با مصرف فعلی بنزین در 2020 مشمول جرایم سنگین می‌شویم

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: با این مصرف بنزین و آلاینده‌های محیط زیست در سال 2020 و بنابر کنوانسیون‌های مختلف زیست محیطی که حاکم است و در موضوع افزایش گرمایش زمین و گازهای گلخانه‌ای به ویژه کربن مشمول جرایم سنگین می‌شویم.

علی بختیار در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «انرژی امروز» درباره مصرف بنزین و نقش آن در اقتصاد کشور گفت: با توجه به اینکه قیمت بنزین در اقتصاد کشور تاثیر گذار است و یکی از مولفه‌هایی است که در نرخ تورم و بسیاری از شاخص‌های اقتصادی کشور موثر است.قیمت بنزین را نمی‌توان با ساده‌انگاری بالا و پایین کرد. اینکه طی این سالها ما طرفدار ثبات قیمت بنزین بودیم ناشی از آن است که بنزین مولفه اصلی اقتصاد کشور است.

وی در ادامه افزود: از یک سو به دلیل سیاست‌های نادرست از بخش تقاضا ما شاهد آن هستیم که میزان مصرف بنزین بالاست و سرانه آن، سرانه نامناسبی است. در این زمینه باید به دنبال راهکارهای اجرایی و عملیاتی برویم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به خودروهای تولیدی در کشور گفت: ما نیازمند آن هستیم که خودروهای داخلی بهینه سازی شود و حتما برای این کار باید متولیان محیط زیست و امر بهینه‌سازی  و بخش‌های مرتبط با آن مطالبه‌گری کنند تا شرایط تغییر کند.

وی در ادامه افزود: خودرویی که الان 15 لیتر می‌سوزاند قطعا خودروی غیر استانداردی است و با ساخت آن هم انرژی را هدر می‌دهیم و هم آلایندگی و مسائل زیست محیطی برای کشور ایجاد می‌کنیم.

خودروها را استاندارسازی کنید

بختیار با اشاره به وجود خودروهای فرسوده در کشور تاکید کرد: چه خودروهایی که بنزینی هستند و چه خودروهایی که دیزلی هستند و گازوئیل مصرف می‌کنند و حتی آنها که سی ان جی مصرف می‌کنند چون عمرشان بالای 15 سال است و حتی در تهران خودروهایی می‌بینیم که 30 یا 40 سال عمر دارند و در خیابانها تردد می‌کنند. این هم جز موضوعات مهمی است که باید متولیان امر برای کاهش و حذف آنها برنامه ریزی کنند.

وی در ادامه افزود: ما نباید دوباره به سمت سیاست افزایش قیمت و سیاست عرضه‌ای برویم بلکه باید به سمت سیاست‌های حوزه تقاضا حرکت کنیم. بنابراین، ما از طریق ساماندهی این کار می‌توانیم شرایط را بهبود دهیم.

نماینده گلپایگان در ادامه با اشاره به احیای کارت سوخت گفت: ما باید برنامه‌هایمان را درحوزه تقاضا انجام دهیم که در صورت لزوم آن را بازگردانیم. چنانچه کارت سوخت یک بستر مناسب در سطح ملی و یک پروژه‌ای تی در سطح ملی است که بر خلاف بسیاری برنامه‌ها در سطح ملی که موفق نبوده این یکی موفق شد.

وی در ادامه افزود: ما با کارت سوخت توانستیم یک پروژه فناوری اطلاعات درسطح ملی انجام دهیم که از طریق احیای آن شاید بتوان مردم را در جهت بهینه‌سازی مصرف سوخت هدایت کنیم. با این روش‌ها یعنی در حوزه مدیریت عملیاتی و اجرایی می‌توانیم در این راستا گام برداریم.

با نگاه به بهینه‌سازی به دنبال خودکفایی برویم

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره خودکفایی بنزین در کشورمان گفت: ما با پالایشگاه ستاره خلیج فارس در صورت برآورده شدن  انتظارات می‌توانیم به نتیجه برسیم. در این پالایشگاه 360 هزار بشکه بنزین تولید می‌شود. بنابراین، راه دشواری پیش‌رو نداریم و می‌توانیم کاندنسیتمان را تبدیل به فرآورده‌های سبک از جمله بنزین بکنیم.

ادامه دهیم 2020 مشمول جرایم سنگین می‌شویم

وی در ادامه تصریح کرد: از این طریق می‌توانیم به خودکفایی برسیم و جلوی واردات بنزین را بگیریم اما این به معنای آن نیست که بدون توجه به بهینه سازی مصرف  و انجام اقدامات اجرایی و عملیاتی وضعیت خوبی را شاهد خواهیم بود. بنابراین مسائل در سال 2020 و بنابر کنوانسیونهای مختلف زیست محیطی که حاکم می شود به ویژه در موضوع افزایش گرمایش زمین و گازهای گلخانه‌ای ( از جمله کربن) کشور ما مشمول جرایم سنگین می‌ شود.

بختیار با اشاره به اینکه از موضوعات مهمی که باید به آن توجه کرد توانمندی‌های کشورمان در موضوع انرژی خورشیدی است، تاکید کرد: به لطف خدا ما در انواع انرژی‌ها توانمندی بسیاری داریم چنانچه شاگرد اول گاز و نفت جهان هستیم و جز اولین‌های منابع هیدرو کربوری در جهان به شمار می رویم اما زمانی موفقیتمان کامل است که بتوانیم در راستای بهبود محیط زیست هم گام برداریم.

وی در ادامه افزود: ما جزء کشورهایی هستیم که 270 روز از سال نور خورشید داریم و بنا بر مطالعات صورت گرفته جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از طریق انرژی خورشید همه جهان را تامین انرژی کند و حتما سالهای آتی که مسائل زیست محیطی جدیت می‌یابد  باید به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر برویم. فعلا از همه مهمتر انرژی خورشیدی است.

ساتپا آینده درخشانی را برای انرژی تجدیدپذیر کشور فراهم می‌کند

بختیار با اشاره به اینکه «در برخی کشورها علاوه بر مصارف خانگی و تجاری و صنعتی استفاده می‌کنند»، تاکید کرد: برخی از این کشورها حتی ماشین‌های برقی را روی کار آورده‌اند وبا شارژ از خودرو استفاده می‌کنند.

وی در ادامه گفت: حتما آینده جهان به سمت استفاده از خودروهای برقی و برای صنایع از انرژی خورشید استفاده می‌کنیم. بنابر اهداف برنامه ششم توسعه قرار است 5 درصد به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنیم. چنانچه بر اساس فعالیت خوبی که سازمان ساتپا شروع کرده است و اساسنامه‌ای که در مجلس به تصویب رسیده است؛ آینده خوبی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر خواهیم داشت.

قرارداد با شرکت بریتانیایی مقدمه حضور سرمایه‌گذاران خارجی

این عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره قرارداد میان وزارت نیرو و شرکت بریتانیایی برای تولید نیروگاه خورشیدی گفت: این قرارداد و قراردادهای مشابهی که با شرکت‌های صاحب سرمایه و صاحب دانش درباره نیروگاه خورشیدی و هر نوع بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر انجام گیرد، قطعا مثبت است و البته ما راهی جز این نداریم.

 کشور جذابیت لازم در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را داراست

وی در ادامه افزود:ما سرمایه لازم نه از لحاظ مالی و نه دانشی در داخل کشورنداریم و نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی هم در تولید پنل و هم ایجاد نیروگاه خورشیدی و هم سایت‌های صنعتی و خانگی هستیم ضمن اینکه در کنار میتوانیم اشتغال پایدار را شاهد باشیم. بر اساس برنامه ششم و طی بررسی‌های انجام گرفته کشور ما نیازمند 800 میلیارد دلار سرمایه برای ایجاد 5 میلیون شغل دارد که 80 تا 90 درصد آن باید از طریق سرمایه‌گذاری خارجی انجام گیرد.

بختیار در پایان گفت: ما جذابیت لازم در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر و جذب سرمایه‌گذار در این حوزه داریم و با ورود شرکت‌های صاحب دانش و صاحب سرمایه آینده خوبی را میتوانیم پیش روی کشور داشته باشیم.قرارداد با شرکت بریتانیایی شروع جذب این سرمایه‌گذاران است که با توجه به عزمی که در این زمینه در دولت وجود دارد می‌توانیم با رفع موانع موجود به نتیجه مطلوب برسیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن