هند به دنبال راه‌حل‌های نوین برای غلبه بر کم‌آبی

کشور هند که از بارش فراوان و منابع آبی ناشی از ذوب یخ‌های رشته کوه هیمالیا برخودار است به‌تازگی با بحران جدی آب روبرو شده است.

روزنامه تایمز هند  روز دوشنبه در مقاله‌ای تحت عنوان «رودخانه‌های ما را نجات دهید» هشدار داد که هند به سوی یک بحران آبی عمیق پیش می‌رود، بنابراین نیازمند اقدامات اصلاحی است.

این روزنامه با اشاره به قدمت تمدن هند که از همان آغاز بر کرانه‌های رودهای بسیار پر آب بنا شده است، خاطرنشان کرد که فشار جمعیتی که هر لحظه رو به افزایش است همراه با برنامه ریزی‌های ضعیف و اهمال عمدی در مراقبت از منابع طبیعی شاید یکی از عوامل اصلی استفاده بیش از حد از منابع آبی این کشور باشند.

این روزنامه با اشاره به این نکته که شبکه آبیاری مسوول تامین بیش از 80 درصد نیاز هند به آب در زمینه‌های مختلف است، تاکید کرد کارشناسان علاوه بر اصلاح الگوی کشت و یا تغییر نوع محصولات باید بر روش‌های نوین تمرکز کنند.

تایمز هند در ادامه هدایت مازاد آب رودخانه‌های پرآب به سوی رودخانه‌های کم آب و یا در حال خشک شدن را به عنوان راه حل جدید برای غلبه بر خشک شدن رودخانه‌ها در مناطق مختلف کشور عنوان کرد.

درحالیکه رقم استاندارد «تنش آبی» در سطح جهانی به میزان 1700 مترمکعب تعریف شده؛ کارشناسان بین‌المللی معتقدند تا سال 2025 این عدد در هند به تنها 814 مترمکعب کاهش خواهد یافت.

هر چند مقامات دولتی از این طرح پرهزینه به‌عنوان شیوه آنی مقابله با بحران روزافزون کم‌آبی استقبال کرده اند اما کارشناسان درباره توجیهات علمی آن تردید دارند چرا که فکر می‌کنند این راه حل در دراز مدت به علت نیاز به ساختن ساختارهای جدید باعث از بین رفتن بیش از 10هزار هکتار جنگل خواهد شد که بسیاری از آنها در زایش و جاری شدن رودخانه‌ها نقش به سزایی دارند.

خطر کم‌آبی و پیامدهای خطرناک ناشی از آن در برخی ایالات هند چنان جدی است که برخی مسوولان در این مناطق پیشنهاد داده‌اند برای غلبه بر خطرات زیست محیطی این طرح در طول مسیرهای جدیدی که برای رودخانه‌ها تعریف می‌شود تعداد زیادی درخت به صورت کمربند کاشته شود تا آسیب به جنگل‌ها را جبران کند.

دانشمندان محیط زیست در هند این پیشنهاد را که با شعار «یا همین الان عمل کنید یا برای بیابان‌زایی آماده شوید» مطرح شده است؛ غیرعملی و بی‌فایده می‌دانند.

قبلا برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند از آنجا که آب 10 رود بزرگ هند 50 درصد کاهش یافته و چهار رود و 71 سد در این کشور نیز خشک شده‌اند، مقامات دهلی‌نو تا چهار سال دیگر مجبور به واردات آب خواهند شد.

شرکت‌های بین‌المللی آب پس از هشدار کارشناسان در مورد بحران آب در هند برای فروش آب به این کشور در حال برنامه‌ریزی هستند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن