ارائه ۵ هزار انشعاب رایگان آب در بافتهای فرسوده تهران
سیاستهای تشویقی جدید بهعنوان گامی نو برای نوسازی بافتهای فرسوده شهری در پایتخت به اجرا گذاشته شدهاست.
عباس ثابتیراد خبرنگار همشهری در شماره امروز نوشت:
ارائه انشعاب رایگان آب و فاضلاب، حذف تمام عوارض شهرداری و ارائه تسهیلات قرضالحسنه برای نوسازی بافت فرسوده ازجمله این سیاستهاست. مدیرعامل سازمان نوسازی بافت فرسوده شهر تهران از ارائه بیش از 5 هزار و 312 انشعاب رایگان آب و فاضلاب در بافتهای فرسوده شهری در پایتخت خبر داد و گفت: دولت و مدیریت شهری به این نتیجه رسیدهاند که نوسازی بافتهای فرسوده و ناپایدار یکی از مهمترین و اولویتدارترین موضوعات در مدیریت کلانشهر تهران است که همیاری و کمک تمام دستگاههای اجرایی و همافزایی توان مدیریتی برای حل آن امری ضروری است. عبادالله فتحاللهی در اینباره گفت:
بعد از اولویت حفظ جان ساکنان بافتهای فرسوده که از طریق مقاومسازی پلاکهای فرسوده اتفاق میافتد، تأمین خدمات و زیرساخت جزء اصلیترین اولویتها در محلههای هدف محسوب میشود و این نیاز بهصورت جدی در شهر تهران در ابعاد مختلف ایجاد فضای سبز، آتشنشانی، آب، برق، گاز، فضاهای فرهنگی، آموزش و پرورش، فضاهای تفریحی و غیره نمایان میشود؛ به همین دلیل اولویت اول فعالیتهای ستاد بازآفرینی کلانشهر تهران و به تبع آن ستادهای بازآفرینی در مناطق، ارتقای کیفیت زندگی مبتنی بر ارتقای سرانههای خدماتی در بافتهای فرسوده خواهد بود.
تلاش برای یک هدف؛ نوسازی
بهگفته دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران هدف همه نهادها کمک به ساکنان بافتهای فرسوده است نه کمک به شهرداری یا سایر دستگاههای اجرایی؛ هدف این است که از تمام ظرفیتها و امکانات دستگاهها و نهادهای مسئول و ذیمدخل در نوسازی در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و تأمین زیرساختها و سرانههای خدماتی در بافتهای فرسوده استفاده شود. فتحاللهی با بیان اینکه بسته تشویقی نوسازی بافتهای فرسوده مبتنی بر حمایتهای شهردار تهران در رایگان شدن هزینههای آب، برق، گاز، تعدیل هزینههای نظام مهندسی، تعدیل یارانه وام و… در حال اجراست، گفت:
امیدوار هستیم فضای مثبت ایجاد شده در بین ادارههای کل نیز تسری پیدا کند و رؤسای دستگاههای اجرایی با توجه به حجم گسترده برنامههای تدوینشده نوسازی، حمایتها و کمکهای لازم را در برآورد هزینههای نوسازی در بودجه سال96 دستگاههای اجرایی دریغ نکنند، چرا که قانونگذار دولت و شهرداری را بهصورت توأمان مورد سؤال قرار خواهد داد و ضروری است تمامی دستگاههای ذیمدخل در دایره تصمیمگیری حضور فعال داشته باشند.
تهاتر برای سرعت بیشتر در نوسازی
مدیریت شهری تهران برای سرعت بخشیدن در فرایند نوسازی بافتهای فرسوده، توافقی با سازمانهای خدماترسان مانند ادارات کل آب و برق و گاز کرده است که در قالب تهاتر بابت هزینه حفاریهای این دستگاهها در شهر تهران مبلغی دریافت نکند در عوض این دستگاههای خدماترسان، هزینه ناشی از انشعاب در محدوده بافت فرسوده را از ساکنان این بافتها دریافت نکنند. فتحاللهی در اینباره گفت که براساس مصوبه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران، دستگاههای اجرایی خدماترسان مانند ادارههای آب و فاضلاب، برق و گاز برای اینکه بتوانند همه خدمات و توان خود را در بافتهای فرسوده متمرکز کنند،
هزینهای بابت تمام حفاریها در کل شهر تهران به شهرداری پرداخت نخواهند کرد و مالکان بافتهای فرسوده بهصورت رایگان از این خدمات بهرهمند میشوند. دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در این رابطه توضیح داد: تهاتر هزینه انشعابات محصور به بافتهای فرسوده نیست و چنانچه دستگاههای اجرایی خارج از محدوده بافت نیز اقدام به حفاری کنند در سیستم اتوماسیون شهرداری تهران ثبت میشود و در عملکرد نوسازی بافتهای فرسوده ذخیره خواهد شد.
برنامه ششم هم به کمک آمد
اعمال سیاستهای تشویقی از سوی دولت برای نوسازی بافتهای فرسوده در برنامه ششم توسعه کشور نیز مورد توجه قرار گرفته است، بهگونهای که مجلس شورای اسلامی در بررسی برنامه ششم توسعه بندهایی را برای تسهیل نوسازی در بافتهای فرسوده به تصویب رساندهاست. هفته گذشته مجلس شورای اسلامی به هنگام بررسی لایحه برنامه ششم توسعه کشور بندهای الف، ب و ج ماده76 را به تصویب رساند؛ بندهایی که دولت را مکلف میکند تا نوسازی بافتهای فرسوده در کشور را سرعت بخشد.
در واقع ماده76 برنامه ششم توسعه کشور با هدف اجرایی شدن نوسازی 10درصد سالانه بافتهای فرسوده کشور به تصویب مجلس رسیدهاست. قانونی که از سال 85 اگرچه وجود داشت، اما با بیتوجهی دولت هیچگاه به اجرا درنیامد و گستره بافتهای فرسوده کشور نهتنها کاهش نیافت بلکه نیازمند طرحهای بازنگری شد و با افزایش روبهرو شد.
تهران همچنان الگو
یک دهه فعالیت نوسازی در شهر تهران و اجرای طرحهای مختلف و در نهایت طرح تسهیلات تشویقی جدید و رشد قابل توجه نوسازی بافتهای فرسوده در تهران، الگویی مناسب برای نوسازی بافت فرسوده در کشور قلمداد شدهاست. تجربه موفق تهران هم اینک پیش روی مدیریتشهری کشور است و ستاد ملی بازآفرینی با الگوی به اجرا درآمدهای روبهروست.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به جلسه مشترک این سازمان با اعضای هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی و تأکید نمایندگان بر ضرورت الگوسازی و تبادل و انتقال تجربیات نوسازی پایتخت به سایر شهرهای کشور گفت: آماده ارائه الگوی نوسازی بافت فرسوده تهران به سایر شهرهای کشور هستیم. عبادالله فتحاللهی با اشاره به رضایت هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی از اقدامات شهرداری تهران برای نوسازی بافتهای فرسوده گفت:
هماکنون بستههای تشویقی تدوین شده برای بافتهای فرسوده شهر تهران با استقبال بسیار خوب شهروندان همراه بوده و عاملی برای سرعتبخشی به روند نوسازی در این شهر شده است. وی با اعلام اینکه بستههای تشویقی ارائه شده از سوی سازمان نوسازی شهر تهران محرک توسعه و نوسازی بافتهای فرسوده است، افزود: معتقدیم اگر الگوی بهکار گرفته شده در پایتخت برای نوسازی بافتهای فرسوده سایر شهرهای کشور نیز تعمیم داده شود، شاهد نوسازی بیش از پیش بافتهای فرسوده سراسر کشور خواهیم بود.
جایگاه بافتهای فرسوده در کشور
بیش از 77هزار هکتار از مساحت شهرهای کشور را بافتهای فرسوده شهری تشکیل میدهد؛ مناطقی که جمعیتی بالغ بر 20میلیون نفر یعنی بیش از 20درصد جمعیت کشور را در خود جای دادهاند. اگرچه براساس قانون که در سال85 به تصویب رسید، دولت میبایست سالانه رقمی بالغ بر 10هزار میلیارد ریال برای نوسازی بافتهای فرسوده اختصاص دهد،
اما این قانون چندان مورد توجه قرار نگرفتهاست. با آغاز بهکار دولت یازدهم و شکلگیری ستاد ملی بازآفرینی، خونی تازه در رگ فرسوده بافتهایی دمیده شد که نیاز به نوسازی آن بیش از هرچیز الزامی بهنظر میرسید. اما یکدهه تلاش برای نوسازی بافت فرسوده در کشور متوسط نوسازی کمتر از 8درصد را به همراه داشت؛ اتفاقی که در تهران با رشد 34درصدی روبهرو بود.