پروژه نهایی ترامپ برای برجام چیست؟

هفته نامه آمریکایی نیوزویک با اشاره به مهلت گزارش دونالد ترامپ به کنگره درباره تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای، به نقل از یک منبع دولت آمریکا گفت: این تصمیم ممکن است زودتر از موعد اعلام شود.

این نشریه آمریکایی با اشاره به لفاظی‌های ترامپ از زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و بعد از به قدرت رسیدن درباره توافق هسته‌ای بین ایران و گروه پنج به علاوه یک و تهدیدهایش برای خروج از این توافق نوشت: دونالد ترامپ این توافق را «بدترین توافق ممکن» توصیف کرده و ما به‌زودی خواهیم فهمید که منظور وی چیست.

به نوشته این نشریه، مهلت تایید توافق 15 اکتبر (23 مهر) است و کاخ سفید می‌گوید بازنگری سیاست آمریکا و ایران را به ریاست «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا به پایان رسانده است.یک منبع دولتی آمریکا که همچون دیگر افرادی که با آنها درباره این مساله مصاحبه شده است، اجازه ندارد درباره این توافق صحبت کند می‌گوید تصمیم ترامپ ممکن است زودتر از مهلت تعیین شده اعلام شود.

نیوزویک نوشت: این تصمیم چه خواهد بود؟ دو نفر از منابع دخیل در بازنگری سیاست ایران می‌گویند با وجود تاکیدهای اخیر ترامپ درباره اینکه تصمیمش را گرفته است، دولت آمریکا هنوز در حال بررسی گزینه‌های موجود است. ترامپ به دنبال خروج از توافق است که همچنین شامل پایان دادن به تحریم‌ها علیه تهران است. رییس‌جمهوری آمریکا در عین حال به این درک رسیده که لغو توافق یک اشتباه دیپلماتیک است.

این نشریه آمریکایی ادامه داد: دیگر امضاکنندگان توافق از جمله متحدان نزدیک آمریکا خواستار خودداری واشنگتن از نابودی این توافق هستند. آنها نیز همچون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر این باور هستند که ایران عمدتا به اصول توافق پایبند بوده است و از زمان پایان یافتن تحریم‌ها روابط تجاری با تهران را از سرگرفته اند. آنها همچنین تلاش می‌کنند دولت آمریکا را تشویق به ماندن در توافق کنند.

نیوزویک در ادامه آورده است: در عین حال، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، با اعمال نفوذ در اروپایی‌ها تلاش می‌کند آنها را متقاعد کند در فشار بر تهران برای بهبود شروط توافق به واشنگتن بپیوندند.

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، خواستار بررسی تاریخ انقضا در توافق هسته‌ای است و در عین حال تاکید دارد که ترامپ نباید توافق را لغو کند.

این هفته نامه افزود: منابع آگاه از بررسی سیاست ایران می‌گویند یکی از گزینه‌هایی که مورد توجه جدی رییس‌جمهوری آمریکا و مشاورانش قرار گرفته است «تایید نکردن» توافق و درعین حال ماندن در این توافق است. خروج از توافق مستلزم اعمال دوباره تحریم‌ها است.

رییس‌جمهوری آمریکا گفته است که این امر به نفع امنیت ملی آمریکا نیست. بسیاری از اعضای جمهوریخواه کنگره تمایل به از سرگیری تحریم‌ها دارند. با این همه ماندن درچارچوب توافق و در عین حال اتخاذ مواضع علنی درباره این که ایران به توافق پایبند نیست ریسک بالایی دارد.

نیوزویک به نقل از مارک دوبوویتز، مدیراجرایی اندیشکده بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها، مدعی شد: رییس‌جمهوری آمریکا باید بر شروطی تاکید کند که شرط زمانی محدودیت‌های کنونی برنامه هسته ای، آزمایش سانتریفیوژهای پیشرفته و موشک‌های بالستیک قادر به حمل هسته ای(محدودیت‌هایی که زمان آن به مرور به پایان می‌رسد)ونیز خرید و انتقال سلاح‌های قراردادی را بردارد. وی همچنین باید به دسترسی بازرسان بر سایت‌های نظامی ایران تاکید داشته باشد.

این هفته نامه افزود: اروپایی‌ها در محافل محرمانه به واشنگتن گفته‌اند که ایران تسلیم چنین خواسته‌هایی نخواهد شد. آنها نگران هستند که با طرح چنین درخواست‌هایی ایران از توافق به طور کامل خارج شود. این امر می‌تواند واشنگتن را با بحران هسته‌ای دومی همزمان بحران کره شمالی مواجه کند.

نیویوزیک نوشت: مک مستر وجیمز متیس وزیر دفاع آمریکا علاقه ای به توافق هسته ای ندارند.آنها با توجه به تجربه خود در عراق و سوریه و در مناطقی مثل یمن شاهد گسترش نفوذ ایران از زمان توافق بوده اند. مشورت‌های آنها به ترامپ که تاکنون اطلاعاتی از آن درز نکرده است نقش مهمی در تصمیم رییس‌جمهوری خواهد داشت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن