ساخت جاده توسط ضایعات حفاری!

شرکت روسی ODMCoin به تازگی واحدهای متحرکی را طراحی کرده که ضایعات و خرده‌های حفاری جداشده از سیال حفاری را تبدیل به مواد مصرفی عملیات عمرانی ساخت جاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز»، پروژه نوین ODMCoin، تبدیل به یکی از گزینه‌های تکنولوژیک و جذاب در صنعت نفت و گاز شده است. هدف اصلی این پروژه ارائه فناوری تمیز برای کارفرمایان نفتی است. به عبارت جزئی‌تر این شرکت ابزار و تجهیزاتی تولید کرده که می‌تواند خرده‌های عملیات حفاری را به موادی قابل استفاده تبدیل کند.

الکساندر درونین، رئیس ODMCoin درباره این تکنولوژی می‌گوید: بکارگیری واحدهای سیار پردازش خرده‌های حفاری، نه تنها راهکاری تازه برای دفع مواد زائد حفاری به شمار می‌آید بلکه، می‌توان با استفاده از این واحدها موادی قابل مصرف و ضروری از آنها تولید کرد.

او در ادامه می‌افزاید: ایده طراحی و توسعه این تکنولوژی از یک چالش اساسی در صنعت گرفته شده است. حجم ضایعات و خرده‌های حفاری تولیدی در میادین روسیه در حال حاضر به میزانی بالغ بر 150 هزار تن می‌رسد که در نوع خودرقم بسیار زیادی است؛ این ضایعات به طور معمول در گودال‌های مخصوصی نگهداری می‌شوند.

فارغ از کیفیت و تعداد گودال‌های موجود، لجن موجود در این ضایعات به طور تدریجی به درون زمین نفوذ می‌کند و باعث آلودگی خاک و آب‌های زیرزمینی می‌شود. این موضوعات در ابتدا انگیزه اصلی ما برای ایجاد عملیات حفاری بدون نیاز به گودال‌های دفن ضایعات بود. در ادامه با مطالعه و بررسی روی فرایند تصفیه این ضایعات توانستیم مواد خام مصرفی و مورد نیاز برای ساخت یک جاده را تولید کنیم.

او می‌افزاید: پروژه دولتی تصفیه و پردازش مناسب ضایعات تا قبل از سال 2030 که درمرحله بررسی قرار دارد نیز دیگر نیروی محرک ما برای ایجاد و راه‌اندازی این واحدها محسوب می‌شود.

واحدهای سیار تولیدی از سه بخش اساسی تشکیل شده اند. در بخش اول آب موجود در ضایعات حفاری تصفیه می‌شود؛ 60 درصد حجم ضایعات را آب‌های سمی تشکیل داده اند. در بخش دوم عملیات پردازش روی خرده‌های جامد حفاری صورت می‌گیرد. ابزار مخصوص این قسمت در سال 2013 در شهر یوفا روسیه ساخته و ثبت شده است. در مرحله نهایی نیز مواد پردازش شده تبدیل به مواد لازم برای ساخت جاده می‌شوند.

درونین در ادامه می‌افزاید: چالش اساسی در این مجموعه دمای بسیار پایین خرده‌های تولیدی مناطق غربی سیبری است که تنها در 5 ماه از سال توانایی پردازش روی آن‌ها وجود دارد. ما در واحدهای سیار خود قسمت‌هایی مجزایی برای حرارت دادن و افزایش دمای خرده‌ها تعبیه کرده ایم و به طبع آن می‌توانیم در دیگر ماه‌های سال که دمای خرده‌ها به منفی 45 درجه هم می‌رسد هم عملیات خود را ادامه دهیم.

دیگر مزیت مهم دیگر این تکنولوژی سیار بودن آن است و می‌توان به راحتی و بدون صرف هزینه اضافی برای انتقال خرده‌ها از گودال‌های متعدد و پراکنده، واحد را به نزدیکی محل گودال‌ها انتقال داد.

در حال حاضر قسمت سوم (تبدیل ضایعت پردازش شده به مواد ضروری) در دست تکمیل است و به زودی واحدهای سیار آماده به کار می‌شوند.

ODMCoin اعلام کرده که 60 درصد سرمایه گذاری روی این پروژه از روسیه و مابقی آن از طرف کشورهای خارجی تهیه شده است.

در حال حاضر مسائل محیط زیستی و چالش‌های دفع ضایعات دغدغه بزرگ کشورهای صنعتی محسوب می‌شود و این تکنولوژی پاسخ مناسبی در جهت بهبود این مسائل خواهد بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن