نگرانی نفتی از ظهور یک پوپولیست دیگر

سه سال پیش، مکزیک درهای بخش انرژی خود را بر روی سرمایه‌گذاران خارجی گشود. این کار از طریق اصلاحاتی انجام شد که به هفت دهه سلطه شرکت‌ دولتی پمکس بر نفت مکزیک پایان داد. حالا مکزیک به دنبال آزاد سازی قیمت بنزین نیز هست.

به گزارش «انرژی امروز» اویل پرایس به تحلیل اصلاحات در صنایع نفت مکزیک پرداخته و نوشته است: بعد از جذب آرام اولیه سرمایه شرکت‌های خارجی، در مزایده صنایع نفت فراساحلی مکزیک، یک ائتلاف از شرکت‌های خارجی، اعلام کرد که برآورد می‌شود با یک اکتشاف در سطح کلاس جهانی، بیش از یک میلیارد بشکه نفت درجا به دست آید، این یکی از بزرگترین اکتشافات نفت در پنج سال گذشته خواهد بود.

در مکزیک فعلا اوضاع بر وفق مراد سرمایه‌گذاران خارجی است اما یک موضوع سیاسی داخلی شاید مانعی بر سر راه این سرمایه‌‌گذاری‌ها باشد.

انریکو پنا نیتو، رییس جمهور مکزیک، معمار اصلاحات انرژی مکزیک، آخرین روزهای دوران ریاست‌جمهوری خود را می‌گذراند و در انتخابات دوره آتی در 2018 کاندیدای چپ‌گرای پوپولیستی به اسم آندراس مانوئل لوپز اوبرادور قدرت نمایی می‌کند که قول داده است این اصلاحات را به همه‌پرس بگذراد.

هر چند هنوز معلوم نیست که واقعا اوبرادور بتواند برنده انتخابات شود، اما این پوپولیست مکزیکی از اصلاحات سلف خود عدول کرده و این نگرانی را برای صنایع ایالات متحده به وجود آورده است که شاید بازار مکزیک مشکلاتی را برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی به وجود بیاورد یا اینکه رییس جمهور شدن اوبرادور می‌تواند در چشم‌انداز نظم کنونی عدم اطمینان خلق کند.

برای همین است که در حال حاضر صنایع نفت با کابینه فعلی مکزیک به دنبال ایجاد تامین نامه‌هایی در موافقتنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی NAFTA (نفتا) هستند که بتواند اصلاحات انرژی در نفتا را بدون تغییر نگه دارد و تغییر در آن را مشکل‌تر سازد.

اوبرادو منتقد ترامپ است؟

دیوید گلدوین، وزیر کشور اسبق و فرستاده ویژه دولت اوباما که هم‌اکنون رییس اتاق فکر گروه مشاوره انجمن انرژی اتلانتیک است به هیوستن کرونیکال گفته است که اوبرادور منتقد دونالد ترامپ است و قول داده است در مذاکرات دو جانبه سفت و سخت عمل کند.

در سال‌های اخیر مبادلات انرژی ایالات متحده در مکزیک به طور فزاینده‌ای تغییر کرده است. تا سال 2014، مبادلات انرژی از طریق فروش نفت خام توسط مکزیک به ایالات متحده صورت می‌گرفت. اما به دلیل کاهش تولید نفت مکزیک و ظهور یکباره گاز طبیعی ایالات متحده و از طرفی فروش محصولات پالایشی، ارزش صادرات انرژی ایالات متحده به مکزیک در سال گذشته بیش از دو برابر ارزش واردات انرژی این کشور از همسایه جنوبی خود بود.

بر همین اساس، صنایع ایالات متحده به دنبال باز نگه داشتن بازار مکزیک برای سرمایه‌گذاری هستند و امیدوارند اصلاحات بخش انرژی این کشور بدون تغییر باقی بماند.

ماه گذشته، انجمن آمریکایی نفت API، انجمن کانادایی تولید کنندگان نفت CAPP و انجمن مکزیکی شرکت‌های هیدروکربنی AMEXHI بر این نکته پافشاری کردند که مذاکرات نفتا بسیاری از قیود موافقتنامه شامل حذف تعرفه‌های تجاری نفتا برای نفت خام و گاز طبیعی، محصولات پالایشی و دیگر لوازم مورد نیاز حفاری، ‌تولید و پالایش را حفظ کند.  

این سه سازمان از عملکرد غیر تبعیض‌آمیز در مقابل سرمایه‌گذاران خارجی در بازار داخلی و نیز تقویت قوانین حفاظت از سرمایه‌گذاری‌ها و کاهش اختلاف بین سرمایه‌گذارهای داخلی و خارجی ISDS حمایت کردند، این حمایت در برگیرنده قوانینی است که سلب مالکیت سرمایه‌گذاری‌ها را محدود می‌کند.

اصلاحات بخش انرژی دولت مکزیک بسیاری از شرکت‌های خارجی را به خود جلب کرده است. سخت کردن تغییر این اصلاحات اطمینان به قوانین را بالا خواهد برد که این خود شرکت‌های نفتی بیشتری را جذب کرده باعث افزایش صادرات ایالات متحده به مکزیک خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن