مترو تنها راه نجات مشهد از آلودگیهوا

نماینده مردم مشهد در مجلس بیتوجهی به توسعه حمل و نقل عمومی را مهمترین دلیل آلودگی هوای مشهد دانست و گفت: توسعه مترو تنها راه نجات کلانشهرهایی چون مشهد از آلودگی هواست بنابراین دولت باید سهم خود را پرداخت کند.
به گزارش خبرنگار حوزه توسعه پایدار انرژی امروز، رضا شیران خراسانی، نماینده مردم مشهد در مجلس در توضیح وضعیت هوای شهر مشهد، گفت: نخستین معضل بسیاری از کلانشهرها درگیر با آلودگی هوا بیتوجهی به توسعه حملونقل داخل شهر است، مشهد نیز از موضوع مستثنی نیست. در واقع رفع معضل آلودگی نیازمند توسعه حملونقل ریلی است.
دولت باید سهم خود جهت توسعه مترو را پرداخت کند
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه خطوط مترو تنها راه نجات کلانشهرها و به ویژه مشهد از آلودگی هواست، افزود: راهاندازی و بهرهبرداری از خط یک مترو مشهد اثرات مثبتی به دنبال داشته است؛ از این رو خط دوم و سوم که نیمی از آن احداث شده باید تکمیل شود، دولت نیز باید سهم خود در حوزه حملونقل ریلی را به شهرداریها پرداخت کند.
وی ادامه داد: اقدامات مقطعی برای رفع آلودگی هوا همچون به حداقل رساندن خودروهای تک سرنشین و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از دوچرخه و اقداماتی با اثرگذاری در بلندمدت چون تولید خودروهای استاندارد که کمترین میزان آلودگی را به همراه داشته و افزایش کیفیت سوخت نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
شیران خراسانی با بیان اینکه آلودگیهایی از حوزه صنایع و سوخت منازل هم بر تشدید آلودگی هوا تاثیر دارد، گفت: میزان تاثیر این نوع آلایندهها بسیار ناچیز است، بنابراین بهتر است در وهله نخست به اقداماتی چون توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی پرداخته شود.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید سهم خود جهت توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو را بپردازد، یادآور شد: متاسفانه در طول سالهای اخیر دولت سهم خود در حوزه مترو را پرداخت نکرده است و این امر تاثیر مثبتی در افزایش آلودگی هوای مشهد داشته است. در واقع تاکنون برای خط 2 مترو مشهد دوهزار و دویست میلیارد منابع هزینه شده که بخش عمده آن از سوی شهرداری پرداخت شده و دولت سهم خود را نپرداخته است.
پیشنهاد افزایش قیمت بنزین و صرف منابع آن برای مترو در بودجه 96
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: به دنبال افزایش آلودگی هوای کلانشهرها پیشنهاد دادیم تا در بودجه سال96 به میزان 10 درصد مبلغ بنزین در کلان شهرها افزایش یابد و منابع حاصل از آن برای ساخت مترو هزینه شود، در واقع هزینه آلودگی توسط مردمی که خود آلودگی ایجاد میکنند، پرداخت میشود. این اقدام نه تنها در توسعه مترو موثر است بلکه به نفع همه مردم خواهد بود.



