چرا وزارت نیرو، مپنا را واسطه واردات توربین کلاس F کرد؟

وزارت نیرو در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و برای ایجاد انگیزه در بخش خصوصی ایران برای ساخت توربینهای کلاس F، به شرکت مپنا ـ تنها سازنده نیروگاه در ایران و یکی از نیروگاهسازان مطرح دنیا ـ وعده سفارش 5000 مگاوات ظرفیت نیروگاهی با راندمان بالا را داده بود و این وعده با عقد قرارداد میان شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و مپنا محقق شد.
به گزارش خبرنگار نیروی «انرژی امروز»، عقد قرارداد مذکور با حاشیههایی در برخی سایتها به همراه بود به گونهای که مپنا را عامل نفوذی در وزارت نیرو خواندند و برایش حقالسهم درنظر گرفتند؛ این درحالی است که شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی نه تنها از عقد قرارداد با مپنا برای احداث 5000 مگاوات ظرفیت نیروگاهی با توربینهای کلاس F راضی است بلکه این اقدام را امری لازم در راستای توسعه تکنولوژی ساخت نیروگاه در ایران میداند.
بر این اساس قرار است شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی10 هزار مگاوات نیروگاه با راندمان بالا و با بهرهگیری از تکنولوژی توربینهای کلاس F احداث کند که اجرای نیمی از این پروژه را برعهده مپنا در راستای انتقال تکنولوژی این توربینها به ایران ، گذاشته است.
در همین زمینه در اسفندماه سال 1394، قرارداد انتقال تکنولوژی ساخت توربینهای کلاس F میان شرکت زیمنس و مپنا در آلمان منعقد شد؛ سپس در نیمه دوم سال گذشته، اولین توربین کلاس F وارد ایران شد و اکنون نیز شرکت مپنا با آغاز کار احداث نیروگاههای کلاس F به هدف بومیسازی ساخت این توربینها نزدیکتر شده است.
واکنش شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی به یک خبرشرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی همچنین نسبت انتقاد تند مطرح شده نسبت به عقد قرارداد بین وزارت نیرو و مپنا در راستای احداث 5000 مگاوات ظرفیت نیروگاهی با راندمان بالا، واکنش نشان داده و در جوابیهای درمورد علت عقد قرارداد مذکور توضیح داد.
جوابیه شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی بدین شرح است: پیرو مطالب منتشر شده در سایت خبری برق نیوز در روز یکشنبه مورخ ٢ مهر ١٣٩۶با عنوان `قرارداد احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی با ترک تشریفات به مپنا هبه شد`، توضیحات زیر جهت انتشار در آن سایت خبری ارسال می گردد.
صنعت برق بهعنوان زیر بنای مهم توسعه اقتصادی و صنعتی کشور، یکی از شاخص های ارزیابی و معیار اصلی توسعه محسوب می شود.
در دهه گذشته، هرچند این بخش نیز همچون سایر بخش ها از تحریم های ظالمانه اقتصادی و سیاسی رنج برده است، لکن به دلیل ظرفیت های ایجاد شده در بخش ساخت داخل تجهیزات نیروگاهی و وجود تجربیات ارزنده در اجرای پروژه ها و بهره برداری از تاسیسات، رشد این صنعت هرگز متوقف نشد و صنعتگران و متولیان صنعت برق کشورمان توانستند با بهره گیری موثر از این ظرفیت ها، دوران سخت را پشت سر بگذارد.
تأمین برق پایدار و مطمئن برای کشور، ارتقاء توان و راندمان واحدهای نیروگاهی در کنار کاهش مصرف سوخت و آلاینده های زیست محیطی و کاهش تلفات شبکه و بهبود بهره وری، همواره یکی از اهداف بزرگ متولیان صنعت برق بوده است.
تجربه موفق بومی سازی توربین های گازی متوسط V94.2 در کلاس E با توان نامی حدود 160 مگاوات و راندمان حدود 34.5% (در شرایط استاندارد) در شرکت مپنا و با پشتیبانی وزارت نیرو و دستگاههای ذیربط، کافی بود که در سال 1386 موضوع تامین و بومی سازی توربین های گازی کلاس F با توان نامی حدود 307 مگاوات و راندمان حدود 40% (در شرایط استاندارد) مطرح شود. در آن سال مذاکرات مپنا با طرف خارجی به دلیل مشکلات سیاسی جهانی ناتمام رها شد و تحقق پروژه امکان پذیر نگردید. مجدداً در سال 1388، شرکت مپنا پیشنهاد جدیدی را از زیمنس در مورد توربین گازی کلاس F دریافت کرد که به دلیل تداوم شرایط قبلی منتج به نتیجه خاصی نشد و تا سال 1393 مطالعات و تحقیقات بر روی افزایش توان و راندمان واحدهای کلاس E متمرکز گردید.
با تغییر شرایط سیاسی بین المللی و اشتیاق سازندگان اصلی به ورود مستقیم در بازار ایران در سالهای اخیر، بار دیگر مذاکرات بین شرکت مپنا و زیمنس از سر گرفته شد و در تاریخ 12 12 1394 منجر به امضای قرارداد همکاری استراتژیک بین مپنا و زیمنس گردید.
همانگونه که می دانیم امتیازات اصلی توربینهای گازی کلاس F بدین شرح است:
•در توربینهای گازی کلاس F با بهبود در فرآیند ساخت در مجموع راندمان تا 40% افزایش یافته است و با اجرای بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی، این راندمان تا 58 % افزایش می یابد.
•میزان تولید آلایندههای آن به مقدار چشمگیری کاهش یافته است.
•میزان مصرف سوخت کاهش یافته است.
•میزان قدرت تولیدی توربین گازی افزایش یافته است.
•دارای قابلیت استارت سریع در حالت گرم و سرد به همراه پاسخ سریع به حرارت در مسیر خنککاری داخلی می باشد.
•در کمتر از 30 دقیقه به شرایط بار پایه می رسد.
•دو ردیف اول پره های کمپرسور و همچنین پرههای راهنمای ورودی (IGV) اصلاح شده-اند. بطوریکه جریان ورودی هوا افزایش یافته و در نتیجه باعث افزایش کارایی شده است.
•طراحی اتاق احتراق، حلقوی با 24 برنر هیبریدی برای دو نوع سوخت گاز طبیعی و گازوییل می باشد.
•تبدیل از سوخت گاز به سوخت مایع و برعکس میتواند با قابلیت اطمینان بالا در بازه متوسط بار تا حداکثر بار صورت می پذیرد.
این قرارداد همکاری با زیرمجموعه ای از قراردادها از جمله انتقال دانش فنی در حضور مقامات دولتی دو کشور (وزیر نیروی ایران، سفیر ایران در آلمان و معاون صدراعظم و وزیر انرژی آلمان) امضاء شد.
فازهای اجرایی تعیین شده در اجرای قرارداد اخذ لیسانس و انتقال دانش فنی از شرکت زیمنس بدین شرح است:
که با ارائه 2 دستگاه توربین با ملحقات توسط زیمنس آغاز شده و مراحل ساخت داخل نیز بدین گونه صورت می پذیرد که مونتاژ نهایی 4 دستگاه توربین در شرکت مپنا با توجه به وجود زیرساخت ها و نیروی انسانی مکفی مپنا با نظارت عالیه زیمنس و تحویل ملحقات توسط آنها،
مونتاژ نهایی توربین در مپنا، ماشین کاری قطعات ثابت، تحویل ملحقات توسط مپنا و ماشین کاری و مونتاژ اجزاء روتور،
ماشین کاری و مونتاژ محفظة احتراق و در نهایت ساخت پره های ثابت و متحرک توربین توسط مپنا انجام می پذیرد.
در تاریخ 26 02 1395، تفاهم نامه ای میان شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی و مپنا با موضوع خرید و نصب و راه اندازی و تامین مالی خارجی حدود 5000 مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی با استفاده از توربین های گازی کلاس F با راندمان حدود 58% با قید اخذ لیسانس و انتقال دانش فنی امضاء و مبادله گردید.
در راستای تحقق تفاهم نامه مبادله شده، اقدامات ذیل صورت پذیرفت:
اخذ موافقت ریاست محترم جمهور جهت اجرای طرح با تامین مالی خارجی در مرداد ماه 1395
اخذ مجوز شورای اقتصاد به استناد ماده (82) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و تبصره (3) قانون بودجه سال 1395 کل کشور از محل مجوز بند (26) قانون بودجه سال 1391 در جلسه مورخ آبان ماه 1395
پذیرش عاملیت طرح احداث نیروگاههای کلاس F توسط بانک صنعت و معدن
صدور ضمانتنامه براساس ماده 62 قانون محاسبات عمومی کشور و آئین نامه های اجرایی و اصلاحیه های بعدی آن توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در اردیبهشت ماه 1396
اخذ گواهی مسدودی ارزی در تیرماه 1396 از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
صدور مصوبه ترک تشریفات توسط هیات موضوع بند ((و )) ماده 28 قانون برگزاری مناقصات در جلسه مورخ 9 5 1396 سازمان برنامه و بودجه کشور
انجام تشریفات اداری مبادله قرارداد و ورود اولین توربین گازی کلاس F به ساختگاه بندرعباس در مردادماه 1396
لازم به ذکر است این قرارداد با محور قرار دادن اهداف اقتصاد مقاومتی در راستای تقویت بنیه سازندگان داخلی، انتقال دانش، تکنولوژی و بومی سازی و عدم وابستگی به سایر کشورها در تامین قطعات و تعمیرات نیروگاهی باعث افزایش توان تولیدی و راندمان شبکه برق سراسری در کنار کاهش مصرف سوخت و آلاینده های زیست محیطی شده و انتقال تکنولوژی ساخت توربینهای گازی کلاس F را به کشور عززمان ایران به ارمغان می آورد.



