معارفه سپهری بدون حضور بهمنی

نشست معارفه سپهر سپهری، مدیرعامل شرکت ملی حفاری امروز با حضور علی کاردر، مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی حفاری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز»  این معارفه در حالی برگزار شد که حیدر بهمنی مدیرعامل پیشین شرکت ملی حفاری در این مراسم حضور نداشت.

انتصاب این مدیر حاشیه های بسیاری به همراه داشت از مخالفت‌های فریدون حسنوند و هدایت الله خادمی (رییس و نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس) گرفته تا مخالفانی که زمانی ادعای جوانگرایی و ضرورت جوانسازی رویه مدیریتی در نفت را داشتند. برخی ها نیز روند عزل و نصب ها را غیرحرفه‌ای و بدون توجه به سوابق مدیریتی و حرفه‌ای افراد دانستند و در نهایت آن را ظلم به مدیران شایسته و ناشناخته ماندن توانایی‌های دیگر مدیران تلقی کردند.

در مقابل، بسیاری از افرادی که با شرکت ملی حفاری آشنایی داشتند اذعان داشتند که سپهری ویرانه‌ای را تحویل گرفته و کار سختی پیش رو دارد؛ از مشکلات مالی، و  منابع انسانی گرفته تا مشکلات قومیتی و فامیل بازی و استخدام‌های بی‌رویه‌ای که به وسیله شخص بهمنی انجام شد. اگرچه برخی کارشناسان نیز ورود این فرد به ملی حفاری را منشاء تحول سازمانی دانستند که با مدیریت صحیح خود این شرکت را دوباره سرپاخواهد ساخت.

شرکت ملی نفت پیشگام جوانگرایی همراه با تخصص و تجربه است

علی کاردر در آیین تودیع و معارفه مدیران عامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: دولت دوازدهم متعهد به استفاده از نیروهای نخبه و جوان است و شرکت ملی نفت ایران در این زمینه پیشگام است.

وی با بیان اینکه از مدت ها پیش در انتصابات صورت گرفته در شرکت ملی نفت ایران، اصل جوانگرایی مورد توجه بوده است، گفت: تلاش کرده ایم تا از اصل ۹۰ به ۱۰ در انتصابات مربوط به شرکت ملی نفت ایران استفاده کنیم.

وی توضیح داد: در انتصابات صورت گرفته ۹۰ درصد اتکا به نیروهای جوان، خلاق و متخصص است؛ با این وجود با توجه به حساسیت های کاری شرکت ملی نفت ایران لازم است که در کنار نیروهای جوان از نیروهای باتجربه نیز استفاده شود که برای رفع این خلا حدود ۱۰ درصد از انتصابات به افراد با سابقه اختصاص یافته است.

کاردر با تاکید بر اینکه جوانگرایی در شرکت ملی نفت ایران باید به صورت تدریجی انجام شود، ‌گفت: در این مسیر، اصل بهره مندی از خدمات نیروهای باتجربه به صورت مشاور در کنار مدیران جوان رعایت می شود.

لزوم حضور ملی حفاری در بازارهای بین المللی

وی در ادامه از لزوم تغییر سیاست کاری شرکت ملی حفاری ایران سخن گفت و افزود: شرکت ملی حفاری ایران باید به دنبال بازارهای جدید و همکاری های بین المللی باشد و استفاده از الگوی مدیریت سنتی در این مجموعه به هیچ عنوان توجیهی ندارد.

کاردر در خطاب به دیگر مدیران شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران، تعیین یک برنامه پنج ساله برای ادامه همکاری ها با ملی حفاری در چارچوب سیاست های کاری جدید را خواستار شد.

وی تاکید کرد: در این برنامه تغییر فرآیند، لازم است تا شرکت های بالادستی صنعت نفت از محل منابع مالی خود نظیر EPCF و دیگر مکانیزم های جذب سرمایه نظیر IPC به ملی حفاری یاری رسانند تا این شرکت بتواند در مسیر اهداف آتی خود موفق عمل کند.

 استقبال از حضور نیروهای کارآزموده صنعت نفت در شرکت های خصوصی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ضمن استقبال از حضور نیروهای کارآزموده و بازنشستگان صنعت نفت در شرکت های خصوصی فعال در حوزه نفت و گاز گفت: البته این همکاری ها باید محدود باشد.

وی تاکید کرد: در صورت اعمال چنین روشی، شرکت های خصوصی امکان ادامه همکاری با شرکت ملی نفت ایران را نخواهند داشت.

ادامه فعالیت آقای بهمنی بر اساس قانون ممکن نبود

علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این نشست از بهمنی به عنوان محور اصلی و اثرگذار شرکت ملی حفاری یاد کرد و گفت: تلاش‎های ایشان در دوران دفاع مقدس، در شرکت ملی حفاری و در اقداماتی نظیر خاموش کردن آتش چاه‎های کویت مثال‎زدنی و قابل تحسین است.

وی با اشاره به این مطلب که بر اساس قانون و سقف سنی ۶۵ سال، امکان ادامه فعالیت مدیرعامل سابق شرکت ملی حفاری وجود نداشت، در این زمینه توضیح داد: پس از سپری کردن سقف سنی، ادامه فعالیت فرد بازنشسته میسر نیست مگر در موارد استثنایی که آن هم از حوزه اختیارات وزیر خارج است.

کاردر به عنوان مثال به ادامه حضور بیژن عالیپور در راس شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اشاره کرد و گفت: با توجه به سن ایشان که بیش از ۶۵ سال است، با تلاش‎ها و رایزنی‎هایی که با استناد به اهمیت فوق‎العاده مدیریت این شرکت به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت کشور انجام شد، مصوبه هیئت دولت برای ادامه فعالیت آقای عالیپور اخذ شد؛ البته این مصوبه از سوی مجلس مورد تایید قرار نگرفت و مکاتبات مربوطه بین معاونت امور حقوقی رئیس جمهوری و مجلس همچنان در جریان است.

قدردانی از هیئت مدیره شرکت ملی حفاری

کاردر بار دیگر از تلاش‎های ارزشمند حیدر بهمنی در شرکت ملی حفاری ایران قدردانی کرد و با اشاره به عدم حضور وی در این مراسم، گفت: ایشان گویا در سفری بودند و مراسم تودیع و معارفه به این منظور که زودتر کارها روی روال بیفتد و پیش رود برگزار شد؛ انشاالله پس از بازگشت ایشان از سفر نیز از خدماتشان قدردانی می‎شود.

وی همچنین از هیئت مدیره شرکت ملی حفاری به ویژه قائم مقام این شرکت قدردانی و تاکید کرد: شرکت ملی حفاری مسیر سختی را در پیش دارد که عبور از آن نیازمند اتحاد، همفکری و انسجام بیشتر در بدنه مدیریتی و تلاش بیشتر برای دستیابی به بازارهای جدید است.

افزایش بهره‎وری منوط به گذر از ساختارهای سنتی است

پس از کاردر، محسن پاک‎نژاد، معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران نیز از زحمات حیدر بهمنی در شرکت ملی حفاری قدردانی کرد و گفت: ایشان در تمام سال‎هایی که مدیریت شرکت ملی حفاری را برعهده داشتند، از تمام بضاعت و توان خود برای ارتقای شرکت و سهم‎گیری از بازار کار حفاری در کشور استفاده کردند و نقش ایشان نه تنها در صنعت حفاری، بلکه در مجموعه صنعت نفت قابل توجه و تحسین است.

وی با یادآوری این‎که قوانین و ضوابط مربوط به سقف سنی، اجازه ادامه فعالیت مدیرعامل سابق شرکت ملی حفاری را نمی‎داد، ابراز امیدواری کرد که سپهری، مدیرعامل جدید این شرکت که با نفت غریبه نیست و درباره توانمندی‏های او در میان مدیران ارشد نفت اجماع تظر وجود دارد، بتواند شرکت ملی حفاری ایران را در دستیابی به اهداف پیش رو یاری دهد.

پاک‎نژاد گفت: شرکت ملی حفاری که در سال‎های فعالیت خود با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده، از نیروی انسانی توانمند، متخصص و متعهدی برخوردار است و با در اختیار داشتن راهبری بیش از ۷۰ دکل حفاری، نقش بسزایی در صنعت حفاری کشور ایفا می‎کند.

وی بر ضرورت گذر از ساختارهای سنتی به سمت ساختارهای نوین به عنوان یکی از پیش‎نیازهای اصلی افزایش بهره‎وری در شرکت‎ها تاکید کرد و افزود: سنجش شاخص بهره‎وری در حوزه‎های مختلف در شرکت ملی حفاری حاکی از آن است که باید برای بهبود این شاخص‎ها تلاش بیشتری شود و این شرکت به سمت اعمال روش‎های نوین مدیریتی پیش رود.

پاک‎نژاد خاطرنشان کرد: اگرچه مسیر سختی است، اما بضاعت و توان لازم برای عبور از این مسیر در شرکت ملی حفاری وجود دارد.

وی از انتخاب سپهری به عنوان مدیرعامل این شرکت، به عنوان مصداق «جوانگرایی همراه با در نظر گرفتن تخصص و تجربه» یاد کرد و گفت: از محسنات برگزاری مراسم تودیع و معارفه، یادآوری این واقعیت است که باید بپذیریم هر آمدنی را رفتنی است و در این فاصله کوتاه رفت و آمد، نباید جز به ارائه خدمت و باقی گذاردن نامی نیک به موضوع دیگری اندیشید.

سپهری، فرزند خوزستان و برخاسته از نفت

رضا خلیلی، معاون عملیات غیرصنعتی شرکت ملی نفت ایران هم ضمن قدردانی از سال‎ها تلاش حیدر بهمنی در راس شرکت ملی حفاری ایران، به موانع قانونی ادامه فعالیت وی در ملی حفاری اشاره و در ادامه، برای سپهری به عنوان مدیری جوان و برخاسته از نفت، آرزوی موفقیت کرد.

بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب هم با اشاره به سابقه ۴۸ سال آشنایی با حیدر بهمنی، گفت: ایشان در دوران خدمتشان، زحمات بسیار زیادی را متقبل شدند و امیدوارم همواره موفق باشند.

وی از سپهری هم به عنوان فرزند خوزستان و مدیری کاردان و خوش‎برخورد یاد کرده و برای وی آرزوی موفقیت کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن