بومیسازی پیستون یدککشی کشتیهای نفتکش
برای نخستین بار در کشور پیستون موتور شناور دریایی فوجی که از جمله قطعات بسیار حساس و تاثیرگذار در موتور یدککش دریایی به منظور یدک کردن نفتکشهایی باوزن ٢٠٠ هزار تن، توسط فناوران داخلی در کشور طراحی و ساخته شد.
به گزارش خبرنگار حوزه توسعه پایدار انرژی امروز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیام حیدری، مدیرعامل شرکت دانش بنیان فنی و مهندسی پاینده صنعت آرتاسام، با اشاره به اهمیت صادرات نفت و حمل و نقل دریایی در کشور بیان کرد: پیستون موتور شناور دریایی فوجی از جمله قطعات بسیار حساس و تاثیر گذار در موتور یدککش دریایی و جهت یدک کردن نفتکشهایی با وزن ٢٠٠ هزار تن است. این قطعات دارای دقت ابعادی در حد میکرون است که قطر آن ٢٧۵ میلیمتر و طول ٣٩٠ میلیمتر است. طراحی و ساخت قطعات فوق کاملا ابداعی بوده و در داخل یا خارج از کشور به جز شرکت فوجی ژاپن نمونه اجرایی ندارد.
وی با بیان اینکه «محققان توانستهاند با تلاشهای مستمر به طراحی و ساخت نخستین قطعات اصلی موتورهای دریایی و انواع صنایع سنگین از جمله پیستون و گژنپین موتورهای پیچیده و با فناوری بالا در ایران دست یابند» گفت: با توجه به اهمیت صادرات نفت، حمل و نقل دریایی در کشور و هزینه بالای تامین قطعات موتورهای دریایی محققان بر آن شدند تا با مطالعه نیازهای اساسی صنایع دریایی ایران و کشورهای منطقه در این عرصه وارد شوند.
حیدری با تاکید بر خودکفایی فنی و صنعتی گفت: ایجاد و انتقال تکنولوژی از طریق انجام عملیات طراحی و مهندسی، مشاوره و نظارت و مشارکت در طرحهای مختلف صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاهی، دریایی و ریلی همه و همه نیازمند تلاشهای مستمر از سوی محققان در کشور است.
این فعال حوزه فناور در حوزه دریا بیان کرد: پیستون فوق دارای تکنولوژی طراحی و ساخت بالایی است و امکان دستیابی به تکنولوژی طراحی کانال خنککاری در داخل پیستون را برای اولین بار در ایران فراهم آورده است.
این فعال حوزه فناوری در ادامه افزود: از سوی دیگر دست یابی به تکنولوژِی آلیاژ سازی جهت ریخت این قطعات، ماشین کاری فرم بدنه و اوالیته بدنه پیستون با ابعاد بزرگ برای اولین بار در کشور، همچنین تکنولوژی ماشین کاری سوراخ گژن پین با دقت ١ میکرون از مهمترین مشخصات اصلی این طرح است که میتوان به آن اشاره کرد.