آلمان نازی الهام‌بخش کره شمالی می‌شود

اگر تحریم کامل نفتی اجرا شود، احتمالا کره شمالی منشی چون آلمان نازی را پیش خواهد گرفت.

به گزارش «انرژی امروز» همانطور که ایالات متحده و هم‌پیمانانش تحریم‌های شدیدتری علیه کره شمالی در نظر می‌گیرند، رهبر کره شمالی، کیم جون اون، می‌تواند الهاماتی از رژیم‌های ستم‌پیشه‌ای چون آلمان نازی و رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی کسب کند.

این دو رژیم برای بقا در مقابل تحریم نفتی شروع به مایع‌سازی زغال سنگ کردند، تکنولوژی که زمان آن برمی‌گردد به سال‌های 1920.

کره شمالی ذخایر فراوان زغال سنگ دارد، از طرفی می‌تواند یکی از صادر کنندگان عمده انتراسیت زغال شود.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده در کمتر از دو ساعت بعد از آزمایش موشکی روز جمعه کره شمالی بر فراز ژاپن، چشم‌انداز قطع تامین نفت این کشور را بالا برد. او از چین و روسیه خواست تا نظارت بیشتری بر رفتار کره شمالی داشته باشند.

پریرر نویل، متخصص امنیت اقتصادی و انرژی از موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن به بلومبرگ گفت «مشکل این است که کره شمالی درواقع آنچنان نیازی هم به نفت چین ندارد. این ایده که تحریم نفتی می‌تواند آنقدر موثر باشد که آن‌ها بگویند «متاسفیم و بر سر میز مذاکره بازگردند» کاملا هم انجام شدنی نیست».

اگر کره شمالی بخواهد به اندازه واردات خود در سال 2015 نفت داشته باشد باید حدود 6 میلیون تن زغال سنگ را مایع کند.

در سال 2015 کره شمالی 25 میلیون تن زغال سنگ به چین ارسال کرد و آنطور که حالا تحریم‌های سازمان ملل می‌گویند از این پس این صادرات به 7.5 میلیون تن کاهش می‌یابد.

پس بقیه زغال سنگ را می‌تواند تبدیل به سوخت کند.

وظیفه نشناس و مشکل‌آفرین

چین و روسیه در مورد تحریم نفتی کره شمالی سنگ‌اندازی کردند و فقط با محدودیت فروش سوخت موافقت کردند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه درخواست مون جائه، رییس جمهور کره جنوبی را برای تحریم نفتی کره شمالی نپذیرفت به این دلیل که این تحریم‌ها مردم عادی را هدف قرار داده است نه رژیم کره شمالی را.

چین بر اجرای مصوبه سازمان ملل تاکید دارد. این را هائو چونیینگ، سخنگوی وزارت امرو خارجه چین گفته است. «چین کلید حل مشکل کره شمالی نیست. این بی‌مسئولیتی و مشکل‌آفرینی است که دیگران را در مورد کره شمالی مقصر قلمداد کنیم و از حل مشکل شانه خالی کنیم».

هرچند مایع سازی زغال سنگ امکان دارد، اما این کار گران تمام می‌شود.

در مطالعه‌ای که در سال 2012 توسط دانشگاه پرینستون انجام شد نشان داد که برای اینکه ایالات متحده ترکیبی از زغال سنگ، گاز طبیعی و محصولات کشاورزی غیرغذایی برای تولید سوخت مصنوعی به‌کار گیرد تا با نفت خامی جایگزین کند که امروزه در بهترین حالت 55 دلار در هر بشکه قیمت دارد، بایستی هزینه‌ای 95 دلاری برای هر بشکه بپردازد.

قیمتی گزاف

پائول موسگارد از دانشگاه ماساچوست می‌گوید «مبلغ گزافی است اما بهتر از آن است که کلا بدون نفت سر کنید. فقط اقتصاد است که این امر را امکان‌ناپذیر می‌سازد».

در ماه جاری، کارشناسان موسسه ناتیلوس در گزارشی نوشتند کره شمالی می‌تواند به شهروندان همیشه تسلیم خود بگوید که باید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند. آنها تخمین زدند که کره شمالی می‌تواند مصرف غیرنظامی نفت خود را تا 40 درصد مصرف سالانه خود کاهش دهد، آن هم با جایگزین کردن انرژی و یا به آسانی با کاهش مصرف انرژی.

این کارشناسان بر این اعتقاد هستند که تحریم‌ها در وحله اول ضد تولید هستند. و در دراز مدت از نظر تکنیکی و فنی احمقانه هستند.

ویلیام براون، از دانشگاه جورج‌تان هم می‌گوید که مشخص نیست کره شمالی چطور قادر خواهد بود زغال سنگ را جانشین نفت کند. این کشور قبلا از زغال سنگ، کود و فیبرهای شیمیایی ساخته بود.

باور کردنی نیست

چین روزانه 10 هزار بشکه نفت خام به کره شمالی می‌فرستد که معادل چیزی کمتر از یک درصد مصرف نفت روزانه ایالات متحده است.

بر اساس اعلام شرکت BP در سال 2014 کره شمالی 600 میلیون تن ذخایر زغال سنگ داشت در مقابل ذخایر قابل بازیافت ایالات متحده 251 میلیارد تن و چین 244 میلیارد تن است.

بلومبرگ معتقد است درحالی که هنوز مشخص نیست که کره شمالی چطور قادر خواهد بود به سرعت مایع سازی زغال سنگ را آغاز کند، اما احتمالا رژیم کیم توانسته است در این مورد تجریه کسب کند.

در سال 2006 کره شمالی توانست یک نیروگاه گاززدایی زغال سنگ را در مجتمع شیمایی نامیونگ‌یوت راه اندازی کند.

نویل به عدم آگاهی تیلرسون، به عنوان رییس سابق بزرگ‌ترین شرکت نفتی دنیا، اکسون موبیل، از قابلیت کنار آمدن و مقاومت کره شمالی با تحریم‌های نفتی به دیده تردید می‌نگرد.

او می‌گوید باور کردنی نیست که کسی مثل تیلرسون آنقدر باهوش نباشد که به فرجام این کار نیندیشد. ممکن نیست که این فرد کاملا به این تحریم‌ها اعتقاد داشته باشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن