تعلیق 120 روزه تحریم‌های هسته‌ای ایران با امضای ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، ضمن تکرار مخالفت شدیدش با برجام به خبرنگاران گفته به زودی همه شاهد اقدام او در برابر این پیمان بین‌المللی خواهند بود.

به گزارش «انرژی امروز» ترامپ روز پنج‌شنبه در گفتگو با خبرنگارانی که همراه با او در هواپیمای ریاست جمهوری عازم به مناطق آسیب دیده فلوریدا سفر می‌کردند یک بار دیگر توافق با ایران را بدترین توافقی توصیف کرد که تاکنون دیده و مدعی شد ایران روح برجام را نقض کرده است.

رویترز گزارش داده است رئیس‌‌جمهوری آمریکا اشاره مستقیمی به این که آیا واشینگتن در پایان فرصت ۹۰ روزه معمول، پایبندی تهران به «برجام» را تائید خواهد کرد یا نه، نکرده‌است. او در پاسخ به پرسشی در این مورد اظهار داشت: «به‌زودی خواهید دید».

همزمان وزارت دارایی آمریکا ۱۱ فرد و شرکت را به فهرست تحریم‌های ایران افزوده است.

وزارت دارایی آمریکا در اطلاعیه‌ای گفته است این افراد و شرکت‌ها به دلیل «حمایت از سپاه پاسداران و شبکه‌های دخیل در حملات سایبری» به فهرست تحریم‌ها اضافه می‌شوند.

دولت آمریکا در همین حال، امروز تعلیق تحریم‌های مورد توافق در چارچوب برجام را هم تمدید کرده است.

مقام‌های آمریکایی به طور دوره‌ای با بررسی پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای، اجرای بخشی از تحریم‌ها را معلق می‌کنند.

دولت آمریکا باید هر ۹۰ روز یک بار در گزارشی به کنگره آن کشور اجرای تعهدات در پیوند با توافق اتمی از طرف ایران، را تائید یا رد کند. مهلت ۹۰ روزه بعدی در میانه ماه اکتبر فرا می‌رسد.

از سوی دیگر، واشینگتن باید در هر ۱۲۰ روز، تحریم‌های مرتبط با توافق هسته‌ای ایران را بازنگری کرده و درباره ادامه یا تعلیق آنها تصمیم‌گیری کند. تعلیق ۱۲۰ روزه آخرین بار در پایان اردیبهشت ماه صورت گرفته بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت تعلیق تحریم‌ها برای این ادامه یافته که آمریکا بتواند در تدوین سیاست خود در قبال ایران انعطاف داشته باشد.

نائورت در عین حال افزوده است که حذف برخی از این تحریم‌ها نباید به عنوان نشانه‌ای از موضع دونالد ترامپ یا دولت آمریکا در برابر ایران یا تائید برخی رفتارها و عملکرد تهران تعبیر شود.

از میان چهار شرکتی که امروز به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند، دو شرکت در اوکراین مستقر هستند و آمریکا آنها را به همکاری با هواپیمایی کاسپین و ماهان متهم کرده، که پیش از این تحریم شده بودند.

بقیه شرکت‌ها و ۷ شخصی که به تحریم‌ها اضافه شده‌اند ایرانی هستند.

آمریکا می‌گوید شرکت سدید صبا، یکی از تحریم‌شدگان جدید، قراردادهایی با سپاه پاسداران داشته است.

اغلب کسانی که به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند افرادی بیست و چند ساله هستند که آمریکا آنها را به نقش داشتن در حملات سایبری متهم کرده است.

این چندمین باری است که آمریکا پس از توافق هسته‌ای افراد یا شرکت‌هایی را به فهرست‌ تحریم‌های ایران اضافه می‌کند. آمریکا می‌گوید این کار به معنی وضع تحریم‌های جدید نیست.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، ۲۳ شهریور ماه گفت آمریکا به بازنگری سیاست خود در قبال ایران ادامه می‌دهد و همه تهدیدها، و نه فقط توانایی‌هایی هسته‌ای‌ ایران، را مدنظر خواهد داشت.

تیلرسون، که امروز به بریتانیا سفر کرده، گفت ایران پس از توافق هسته‌ای انتظارات را برآورده نکرده است.

 تیلرسون گفت دولت دونالد ترامپ در حال بررسی و تدوین سیاست جدیدی در قبال ایران است و در این سیاست تنها به قابلیت‌های هسته‌ای ایران نمی‌پردازد بلکه کلیت تهدیدهای ایران را در نظر می‌گیرد.

نائورت نیز اخیرا با یادآوری موضوع «بازنگری کامل» توافق هسته‌ای افزوده بود تهران به روح توافق پایبند نیست؛ چراکه برنامه جامع اقدام متشرک (برجام) خواستار ایجاد صلح و ثبات سیاسی و منطقه‌ای است و ایران به این موارد عمل نکرده‌است.

نامه ۸۰ کارشناسان کنترل تسلیحات به ترامپ: از برجام خارج نشوید

بیش از هشتاد کارشناس خلع سلاح ضمن تاکید بر کارآیی توافق هسته‌ای ایران از رییس جمهوری آمریکا می‌خواهند در تصمیم خود برای لغو برجام تجدید نظر کند.

نیویورک تایمز نوشته است این کارشناسان در بیانیه‌ای مشترک برجام را «دستاوردی مثبت در تلاش‌های بین‌المللی برای منع گسترش جنگ افزار هسته‌ای» توصیف کرده و تاکید دارند که در سایه قدرت نظارتی مندرج در توافق از قابلیت ایران برای ساخت تسلیحات هسته‌ای به شکلی چشمگیر کاسته شده است.

آن‌ها معتقدند این توافق شرایطی پدید آورده است که «هر گونه تلاش ایران در آینده برای پیگیری جنگ افزار هسته‌ای حتی در یک برنامه پنهانی بی درنگ تشخیص داده می‌شود».

این کارشناسان هشدار می‌دهند که «اقدام یکجانبه آمریکا خصوصا بر مبنای مجادله بی‌پشتوانه فریبکاری ایران تنها آمریکا را منزوی خواهد کرد».

امضا کنندگان این بیانیه کارشناسان دیپلماسی منع گسترش جنگ افزار هسته‌ای از سراسر جهان هستند. در میان آن‌ها اسامی «نوبویاسو آبه» کمیسیونر کمیسیون انرژی اتمی ژاپن، «هانس بلیکس» مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی، «تامس شی» مقام پیشین امور ایمنی در آژانس بین المللی انرژی اتمی، «تامس کانتریمن» مدیرکل پیشین وزارت خارجه آمریکا در امنیت بین المللی و منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، به چشم می‌خورد.

این بیانیه به ابتکار «انجمن کنترل تسلیحات» در واشنگتن تهیه شد.

احتمال دیدار ظریف و تیلرسون در نیویورک

در آستانه سفر محمد جواد ظریف به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، خبرهای ضد و نقیضی از احتمال دیدار وی با رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا منتشر شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌هایی که نامشان فاش نشده نوشته که برای نخستین بار از زمان وزارت  تیلرسون، او با  ظریف ملاقات خواهد کرد.

در حالی که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه روز جمعه گفت: «هیچ برنامه‌ای برای انجام چنین دیداری در نظر گرفته نشده است و تا آنجا که اطلاع دارم چنین در خواستی نیز مطرح نشده است.»

با این حال خبرگزاری فرانسه گزارش داده که دیدار وزاری خارجه دو کشور قرار است در چارچوب مذاکرات گروه پنج‌به‌علاوه یک برپا شود.

این گزارش می‌افزاید که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست جلسه را برعهده خواهد داشت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن