ابتکار: همسرم هیچ ارتباطی با واردات بنزین ندارد

وقتی سازوکارهای فرابخشی و کمیته‌های ملی و استانی تعطیل و روند استانداردسازی‌ها متوقف و موضوعات آموزشی و مقابله علمی با کاهش آلودگی هوا متوقف شد، یعنی اینکه ما در سال ۱۳۹۲ به سر خط و بلکه عقب‌تر بازگشته بودیم و باید از نو شروع می‌کردیم.

به گزارش خبرنگار حوزه توسعه پایدار، معصومه ابتکار، ریسس سازمان حفاظت از محیط زیست، در مصاحبه ای با پایگاه خبری تحلیلی سهندنامه، به تشریح عملکرد سازمان حفاظت از محیط زیست پرداخته است.

ابتکار در پاسخ به سوالی در رابطه با برنامه بلندمدتی که دولت اصلاح برای مقابله با آلودگی هوا درنظر داشت و در دولت قبل متوقف شد، گفت:  این برنامه موفقیت‌هایی مانند حذف سرب از بنزین و خروج پیکان از خط تولید و ارتقای کیفیت سوخت و استاندارد خودروها را با خود داشت.

فعالیت مستمر مهمترین مولفه برنامه کنترل آلودگی هوا

ابتکار مهمترین مولفه این برنامه را فعالیت مستمر آن دانست و گفت: در آخرین مصوبات دولت هشتم تعیین تاریخ برای استمرار برنامه صورت گرفته بود. بحث گازسوز شدن نیروگاه‌ها بسیار مهم بود که در برنامه دیده شده و یا از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ، اما وقتی سازوکارهای فرابخشی و کمیته‌های ملی و استانی تعطیل و روند استانداردسازی‌ها متوقف و موضوعات آموزشی و مقابله علمی با کاهش آلودگی هوا متوقف شد، یعنی اینکه ما در سال ۱۳۹۲ به سر خط و بلکه عقب‌تر بازگشته بودیم و باید از نو شروع می‌کردیم.

ابتکار درپاسخ به این سوال که برنامه‌های دولت کی به نتیجه مطلوب می‌رسد گفت:  تجارب نشان می‌دهد که رسیدن به شرایط مطلوب بین ۱۰ تا ۱۵ سال به طول می انجامد. البته اضافه شدن عواملی مثل ریزگردها و گرد و غبار به عوامل آلودگی هوا که حدود یک دهه است جدی شده، راه‌حل‌هایی جداگانه می‌طلبد و می‌تواند روند مقابله را دچار مشکل کند.

ابتکار ادامه داد: برآورد ما هم در سال ۷۹ زمانی بین ۱۰ تا ۱۵ سال بود. با تاکید بر اینکه نتیجه در این مورد استمرار برنامه‌ها را می‌طلبد. اینکه ما ۸ سال را در این میان نه تنها از دست دادیم بلکه عقب هم رفتیم، متاسفانه مشکلات را پیچیده‌تر کرده است. پیش‌بینی‌ها و برآوردها اینست که ما از سال ۹۲ که شروع کردیم، هنوز ۱۰ سال دیگر وقت نیاز داریم.

جشید آرین و خودروی برقی‌اش

ابتکار در مورد شخصی به نام جمشید آرین و ادعای ساخت خودروی برقی هم گفت:متاسفانه مدتی است که نامبرده با ادعای ساخت خودروی برقی اقدام به دروغ پراکنی و جوسازی می‌کند. این موضوع از سوی معاونت محیط زیست انسانی سازمان پاسخ گفته شده و نامه منسوب به من جعلی است. ظاهرا خودروی ادعایی وی در سال۱۳۸۱ قدیمی‌ترین فن آوری تولید خورو برقی بوده و به دلیل استفاده از تعداد زیاد باطری سربی نه تنها برای شهری مثل تهران با شیب‌های تند قابلیت استفاده نداشت، بلکه به طور کل محدودیت زیادی داشت. در آن سال‌ها خودرو سازانی چون سایپا هم اقدام به تولید خودرو برقی کردند ولی به دلیل تکنولوژی ابتدایی مورد توجه قرار نگرفت. دولت یازدهم نیز از این فناوری حمایت جدی داشته و به طور مثال با تولید باطری‌های لیتیومی زیرساخت‌های آن را فراهم کرده است. از سوی دیگر تعرفه های گمرکی را به صفر رسانده تا شهروندان امکان بهتری برای خرید این نوع خودرو داشته باشند.

ابتکار ادامه داد: متاسفانه گروهی نیز اسیر این جوسازی‌‌ها می‌شوند که از جمله برنامه ثریا در سیما است. این سوال هم باقیست که اگر در سال ۸۱ به مدعی مورد بحث پاسخ منفی داده شده چرا در دولت‌های نهم و دهم با ثروتی که در دسترس بوده از وی حمایت نشد و حالا بعد از ۱۴ سال یادشان افتاده است.

حذف بنزین پتروشیمی‌ها و منافع بعضی‌ها

ابتکار در پاسخ به سوالی در خصوص حذف بنزین پتروشیمی‌ها هم گفت: به هرحال یک سیستمی به دلیل تحریم‌ها به وجود آمد و از جمله کارهایی که کرد فرآورده خاصی بود که به نام بنزین تولید و توزیع شد. شرکت‌هایی که این فرآورده را تولید می‌کردند، آن را با قیمت بالایی به دولت می‌فروختند. بنابراین بنزین پتروشیمی برای یک عده ای منافعی داشته، در حالی که متاسفانه یکی از آلاینده‌ترین سوخت‌ها به شمار می‌رفت.

 ابتکار در مورد کمبود بودجه سازمان محیط زیست هم گفت: حالا، امسال الحمدالله رشد ۱۳۳ درصدی داشته و دولت به رغم فشارهای عدیده مالی و محدودیت‌هایی که در این زمینه دارد توجه خود را به این وسیله نشان داده است. اما باید بدانیم که همه بودجه محیط زیست کشور نباید اینجا محاسبه شود. در همه دستگاه‌ها بخشی از بودجه محیط زیست وجود دارد که باید به شکل مناسب هزینه شود.

ابتکار تاکید کرد: این موضوع را داریم پیگیری می‌کنیم که ردیف‌های مختلف و طرح‌های متعددی برای محیط زیست در بخش‌های دیگر اجرا شود. همچنین ۲۰ درصد عوارض آلایندگی که به شهرداری‌ها تعلق می گیرد، در برنامه ششم پیشنهاد داده شده که امیدواریم مجلس محترم آن را تصویب کند. اگر بودجه آلایندگی شهرداری‌ها به محیط زیست اختصاص یابد، شاهد رشد خیلی خوبی خواهیم بود.

 بزرگترین دستاوردهای سازمان تبدیل محیط زیست به یک دغدغه ملی بود

در اداما ابتکار در خصوص بزرگترین دستاوردهای سازمان در دولت هم گفت: موضوع محیط زیست به یک دغدغه ملی تبدیل شده و یک جریان بیداری، هم در سطح دولت و حاکمیت، هم در سطح جامعه مدنی، تشکل‌ها و رسانه‌ها شکل گرفته است. پیشرفت پله‌ای بهبود کیفیت هوا در برخی کلانشهرها، حذف بنزین پتروشیمی، احیا دریاچه ارومیه و بعضی از تالاب‌ها و یا توجه به گونه‌های در معرض تهدید حیات‌وحش با ایجاد سازوکارهایی مثل بیمه پلنگ ایرانی، ایجاد و بسط همکاری‌های بین المللی با گشایشی که بعد از برجام حاصل و زمینه ساز تفاهم نامه‌های مهم برای توان افزایی و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و یا قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای مقابله جهانی با گرد و غبار شد.

 ابتکار از شغل همسرش نیز دفاع کرد و گفت: همسر من شغل آزاد دارد که البته هیچ ارتباطی با بنزین و شایعات مربوط به واردات این فرآورده ندارد. اساسا در ایران به دلیل پرداخت یارانه در قیمت بنزین، کسی نمی‌تواند وارد کننده باشد. چرا که مثلا باید بنزین را لیتری ۳۰۰۰ تومان بخرد و در داخل لیتری ۱۰۰۰ تومان بفروشد. در پی این شایعات وزارت نفت دولت یازدهم هم این موضوع را تکذیب کرد و شایعه سازان هم فقط حرف زدند.

 ابتکار در خصوص وجود احزاب محیط زیستی در کشورهای غربی و نبود آن‌ها در ایران گفت: در کشور ما متاسفانه احزاب قوی وجود ندارد و اساسا تحزب در کشور ما دچار چالش و مشکل است. افرادی هم آمدند و عنوان حزب سبز را مطرح کردند ولی کارآیی ندارند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن