ارزش 160 میلیارد دلاری بازار کشتیهای نفتکش

ارزش بازار کشتیهای نفتکش در سال 2015 نزدیک به 160 میلیارد دلار بوده است که پیشبینی میشود این رقم تا سال 2023 میلادی به 217 میلیارد دلار برسد.
به گزارش انرژی امروز، شرکتهای بزرگ کشتیرانی نفتی جهان برای بهبود جایگاه خود در بازار، انرژی زیادی را صرف توسعه فناوریهای بهتر حمل و نقل، و نیز مدلهای جدید کشتی نفتکش میکنند.
تلاش این شرکتها در مجموع موجب توسعه بازار کشتیهای نفتکش شده است.
از سوی دیگر، مالکان کشتیهای نفتکش رویههای مطلوبی برای تضمین عملیات ایمن و حافظ محیط زیست دارند. با این وجود، برای وارد شدن به دنیای نفتکشها یا خروج از آن موانعی وجود دارد. به عنوان مثال سرمایه گذاری اولیه بسیار سنگین برای خرید کشتی نو یا دست دوم یکی از موانع ورود سرمایهگذاران به این حوزه است.
موسسه تحقیقاتی Transparency Market Research در جدیدترین گزارش خود عنوان کرده است که ارزش بازار کشتیهای نفتکش در سال 2015 نزدیک به 160 میلیارد دلار بوده است. پیش بینی میشود این رقم تا سال 2023 میلادی به 217 میلیارد دلار برسد.
بازار کشتیهای نفتکش میتواند به انواع نفتکش تقسیم بندی شود که شامل کشتیهای VLCC یا ULCC، افرامکس، سوئزمکس و پانامکس هستند. در این میان، کشتیهای VLCC بیشترین سهم را در ناوگان دارند که برابر با 63 درصد تا پایان سال 2015 میلادی بوده است.
از نظر جغرافیایی نیز این تقسیم بندی شامل آسیا و اقیانوسیه، آمریکای شمالی، اروپا، و بقیه جهان میشود. منطقه آسیا اقیانوسیه با داشتن بیشترین مقدار تقاضای نفتکش بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است، به ویژه آنکه چین با وارد کردن نفت خام و ذخیره نفت ارزان نقش زیادی در افزایش تقاضای نفتکش بازی کرده است.
چین، ژاپن، کره جنوبی، و مالزی بیشترین تعداد کشتیهای نفتکش جهان را مالک هستند و یا اداره میکنند. منطقه اسیا و اقیانوسیه در سال 2015 نزدیک به 41 درصد از نفتکش های جهان را در اختیار داشت. از سوی دیگر، یونان نیز در اروپا سهم قابل توجهی در ناوگان جهانی نفتکش دارد.
موسسه تحقیقاتی Transparency Market Research عواملی را که تأثیر مستقیم بر بازار کشتیهای نفتکش داشتهاند را نیز تحلیل کرده است. گزارش این موسسه عنوان میکند که قیمت نفت موجب مازاد عرضه آن شده و در نتیجه تولیدات پالایشگاهها را افزایش داده است که این نیز به نوبه خود موجب افزایش تقاضا در بازار کشتیهای نفتکش ها شده است.
از سوی دیگر، رشد سریع جهانی شدن و صنعتی شدن موجب رشد اقتصادی سریعتر در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه شده است. این نیز موجب افزایش تقاضای نفت و در نتیجه افزایش تقاضای نفتکش شده است.



