استفاده صددرصدی گوگل از منابع تجدیدپذیر
شرکت گوگل تصمیم گرفته است تا اواخر 2017 در تمامی دفاتر و مراکز پردازش داده های خود که بالغ بر 60000 کارمند در آنها مشغول فعالیت هستند، به طور کامل از منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده کند.
به گزارش خبرنگار دانش و فناوری انرژی امروز، گوگل اکنون بزرگترین خریدار برق از منابع تجدیدپذیر است و بالغ بر 44 درصد از برق موردنیاز خود را از مزارع بادی و خورشیدی تامین می کند، اما درتلاش است این رقم را به صددرصد برساند؛ زیرا مراکز پردازش دادههای گوگل برای آنکه بتوانند با سرعت بسیار بالایی پاسخگوی کاربران باشند بسیار انرژیبر هستند.
در عین حال، این شرکت برای کاهش میزان انتشار دی اکسید کربن مصرانه در تلاش است تا تمامی فعالیتهای خود را مبتنی بر استفاده از این منابع قرار دهد.
به گفته اورس هولز، قائممقام ارشد زیرساخت های فناوری شرکت، گوگل از نخستین شرکتهایی است که قراردادهای طولانیمدت برای خرید انرژی تجدیدپذیر منعقد ساخته است. در سال 2010 گوگل قراردادی با یکی از مزارع بادی واقع در Lowa برای خرید تمامی برق تولیدشده به میزان 114 مگاوات منعقد ساخت. همچنین، شرکت متعهد شده که این میزان را به 2.6 گیگاوات (2600 مگاوات) افزایش دهد. این میزان انرژی دو برابر انرژی است که مارتی مکفلای با کمک آن به آینده رفت (این گفته اشاره به فیلم »بازگشت به آینده» دارد).
برای نیل به این هدف، گوگل درنظر دارد مستقیما برق موردنیاز شرکتهای تابعه خود در سرتاسر جهان را از مزارع بادی و خورشیدی تامین کند که خود در آنها سرمایهگذاری کرده است تا از یک سو برایش صرفه اقتصادی داشته باشد و از سوی دیگر در مقابل نوسانات قیمت انرژی در طولانیمدت آسیب کمتری متوجه شرکت شود.
ثبات و پایداری، حرف اول را در تصمیمگیریهای گوگل میزند و در برنامهریزی این شرکت در مورد تامین انرژی نیز، اولویت با اتخاذ روشی پایدار و دوستدار محیط زیست است. به گفته هولز، مسوولان شرکت همواره به دنبال ایدههای جدید برای تبدیل محیط کار به محیطی سالم و ایمن هستند. گوگل همواره برنامههای خود در مورد کاهش میزان انتشار دی اکسید کربن را در وبلاگها و وب سایت شرکت در معرض دید خوانندگان قرار داده است و هماکنون زمان آن فرارسیده که تمامی این اهداف در قالب یک برنامه دوستدار محیط زیست، یعنی استفاده صددرصدی از منابع تجدیدپذیر برای تامین نیازهای انرژی شرکت، به دوستدارانمان ارائه شود.
تاکنون شرکتهای بسیاری اهداف بلندپروازانه ای برای کاهش میزان انتشار دی اکسید کربن و استفاده از انرژیهای پاک برای تامین نیازهای خود اعلام کردهاند که عملی ساختن آنها با چالشهای بسیاری همراه بوده است، اما در این میان گوگل از دیگران پیشی گرفته است.
میزان تقاضای انرژی تجدیدپذیر توسط شرکت گوگل در سال گذشته در امریکا، اروپا و مکزیک بیش از سایر شرکت های فناوری پیشرو بوده است. شرکتهای آمازون، مایکروسافت و فیس بوک پس از گوگل در رتبههای بعدی قرار دارند.