ایران آماده اجرای کنوانسیون آب‎توازن کشتی‎ها

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی  درباره کنوانسیون بین‌المللی مدیریت آب توازن کشتی‎ها (Ballast Water Management Convention) گفت: از سال گذشته زمانی که با پیوستن فنلاند به این کنوانسیون، قانون اجرای آن لازم‏ شد، کمیته ملی مدیریت آب توازن کشتی‎ها با حضور سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان حفاظت محیط زیست، نیروی دریایی ارتش، پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، شرکت ملی نفتکش ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و… تشکیل شد.

به گزارش «انرژی امروز» علیرضا خجسته با بیان اینکه مواردی که بر اساس قانون مدیریت آب توازن باید روی کشتی‌ها اعمال شود در این کمیته بررسی شد، اظهار کرد: بر این اساس دو روش برای مدیریت آب توازن کشتی‎ها وجود دارد که یکی از آنها تخلیه و آبگیری پی در پی آب توازن کشتی در طول مسیر و راه دیگر نصب سیستم‎ و دستگاه‎های مخصوص تصفیه و خنثی سازی آب‎توازن است.

وی افزود: در حال حاضر روش اول متداول و مرسوم و لازم‎الاجرا شده است که بر اساس آن گونه‌های آبزی غیر بومی بسیار کمتر از گذشته وارد زیستگاه‎های غیراصلی خود می‎شوند و به موجب آن کمترین تهدید و خطر برای گونه‎های آبزی بومی در زیستگاه‎ها ایجاد خواهد شد.

خجسته با بیان اینکه اجرای روش دوم که مهلت نصب سیستم‎های تصفیه و خنثی سازی آب‌توازن است، به دلیل هزینه‎بر و زمان‌بر بودن تا سال 2019 تمدید شده است، یادآور شد: خنثی سازی و بی‎اثر کردن آب توازن در جابه‎جایی گونه‎های مختلف غیربومی با کیفیت و اطمینان بالاتری انجام می‎شود.

وی تصریح کرد: تعویض آب توازن در طول مسیر کمک می‎کند تا به لحاظ اکوسیستمی، موجودات مانده در آب‎توازن کمترین تناقض را با موجودات محل تخلیه آب داشته باشند؛ مثلا زمانی که یک کشتی از چین به سمت ایران حرکت می‎کند باید بتواند در طول مسیر اقیانوس هند آب ‎توارن خود را تخلیه و دوباره آبگیری کند.

به گفته خجسته؛ اگر در حال حاضر یک کشتی ، نمی‎خواهد دستگاه تصفیه و خنثی‌سازی آب توازن را نصب کند باید اثبات کند که بر اساس استانداردها تعویض آب‎توازن را انجام می‎‌دهد.

وی با بیان اینکه پیش از لازم‎الاجرا شدن این قانون اطلاع‌رسانی کاملی شامل کارگاه‎های آموزشی، معرفی راهکارها، معرفی تجهیزات و سیستم‎های مناسب و… برای مالکان و بازرسان انجام شده است، گفت: بر همین اساس، خرداد ماه یک کارگاه آموزشی در این زمینه برگزار شد که در آن دستگاه‎های مناسب را معرفی و به پرسش‌های شرکت‎کنندگان در این کارگاه پاسخ دادیم.

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: کشتی‎های جدید که سفارش ساخت آنها ثبت شده و یا در آینده ثبت خواهد شد باید به سیستم تصفیه و خنثی سازی آب توازن مجهز باشند به همین دلیل کشتی‎هایی که برای هر کدام از شرکت‎های ایرانی هم در حال ساخت است به این سیستم مجهز خواهند بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر همه کشتی‎ها باید آب توازن خود را در مسیر تعویض کنند، تصریح کرد: اگر در حال حاضر یک کشتی در داک تعمیرات است و یا بعد از این برای تعمیرات داک می‎شود باید سیستم تصفیه و خنثی‌سازی آب توازن روی آن نصب شود.

به گفته خجسته، کشتی‎هایی که تعمیر می‌شوند فرصت دوساله برای نصب تجهیزات را ندارند و باید به منظور نصب، این دستگاه را نیز سفارش و در اختیار داک تعمیراتی دهند.

خجسته درباره هزینه نصب این سیستم روی کشتی‎های مختلف گفت: هزینه نصب این سیستم به چند عامل مانند کشور ساخت دستگاه بستگی دارد به همین دلیل نمی‎توان قیمت خاصی برای آن اعلام کرد اما آن چیزی که اهمیت دارد این است که دستگاه مورد نظر باید تاییدیه IMO را داشته باشد.

وی گفت: شرکت‎های سازنده تا زمانی که از فروش محصول خود اطمینان حاصل نکنند قیمت اعلام نمی‌کنند به همین دلیل نمی‎توان هزینه دقیقی را برای این کار اعلام کرد.

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی درباره نقش موسسات رده‌بندی در چگونگی اجرای این کنوانسیون خاطرنشان کرد: بخشی از این کنوانسیون به جز آنچه در بنادر و کشتی‎ها و بازرسی دفترچه‎های عملکرد کشتی انجام می‎شود به تعمیر کشتی‌ها برمی‎گردد زمانی که یک کشتی برای تعمیر به داک می‌رود باید مخازن آب‎توازن آن به خوبی بازرسی و تخلیه و پاکسازی شود. حتی خود داک نیز باید از وجود هرگونه فیتوپلانگتون و یا هر گونه غیربومی پاکسازی شود.

وی افزود: در این مرحله نقش موسسات رده‌بندی دوباره پررنگ می‌شود به صورتی که 50 درصد نظارت توسط موسسات رده‌بندی و 50 درصد نظارت در بنادر انجام می‌شود.

خجسته اظهار کرد: خوشبختانه ما با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، نیروی دریایی ارتش، پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با سازمان بنادر و دریانوردی با آمادگی کامل وارد اجرای این کنوانسیون شده‌ایم که نمونه شاخصی برای همکاری صمیمانه بین دستگاه‎های مجری و ناظر است.

پیشرفت 50 درصدی تدوین مقرره ملی قانون آب‎توازن کشتی‌‎

مدیرعامل موسسه رده بندی ایرانیان نیز که درباره چگونگی اجرای این قانون در ایران با خبرنگار مارین تایمز سخن می‎گفت، صرف نظر از مکانیزم لازم‌الاجرا شدن این کنوانسیون، خاطرنشان کرد: با توجه به اجرایی شدن این کنوانسیون، هر کشوری که به آن پیوسته است باید آیین نامه و یا مقرره ملی اجرای آن را در کشور خود تدوین کند، به همین دلیل سازمان بنادر طراحی و تدوین این مقرره ملی را به موسسه رده بندی ایرانیان واگذار کرد.

حسن‌رضا صفری گفت: خوشبختانه اکنون با توجه به بررسی‎ها و تحقیقاتی که ما در این زمینه داشته‎ایم، در اجرای این پروژه (تدوین مقرره ملی اجرای قانون مدیریت آب توازن کشتی) 50 درصد پیشرفت داشته‎ایم.

وی با بیان اینکه کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی‎ به دلیل هزینه هنگفتی که بر روی دست کشتیرانی‎ها می‎گذاشت خیلی دیر لازم‎الجرا شد، گفت: این در حالی است که زمانی که در ایران بحث پیوستن و اجرایی شدن قانون کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی‎ها بود، ایران با وجودی که در شرایط تحریم بود یکی از کشتی‎های خود را به عنوان نمونه برای استقرار دستگاه تصفیه آب توازن به چین ارسال کرد تا این الگو روی آن پیاده سازی شود که در آن زمان کارشناسان موسسه رده بندی ایرانیان نیز در این کار حضور داشتند.

صفری تصریح کرد: در صورتی که موسسه رده‌بندی ایرانیان در همه مراحل کار از طراحی تا نصب حضور داشت و بازرسی و نظارت انجام داد، این کشتی برای نخستین بار از این موسسه تاییدیه دریافت کرد. بنابراین نخستین کشتی ایران در آن زمان موفق به استقرار سامانه مدیریت آب توازن شد و تاییدیه داخلی در حد استانداردهای جهانی دریافت کرد.

وی درباره دیگر وظیفه موسسه رده بندی در این کار گفت: یکی دیگر از اقدامات موسسه رده‌بندی ایرانیان بررسی سیستم‌های مدیریت آب توازن کشتی، ارزیابی آنها، تایید و معرفی آنها به کشتیرانی‌ها است. بنابراین بعد از این مرحله موسسه رده‌بندی ایرانیان بر نصب و راه‌اندازی این سیستم نیز نظارت دارد.

مدیرعامل موسسه رده‌بندی ایرانیان بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات این موسسه برای اجرای قانون کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی‌ها، آموزش بازرسان و ممیزان بود که این دوره را هم برای کارشناسان بیرون از موسسه و هم برای نیروهای خودمان برگزار کردیم، البته آخرین دوره آموزشی مربوط به یکی از شرکت‎های وابسته به یک دانشگاه بود که قصد داشت به حوزه ساخت این سامانه ورود کند.

وی نیز همچون خجسته هزینه خرید و نصب این دستگاه را شناور اعلام کرد و گفت: با توجه به کشور سازنده، تکنولوژی تصفیه و نوع دستگاه برای نصب آن از 500 هزار دلار تا 1.5 میلیون دلار باید هزینه شود.

به گفته صفری در حال حاضر 7 فروند از کشتی‎های ایرانی به این سامانه تجهیز شده‌اند.

مدیرعامل موسسه رده‌بندی ایرانیان با اعلام آمادگی کامل برای بازرسی و نظارت و صدور تاییدیه در مراحل مختلف نصب این سامانه برای هر کشتی، تاکید کرد: با توجه به اقدامات و تلاش‎هایی که در موسسه رده‌بندی ایرانیان انجام شده است اکنون آمادگی داریم که بدون نیاز به موسسات خارجی این کنوانسیون را پیاده‌سازی و اجرا کنیم.

وی گفت: به بیان دیگر اکنون موسسه رده‌بندی ایرانیان برای صدور تاییدیه و تضمین سامانه‎های مذکور هیچ گونه نیاز و وابستگی به خارجی‎ها ندارد و می‎تواند همانند کنوانسیون MLC که اجرای کامل آن به صورت انحصاری از جانب سازمان بنادر و دریانوردی به این موسسه واگذار شده بود برای این کنوانسیون نیز همین کار را انجام دهد.

صفری در پایان از شرکت‎های داخلی درخواست کرد که در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و مصرف کالای داخلی، ممیزی و صدور تاییدیه سامانه این کنوانسیون را به موسسات رده‌بندی داخلی واگذار کنند.

گفتنی است؛ کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی‌ها برای جلوگیری از انتقال گونه‌های ناخواسته و مهاجم آبزی و بیماریزا از طریق آب مخازن توازن کشتی‌ها توسط سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) با هدف حفظ محیط زیست دریایی، منابع آبزی و سلامت انسانی از تهدیدات و تغییر و جلوگیری از بروز خسارات اقتصادی- اکولوژیکی- اجتماعی و توریستی در سال ۲۰۰۴ (۱۳۸۲) تصویب و سازمان بنادر و دریانوردی به نیابت از دولت ج.ا. ایران در فروردین ماه ۱۳۹۰ به کنوانسیون مذکور ملحق شد.

لازم به ذکر است جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای پایلوت برای تهیه مقدمات تدوین این کنوانسیون بوده و نقش مهمی در شکل‌گیری این سند بین‌المللی داشته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن