جزییات اجرای سند مدیریت خوردگی در شرکت‌های نفتی

مدیرکل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات وزارت نفت گفت: یکی از پروژه‌هایی مهمی که در شرکت پایانه‌های نفتی ایران پیاده می‌شود بخش ممیزی خوردگی و تربیت ارزیابان خوردگی است و در پایان دستورالعمل‌هایی از پروژه ارائه خواهد شد که آن ممیزی در قالب یک دستورالعمل برای دیگر شرکت‌ها نیز اجرایی شود.

علیرضا اصل عربی در گفتگو با خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز» در خصوص طرح استقرار مدیریت خوردگی در شرکت ملی نفت ایران گفت: طبق مصوباتی که در سند مدیریت خوردگی بود، شرکت‌های اصلی در کارگروه اصلی در کمیته مدیریت خوردگی نماینده‌ای معرفی می‌کردند و به موازات آن نیز فرد نماینده در مجموعه شرکت اصلی به‌عنوان رییس کارگروه خوردگی در آن مجموعه فعالیت می‌کرد.

او با اشاره به اینکه «اکنون آقای ابراهیم فتح آبادی از مجموعه شرکت ملی نفت، مسئولیت نمایندگی از شرکت ملی نفت را بر عهده دارد»، افزود: این سند برای اجرایی شدن به‌عنوان کارگروه اصلی ذیل کمیته مدیریت خوردگی وزارتخانه به شرکت ملی نفت برده شد.

او با تاکید بر اینکه «این طرح در راستای سند مدیریت خوردگی است» افزود: نماینده منتخب شرکت ملی نفت به دلیل اینکه از واحد برنامه ریزی تلفیقی هستند اشراف بیشتری به تمام شرکت‌ها دارند و از آنجایی که مباحث مالی و سرمایه گذاری و پیش بینی سرمایه لازم برای مدیریت خوردگی و پروژه‌های مدیریت خوردگی توسط این واحد مصوب می‌شود؛ این واحد خواهد توانست مسائل تخصیص منابع را نیز هدایت کند و شرکت‌ها را در این فضا گردهم آورد.

اصل عربی با اشاره به اینکه «این طرح در واقع اجرایی نمودن همان سند مدیریت خوردگی است»، گفت: اکنون اولین دستور خودارزیابی شرکت‌ها بوده که فرایند آن در حال کامل شدن است.

راه‌اندازی دو پروژه دیگر

مدیرکل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات وزارت نفت از راه‌اندازی دو پروژه دیگر خبر داد و افزود: در شرکت پایانه‌های نفتی پس از اینکه خودارزیابی توسط انجمن خوردگی ایران انجام شد، به‌عنوان یک مشاور به مجموعه آمدند و بحث ممیزی مدیریت خوردگی و تربیت ارزیابان را نیز در قالب یک پروژه تعریف کردند.

او ادامه داد: یکی از پروژه‌های مهم شرکت ملی نفت که در شرکت پایانه‌های نفتی ایران پیاده می‌شود بخش ممیزی خوردگی و تربیت ارزیابان خوردگی است که در پایان دو خروجی خواهد داشت؛ خروجی نخست که متوجه شرکت پایانه‌ها خواهد بود و وضعیت خوردگی آن ممیزی می‌شود و دوم نیز تهیه دستورالعمل‌هایی از پروژه که بتوان به تمام شرکت‌های نفتی ایران تسری داد که آن ممیزی در قالب یک دستورالعمل اجرایی شود.

مدیرکل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات وزارت نفت اظهار کرد: اصول ارزیابی برای ارزیابان منتخب تحت عنوان دوره تربیت ارزیاب، آموزش داده خواهد شد که آنها نیز به عنوان ارزیابان صاحب صلاحیت، وظیفه ارزیابی مدیریت خوردگی را به صورت ثالث داشته باشند. هدف ما این بوده است که ارزیابان ثالثی را تربیت کنیم که ارزیابی‌هایی مبتنی بر اصول از شرکت‌ها ارائه دهند.

او با اشاره به اینکه «بخش پروژه مدیریت خوردگی با پژوهشگاه صنعت نفت نیز در حال پیگیری است» افزود: این برنامه، برنامه اجرایی شرکت ملی گاز برای تمام تاسیسات زیر مجموعه آن شرکت اصلی یعنی مجموعه پالایشگاه‌ها، خطوط لوله، مهندسی و ایستگاه‌های تحت فشار و دیگر زیرمجموعه تا بتواند نظام مدیریت خوردگی را برای شرکت ملی گاز در سطح ستاد پیاده کند.

اصل عربی در پایان اظهار کرد: این دو پروژه کمک خواهد اثربخشی نظام مدیریت خورگی را در چارچوب مدونی اثبات و در دیگر قسمت‌ها نیز اجرایی کنیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن