الگوهای توسعه‌ای مخزن بنگستان میدان آب‌تیمور

کمیته مشاورین مدیریت مخازن، طرح‌های توسعه ای مخزن بنگستان میدان آب‌تیمور که از سوی سه شرکت روسی، اندونزیایی و دانمارکی ارائه شده است را بررسی کرد.

به گزارش انرژی امروز، یکصد و چهل و دومین جلسه کمیته مشاورین مدیریت مخازن با هدف بررسی طرح‌های توسعه مخزن بنگستان میدان آب‌تیمور با حضور مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی، معاون بررسی طرح‌های منابع هیدروکربوری، اعضای کمیته مشاورین مخازن، رئیس کارگروه فنی مذاکرات میدان آبتیمور و کارشناسان مختلف برگزار شد.

در این جلسه، طرح ارائه شده توسط شرکت های لوک اویل، پرتامینا و مرسک با هدف توسعه مخزن بنگستان میدان آب‌تیمور مطرح و در رابطه با خصوصیات مخزن، برنامه‌های توسعه فازهای مختلف، سناریوهای افزایش تولید شامل پروفایل تولید و برنامه ازدیاد برداشت، بحث و تبادل نظر شد.

در ادامه این نشست، اعضای کمیته مشاورین مدیریت مخازن نظرات خود را در مورد طرح‌های ارایه شده، بهبود کیفیت مطالعه و کاهش عدم قطعیت‌های موجود مطرح و در خصوص تعیین خط پایه تخلیه میدان آب‌تیمور نتیجه‌گیری کردند.

میدان نفتی آب‌تیمور در منطقه دزفول شمالی و حدود ۲۵ کیلومتری جنوب غرب میدان و شهر اهواز مابین میدان‌های سوسنگرد و منصوری واقع شده است. این میدان فاقد آثار ساختمانی در سطح بوده و شکل ساختمانی آن به وسیله عملیات لرزه‌نگاری کشف شده است. با حفر نخستین چاه در سال ۱۳۴۶ وجود هیدروکربور در سازندهای ایلام و سروک به تایید رسید.

گفتنی است تولید از مخزن بنگستان میدان آب‌تیمور با طول تقریبی ۲۳ کیلومتر و عرض ۶.۵ کیلومتر با کشیدگی در امتداد شمال غربی – جنوب شرقی از سال ۱۳٧٠ با دو حلقه چاه تولیدی آغاز و تاکنون ادامه دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن