توازن در عرضه و تقاضای کشتی‎های نفتکش

کارگزاران کشتی انتظار دارند که نرخ اجاره کشتی‎های نفتکش غولپیکر (VLCC) در هفته جاری ثابت باقی بماند زیرا تقاضای بالا برای بارگیری نفت در خاورمیانه با عرضه تعداد زیادی نفتکش غول‎پیکر مواجه است.

به گزارش گروه بین‎الملل مارین تایمز،یکی از کارگزاران اروپایی کشتی‎های نفتکش روز جمعه (24 دی 1395) اظهار کرد: `پیش بینی می‎کنم که نرخ اجاره ها در همین سطح باقی بماند.`

وی افزود: `معامله محموله های نفت عربستان برای تحویل در ماه فوریه روز دوشنبه (27 دی 1395) به پایان می رسد. اجاره کنندگان کشتی‎های نفتکش ممکن است اندکی نگرانی داشته باشند و سعی کنند به محض پیدا کردن محموله مورد نظرشان کشتی آن را اجاره نمایند مبادا نرخ اجاره ها بالاتر رود. اما به نظر می رسد که تعداد کافی کشتی برای ثابت نگه داشتن قیمت‎ها در بازار وجود دارد.`

این در حالی است که طی هفته گذشته منتهی به پنجشنبه (23 دی 1395) بازار اجاره نفتکش دچار سراسیمگی بود و بیش از 100 کشتی نفتکش اجاره شد.

اطلاعات پایانه Reuters Eikon نشان می دهد که 20 فروند از این کشتی‎ها توسط شرکت Unipec، بازوی تجاری Sinopec، اجاره شده اند و محموله‎های نفتی غرب آفریقا و خاورمیانه را به چین حمل می‎کنند. این کشتی‎ها بیش از 5.5 میلیون تن نفت را به چین می‎برند.

کارگزار اروپایی گفت: `شرکت یونیپک در هفته گذشته محموله‎های زیادی خرید.`

در همین حال، بزرگترین تولید کننده نفت چین یعنی شرکت ملی نفت چین (CNPC) اعلام کرد که تقاضای نفت این کشور در سال جاری 3.4 درصد رشد خواهد داشت و به روزانه 11.88 میلیون بشکه می رسد.

اطلاعات اداره گمرک چین نشان می دهد که این کشور در ماه دسامبر 2016 میلادی 36.38 میلیون تن نفت خام وارد کرد و حد نصاب جدید ثبت کرد.

با وجود افزایش اجاره نفتکش ها طی هفته گذشته، نرخ اجاره نفتکش در مسیر خاورمیانه به ژاپن پنج هزار و 500 دلار در روز کاهش یافت.

موسسه کارگزاری Fearnley در گزارشی عنوان کرد: `انتظار می رود که فشار بر نرخ نفتکش ها ادامه داشته باشد چراکه عرضه نفتکش فراوان است اما محموله های نفتی کاهش یافته اند.`

باید این را نیز اضافه کرد که با ورود نفتکش های نوساز طی سال جدید میلادی نرخ اجاره نفتکش ها باز هم کاهش خواهد یافت.

در حال حاضر 16.2 میلیون DWT نفتکش VLCC جدید که برابر با 7.5 درصد ناوگان نفتکش جهان است در انتظار ورود به ناوگان جهانی طی سال جدید هستند. با این وجود انتظار می رود که نرخ رشد حمل دریایی محموله های دریایی در سال 2017 صفر باشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن