پدیده مخروطی شدن آب در مخازن گازی شکافدار ایران

یکی از مشکلات دائمی در تولید نفت و گاز از مخازن هیدروکربوری تولید آب ناشی از پدیده مخروطی شدن می‌باشد.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز»، یکی از مشکلات دائمی در تولید نفت و گاز از مخازن هیدروکربوری تولید آب ناشی از پدیده مخروطی شدن می‌باشد. چنانچه چاهی با این مشکل مواجه شود، میزان تولید نفت و گاز آن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و هزینه‌های مربوطه را به شدت افزایش می‌دهد. مطالعات ثابت می‌کند برای هرگونه سناریوهای تولیدی یا توسعه یک میدان، مطالعه پارامترهای مخزنی جهت کنترل مخروطی شدن آب یا به تأخیر افتادن زمان میان‌شکنی بسیار مهم و ضروری می‌باشد. محققان صنایع نفت و گاز بیشتر تحقیقات خود را بر روی شناسایی و کنترل پدیده مخروطی شدن آب در چاه های نفتی انجام داده اند و انجام مطالعات پایه ای و دقیق روی مخازن گازی به خصوص برای کشورهای با ذخایر بالای گاز مانند ایران امری ضروری محسوب می شود.

بدین منظور پژوهشگران شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس با همکاری پژوهشکده ازدیاد برداشت و شرکت مهندسی و خدمات چاه پیمایی مهران تحقیقی در جهت بررسی پارامترهای کلیدی بر روی این پدیده در یکی از میادین گازی شکافدار ایران انجام داده اند.

محققان یک مدل مصنوعی با استفاده از داده‌های واقعی در یک سیستم شعاعی ساخت و شبیه‌سازی کرده و سپس سپس تاثیر پارامترهای مختلف مخزنی روی میزان درصد برش آب تولیدی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند. این مدلسازی در حالت نفت سیاه با استفاده از نرم افزاری تجاری (اکلیپس یا سی ام جی) ساخته شده و از آنجایی که تمام مخزن در ارتباط با یک آبده قرار دارد، برای اتصال آبده به مخزن از مدل تحلیلی فتکوویچ استفاده شده است.

در این پژوهش تاثیر تزریق جریان سیال غیر تراوا در لایه های زیری سازند تولیدی، تراوایی شکاف، ضخامت ستون گاز، نرخ جریان گاز، موقعیت تکمیل چاه، قدرت آبده و نسبت تخلخل ماتریس به شکاف روی یکی از میادین گازی شکافدار جنوب ایران بررسی شده است.

تاثیر وجود لایه غیر تراوا

با مقایسه نتایج حاصل از شبیه‌سازی‌ها این نتیجه به دست می‌آید که تزریق جریان سیال غیر تراوا در لایه‌های زیرین سازندهای تولیدی باعث کاهش میزان درصد برش آب تولیدی شده و زمان رسیدن مخروط به دهانه چاه را افزایش می‌دهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن