رونق صنایع دریایی نیازمند 50 میلیارد دلار نقدینگی

یک مقام مسوول در انجمن مهندسی دریایی درباره عملکرد صندوق توسعه صنایع دریایی گفت: فلسفه و ماهیت تشکیل این صندوق باید ریشه‌یابی شود زیرا این صندوق هنوز نتوانسته است جایگاه و توان اصلی خود را به دست آورد.

به گزارش انرژی امروز، بر اساس کارشناسی‎ها و گزارشات متعدد نیاز صنایع دریایی ایران به نقدینگی اکنون بالغ بر 50 میلیارد دلار است تا بتواند تکانی بخورد و به درآمدزایی برسد و در اقتصاد تاثیرگذار باشد، این در حالی است که صندوق توسعه صنایع دریایی نیز به واسطه بودجه کم و ناچیزش نمی‎تواند در این زمینه موثر باشد.

ماهیت صندوق توسعه صنایع دریایی چیست؟

رییس کمیته مهندسی ساحلی و فراساحلی انجمن مهندسی دریایی ایران درباره عملکرد صندوق توسعه صنایع دریایی اظهار کرد: فلسفه و ماهیت تشکیل این صندوق باید ریشه یابی شود زیرا این صندوق از همان روزهای اول تاسیس تاکنون هنوز نتوانسته است قدرت و جایگاه اصلی خود را به دست آورد.

سعید مظاهری تصریح کرد: کار صندوق‎ها در همه جای جهان تسهیل‎گری است به بیان دیگر صندوق‎ها باید بتوانند به عنوان کاتالیزور رفتار کنند که صنعت با تکیه بر آن‌ها بهبود یابد و رشد کند.

وی افزود: با توجه به اینکه صندوق‌ها برای کمک به صنایع تشکیل می‎شوند پرسشی ایجاد می‎شود که اکنون صنایع دریایی ما به چه میزان اعتبار مالی نیاز دارد که بتواند شرایط بهتری را تجربه کند و از این مقدار چه میزانی را صندوق می‎تواند تامین کند؟

عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران تاکید کرد: بر اساس کارشناسی‎ها و گزارشات متعدد، نیاز صنایع دریایی ایران به نقدینگی اکنون بالغ بر 50 میلیارد دلار است تا بتواند تکانی بخورد و به درآمدزایی برسد و در اقتصاد تاثیرگذار باشد، این در حالی است که بودجه صندوق توسعه دریایی نسبت به این رقم بسیار ناچیز و کم است.

وی یادآور شد: با توجه به فاصله زیادی که بودجه صندوق توسعه صنایع دریایی در مقایسه با نیاز این صنایع دارد، عملا این صندوق نمی‎تواند در بهبود وضعیت و رونق صنایع دریایی موثر باشد بنابراین نمی‎توان از این صندوق انتظار تسهیل‌گری که نخستین وظیفه آن است داشته باشیم.

مظاهری در پاسخ به این پرسش که آیا تغییرات مداوم مدیریت این صندوق در یکی دو سال گذشته، توانسته است در عملکرد آن تاثیر داشته باشد، پاسخ داد: تا زمانی که این صندوق در انجام وظیفه خود ناتوان باشد، هر چقدر هم که مدیریت و بدنه مدیریتی آن تغییر کند نمی‎تواند در عملکرد آن تاثیر گذار باشد.

نگاه دولتی مانع توسعه صندوق

وی اظهار کرد: با توجه به مطالب ارایه شده و مشکلات عدیده صنایع دریایی اعم از کمبود منابع مالی، نبود پروژه و همکاری نکردن بانک صنعت و معدن، باید گفته شود تا زمانی که ساختار مدیریتی و تصمیم‎گیری در حوزه دریایی از مرحله تصمیم‎گیری، تصمیم سازی، نظارت، اجرا تا خدمات و … با نگاه دولتی و ساختار فعلی صورت گیرد هیچ اتفاق ویژه‎ای در حوزه این صنعت رخ نخواهد داد و به رونق نخواهد رسید.

رییس کمیته مهندسی ساحلی و فراساحلی انجمن مهندسی دریایی ایران خاطرنشان کرد: علاوه بر این باید در راستای توسعه صنعتی در نوار ساحلی کوشا باشیم زیرا با وجود بحران آب اگر زودتر اقدام نکنیم بدون شک سال‎های آینده با مشکل مواجه می‎شویم که دیگر آن زمان برای انتقال صنایع به نوار ساحلی دیر شده و همین صنعتی که با کمک و پشتیبانی دولت شکل گرفته است دیگر آن زمان نمی‎تواند کمکی به دولت داشته باشد.

به گفته مظاهری؛ با نگرش، عملکرد و بودجه فعلی صندوق توسعه صنایع دریایی نمی‎توانیم گشایش در فعالیت‌های این صندوق را انتظار داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به یک‌ساله شدن اجرای برجام و تاثیر آن در حوزه فراساحل گفت: با توجه به لغو تحریم‎ها کشورهای متعددی برای سرمایه‌گذاری و همکاری با پروژه‎های فراساحل ایران اظهار تمایل کرده اند اما پروژه‎های فراساحل توسط وزارت نفت به صورت پکیج معرفی شده است و توسط آن‌ها واگذار می‎شود زیرا اغلب فعالیت فراساحلی مهم ما به پروژه‎های نفت و گاز وابسته است.

عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران تصریح کرد: درباره پروژه‎هایی که در قالب همکاری فناورانه است باید گفته شود که هیات‌های متعددی در رفت و آمد هستند و برای این کار اظهار تمایل کرده‎اند به صورتی که مذاکرات اولیه صورت گرفته است اما سرمایه‌گذاری و کلیدزنی همکاری‎های مشترک اندکی زمانبر است.

وی افزود: ارتباطات و همکاری‏‎های مشترک ایران با کشورهای دیگر که شکل گیرد مذاکرات آن‌ها معمولا یک فرصت یکساله تا دوساله نیاز دارد تا به نتیجه برسد به همین دلیل در حال حاضر علاقه‎مندان به سرمایه گذاری و همکاری در ایران در رفت و آمد هستند تا بازار را بررسی کنند.

مظاهری تصریح کرد: این همکاری‎ها به غیر از مسایل داخلی کشور و استراتژی همکاری ایران با کشورهای دیگر به موضوع اقتصاد جهانی نیز بستگی دارد  این در حالی است که در اجلاس داووس نیز بسیاری از کارشناسان اقتصادی از عدم قطعیت در به ثبات رسیدن اقتصاد جهانی خبر دادند.

وی افزود: ایجاد ثبات در اقتصاد جهانی نیز به زمان نیاز دارد زیرا در حال حاضر مشخص نیست که این بی ثباتی در آینده  از بین می‎رود و یا اینکه کماکان  ادامه دارد این در حالی است که در همان اجلاس داووس اکثر کارشناسان به عدم قطعیت در رونق اقتصاد جهانی نظر دادند به صورتی که از صفر تا صد (به معنی از روشن بینی آینده تا عدم قطعیت در اقتصاد) اغلب آنها بین 90 تا 100 نمره داده بودند.

مظاهری تاکید کرد: بنابراین نمی‎توان آینده خوبی را برای سرمایه‎گذاری‎های کلان خارجی در حوزه فراساحل متصور بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن