موج تعدیل نیرو در راه حفاری شمال نگاهی به بحران مالی شرکت

در روزهای گذشته کارگران حفاری شمال که در پروژه‌های عملیاتی و ستادی این شرکت در حال کار هستند، از تعدیل‌ها در این شرکت ابراز نگرانی کردند.

به گزارش بخش تحلیلی «انرژی امروز»، آنطور که خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به نقل از کارگران خبر داده؛ در هفته گذشته تعدادی از پرسنل شرکت مازاد معرفی شده و تعدیل شده‌اند؛ کارگران نگرانند که دامنه این تعدیل‌ها در آینده نزدیک گسترده‌تر شود.

این کارگران پیش از این نیز از احتمال تعطیلی برخی دفاتر و ستادهای این شرکت، ابراز نگرانی کرده بودند.

امکان فعالیت برای کارران سکوی امیرکبیر نبود

علیرضا شفیعی، مدیر منابع انسانی حفاری شمال، در همین رابطه گفت: سکوی دریایی امیرکبیر حدود دو سال پیش تعطیل شد؛ اما کارگرانِ آن در شرکت ماندند و دستمزد گرفتند؛ حال با توجه به اینکه برای این کارگران در پروژه‌های عملیاتیِ شرکت، امکان فعالیت وجود نداشت و حتی تعدادی از آنها مدتها در خانه بیکار نشسته بودند و دستمزد می‌گرفتند، حدود ۷۰ نفر از آنها را ترخیص کردیم.

این مقام مسئول در ارتباط با احتمالِ تعدیل‌های بیشتر گفت: در چند سال گذشته تعداد زیادی نیروی مازاد بدون کارشناسی جذب شده‌اند که تعداد آنها شاید بالغ بر هزار نفر باشد؛ اکنون قصد داریم در چارتِ سازمانیِ شرکت بازنگری کنیم و احتمال این وجود دارد که با توجه به وضعیت فعلی شرکت و کاهش درآمدها، تعدادی از آنها را تعدیل کنیم.

احتمال ادامه تعدیل نیرو

شفیعی که تعداد دقیق تعدیلی‌های احتمالی را ذکر نکرد، اظهار داشت: این بازنگری و تجدیدنظر در وضعیت نیروهای مازاد، فقط با هدف حفظ شرکت صورت می‌گیرد؛ چرا که در غیر این صورت، با توجه به کاهش قیمت نفت و کم شدن پروژه‌ها ممکن است ادامه فعالیتِ حفاری شمال با دشواری مواجه شود.

وی تاکید کرد: البته تجدیدنظر در وضعیت نیروهای مازاد، توسط یک تیم کارشناسی و با ارزیابی دقیق و حساب شده انجام خواهد شد.

سهامدار اصلی شرکت حفاری شمال بنیاد مستضعفان است و مدیران سابق این شرکت از جمله هدایت الله خادمی مدعی هستند سیاست‌های وزارت نفت در دریای خزر و بی‌توجهی محمد سعیدی‌کیا و مسئولان بنیاد مستضعفان باعث توقف فعالیت‌های دکل نیمه‌شناور امیرکبیر در دریای خزر و «انتقال آ به پارکینگ» شده است.

بررسی صورت‌های مالی حفاری شمال

در این حال، خبرنگار «انرژی امروز» به نقل از یک بررسی انجام‌شده از صورت‌های مالی حفاری شمال گزارش داد: این شرکت در سال‌های 95 و 96 در حدود ۷۰ میلیارد تومان هزینه مالی داشته است. سود شرکت هم نزدیک ۱۵۰ میلیارد پیش‌بینی شده است. یعنی نزدیک به نصف سود شرکت را صرف بهره وام‌های دریافتی می‌کند و عملا راه‌حلی برای تسویه وام‌ها وجود ندارد. یا باید کارفرماها نسبت به پرداخت مطالبات اقدام کنند که متاسفانه کارفرماها با مشکلات نقدینگی مواجه هستند و مدیران شرکت چاره‌ای ندارند یا باید استعفا بدهند و بروند یا اینکه دست به اصلاح ساختار انسانی شرکت بزنند و نسبت به تعدیل پرسنل اقدام کنند که این راه‌حل هم تبعات خود را به دنبال دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن