حل همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق از طریق مذاکره

سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت: کشور عراق با تردد به اقلیم کردستان عراق از طریق مرزهای هوایی با حساسیت برخورد می ‌کند و صدور نفت اقلیم کردستان نیز با مشکلاتی مواجه شده است اما در مجموع موضوع باید از طریق دیپلماسی حل شود.

سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت: علی شمخانی دبیر شورای علی امنیت ملی در جلسه غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی بر حل موضوع همه پرسی اقلیم کردستان عراق از طریق مذاکره تاکید کرد.

بهروز نعمتی در جمع خبرنگاران درباره جزییات جلسه غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی حضور یافت و گزارشی از موضوع همه پرسی اقلیم کردستان به نمایندگان ارایه کرد.

وی ادامه داد: شمخانی در این جلسه همه پرسی اقلیم کردستان را مغایر تمامیت ارضی عراق دانست و اعلام کرد این موضوع را به رسمیت نمی شناسیم.

سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت: شمخانی حفظ تمامیت ارضی عراق را مطرح و مورد تاکید قرار داد و اقداماتی را که در سطح منطقه و کشور با رویکرد مذاکره‌ ای صورت گرفته و یا باید انجام شود مطرح کرد.

نعمتی افزود: این مساله از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی مورد تاکید قرار گرفت که با توجه به قانون اساسی عراق و پیمان ‌های بین ‌المللی که وجود دارد تمامیت ارضی عراق اهمیت بسیاری دارد و امیدواریم که این موضوع را بتوان با گفت و گوی سیاسی حل کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع اعلام شده از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر به رسمیت شناختن یا نشناختن نتیجه همه ‌پرسی کردستان عراق چه بود گفت: ایران بحث همه‌ پرسی کردستان عراق را به رسمیت نمی ‌شناسد، مسایل عراق نیز تابع کنوانسیون ‌های بین‌المللی است و خطوط مرزی و حدود آن مشخص است و مساله مهم این است که اگر هر کسی بخواهد اعلام استقلال کند باید مطابق با قانون اساسی این کشورها باشد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس همچنین درباره وضعیت مرزهای غربی کشور در مجاورت با اقلیم کردستان عراق گفت: کشور عراق موضوع تردد به اقلیم کردستان عراق از طریق مرزهای هوایی را با حساسیت برخورد می ‌کند و موضوع صدور نفت اقلیم کردستان نیز با مشکلاتی مواجه شده است اما در مجموع موضوع باید از طریق دیپلماسی حل شود.

نعمتی یادآور شد: دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در جلسه غیرعلنی امروز با توجه به تحولاتی که در منطقه رخ داده است مسایلی را درباره وضعیت داعش و تکفیری ‌ها در سوریه و اقدامات خوبی که برای مبارزه با آن ها صورت گرفته مطرح کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن