طراحی و ساخت موتورسیکلت هیبریدی در خراسان

با شرکت توزیع نیروی برق مشهد برای ساخت 100 دستگاه قرارداد منعقد شده و با شهرداری مشهد نیز برای تبدیل 10 هزار موتور سیکلت تفاهم اولیه انجام شده است.
بهگزارش خبرنگار حوزه توسعه پایدار انرژی امروز، محمد قاضیزاده، رییس پژوهشگاه نیرو در بازدید از این طرح ضمن ابراز خرسندی از اجرای این پروژه اظهار داشت: رویکرد وزارت نیرو در خصوص اجرای چنین طرحهایی، رویکرد حمایتی بوده و شرکت برق منطقهای خراسان حمایتهای خوبی از شرکتهای دانشبنیان فعال در بخش انرژی الکتریکی و کاهش آلودگی هوا داشته است و توانسته در این زمینه قدمهای مهمی در کشور بردارد. قاضیزاده، در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه «وزارت نیرو میتواند از تولید باطری و یا ابرخازن مورد استفاده در این موتورسیکلتها به منظور تولید انبوه حمایت کند»، خاطرنشان ساخت: باید در تولید انبوه این موتور سیکلت به خریداران اطمینان داد که این محصول تا ارتقای کامل مورد حمایت و پشتیبانی است. وی بازاریابی و خدمات پس از فروش را در تولید موتور سیکلت هیبریدی مهم دانست و تصریح کرد: دست اندرکاران تولید این محصول باید نقشه راه مشخصی در توسعه آن داشته باشند و در صورت وجود مشکلات در تامین منابع، صندوق پژوهش و فنآوری وزارت نیرو در این زمینه حمایتهای لازم را بعمل خواهد آورد. در این بازدید محمدحسن متولیزاده، مدیرعامل شرکت برق منطقهای خراسان، گفت: طراحی وساخت موتور سیکلت هیبریدی اقدام بسیار مهمی در زمینه کاهش آلودگی محیط زیست به ویژه در کلان شهرها محسوب میشود و شرکت برق منطقه ای خراسان از اینگونه طرحها حمایت میکند. غلامرضا دیده ور، مشاور مدیرعامل شرکت برق منطقهای خراسان درخصوص این طرح گفت: در حال حاضر بالغ بر 10 میلیون موتور سیکلت بنزینی در کشور مورد استفاده قرار میگیرد که در صورت نیاز به جایگزینی با ارزانترین موتور سیکلتهای الکتریکی، هزینه بسیار سنگینی را برای کشور در بر دارد. غلامرضا دیده ور، افزود: با توجه به اینکه در شرایط کنونی این کار عملا امکانپذیر نمیباشد، معقولترین و ممکنترین راه برای حذف آلایندگی موتورسیکلتهای موجود و جایگزینی برق به جای بنزین، مجهز نمودن موتورسیکلتها به پیشرانه الکتریکی و استفاده از این پیشرانه در مراکز کلان شهرها است. وی در ادامه بیان داشت: شرکت برق منطقه ای خراسان با هدف قراردادن این استراتژی، پشتیبانی از این طرح را بر عهده گرفته و خوشبختانه با همکاری مشترک محققان و فنآوران در قالب کنسرسیومی با نام «مرکبهای سبز» در پارک علم و فن آوری خراسان در سایه پشتیبانیهای شرکت برق منطقهای خراسان، به دست آورد ارزشمند طراحی و ساخت اولین نمونهها از این نوع موتور سیکلت انجامید.



