگزار کنیم و اگر نیاز شد آقای زنگنه را نیز دعوت کنیم و در فضایی منطقی موضوع را مورد بررسی قرار دهیم و در نهایت با توضیحاتی که ایشان مطرح می‌کنند؛ بتوانیم در کمیسیون قضیه را جمع‌بندی کنیم.

وزارت نفت از افراد بازنشسته و ناتوان استفاده نکند

این عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره انتصابات در بخش‌های مختلف وزارت نفت طی دولت یازدهم و دوازدهم تصریح کرد:انتظار مجلس و انتظار کمیسیون انرژی این است که در وزارت نفت از افراد بازنشسته برای مسئولیت‌ها استفاده نشود.

وی در ادامه افزود: موضوع دیگر توانمندی و تخصص است که باید در انتصابات مورد توجه قرار گیرد و همچنین وقتی فردی را برای بخشی مانند حفاری منصوب می‌کنیم جامعه آن، نظرشان درباره فرد این باشد که مدیری کارآمد و توانمند روی کار آمده است. به عبارتی آن سیستم و ساختار او را قبول داشته باشند. در سایر حوزه ها هم همین است. چنین انتصاباتی به دستیابی وزارت نفت و آقای وزیر به اهداف موردنظر نیز کمک می‌کند.

وقتی روابط بر ضوابط غلبه کند، تمرکز کمیسیون بر حواشی می‌شود

میرزایی در پایان تاکید کرد: حضور افرادی که به خاطر روابط و رودربایستی روی کار آمده‌اند و افرادی که توانمند نیستند مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورند و کار را خراب می‌کنند و البته موجب ورود مجلس و نمایندگان به موضوع می‌شود. اگر معیارها درست باشد و تجربه، توانمندی و توان مدیریتی و سابقه در نظر گرفته شود بسیاری از این اختلافات پیش نمی‌آید و تمرکز کمیسیون بر مباحث و مشکلات اصلی قرار می‌گیرد و حواشی بر اصل غلبه نمی‌کند.

روز گذشته فریدون حسنوند، رییس کمیسیون انرژی مجلس گفتگویی با فارس داشته است که با انتقاد از عملکرد وزیر نفت در انتصابات اخیر  به ویژه روی کار آمدن سپهر سپهری به عنوان مدیرعامل شرکت ملی حفاری گفت: آقای زنگنه باید نسبت به به‌کارگیری مثلث بهاییان،‌ محکومان قضایی و فتنه ۸۸ در سطح بالای مدیریتی وزارت نفت پاسخ‌گو باشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن