روز هوای پاک، ناسالم گذشت

بنزین یورو ۴ چقدر در کاهش آلودگی هوا تاثیر داشت؟ از سال ۹۲ و روی کار آمدن دولت جدید، با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست و موافقت وزارت نفت، نه تنها عرضه بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها متوقف شد، بلکه عرضه بنزین یورو ۴ در کلان شهرها آغاز شد.

 به گزارش خبرنگار حوزه توسعه پایدار انرژی امروز به نقل از پایگاه خبری اخبار نفت، ۲۹ دی روز هوای پاک، در شرایطی سپری شد که هوای کلان شهرها برای گروه‌های حساس، ناسالم بود. اما آمارها حاکی از بهبود هوای کلان شهرهاست. موضوعی که سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت، هر دو، آن را به بنزین یورو ۴ مرتبط می‌دانند. تا روز ۲۹ دی امسال، تعداد روزهای پاک و سالم، در مجموع ۲۳۱ روز بوده که نسبت به سال گذشته که شاهد ۲۱۲ روز پاک یا سالم بودیم، ۱۹ روز بیشتر بوده است.

تعداد روزهای ناسالم شامل ناسالم برای گروه‌های حساس، ناسالم برای همه و بسیار ناسالم، در سال گذشته تا ۲۹ دی ماه، ۹۳ روز بود که امسال به ۷۴ روز کاهش یافته است.

ضمن اینکه امسال حتی یک روز نیز هوا بسیار ناسالم نبوده درحالیکه سال گذشته در مدت زمان مشابه، یک روز بسیار ناسالم را در تهران شاهد بودیم. وضعیت آلاینده‌ها در کلان شهرهای آلوده دیگر بویژه اصفهان و اراک نیز امسال بهبود داشته است. این بهبود چندان چشمگیر نیست اما مشاهده داده‌های آماری سال‌های اخیر نشان می‌دهد، تعداد روزهای پاک و سالم از سال ۹۲ افزایش یافته و این همان سالی است که عرضه بنزین یورو ۴ در کلان شهرها اندک اندک آغاز شد. سال 90 بدترین سال برای کلانشهرها بود

مجموع روزهای سالم و پاک در سال گذشته، ۵ روز از سال ۹۳ بیشتر بود و در سال ۹۳ نیز ۴۵ روز سالم یا پاک بیشتر از سال ۹۲ شاهد بودیم. اوج روزهای فاقد هوای پاک در تهران، سال ۱۳۹۰ بود که بنزین تولیدی در مجتمع های پتروشیمی عرضه می‌شد و هنوز خبری از بنزین یورو ۴ در کلان شهرها نبود.

 در آن سال فقط ۱۴۷ روز سالم یا پاک در تهران وجود داشت. از سال ۹۲ و روی کار آمدن دولت جدید، با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست و موافقت وزارت نفت، نه تنها عرضه بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها متوقف شد، بلکه عرضه بنزین یورو ۴ در کلان شهرها آغاز شد.

اکنون در تهران و ۱۰ کلان شهر دیگر کشور بنزین یورو ۴ عرضه می‌شود و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، این موضوع را عامل اصلی افزایش روزهای سالم یا پاک در کلان شهرها می‌داند که سازمان حفاظت محیط زیست نیز از این موضع حمایت می‌کند. اما هنوز ابهاماتی در این زمینه وجود دارد.

بنزین وارداتی با بنزین یورو 4 مخلوط می‌شود؟

مخلوط شدن بنزین وارداتی با بنزین یورو ۴ یکی از نگرانی‌هایی است که موجب شده این شایعه مطرح شود که بنزین وارداتی از اکتان ۹۵ برخوردار نیست و کیفیت مطلوبی ندارد و به همین دلیل پس از مخلوط شدن با بنزین یورو ۴ تولید داخل که گفته می‌ شود اکتان ۹۵ است، اکتان بنزین داخلی را کاهش می‌دهد.

مسوولان شرکت ملی پالایش و پخش، این موضوع را تایید نمی‌کنند اما در مخلوط شدن بنزین وارداتی با بخشی از بنزین یورو ۴ تولید داخل تردیدی وجود ندارد. از سوی دیگر، هنوز در جایگاه‌های عرضه سوخت حاشیه کلان شهرها، بنزین اکتان پایین توزیع می‌شود و از آنجا که عموما خودروهای حاشیه کلان شهرها، به داخل کلان شهرها تردد دارند، نقش مهمی در افزایش آلودگی هوا در کلان شهرها و بی اثر کردن بنزین یورو ۴ دارند.

همه نگاه‌ها به خلیج فارس (پالایشگاه ستاره خلیج فارس)`&gt.پالایشگاه ستاره خلیج فارس است

هرچند گام‌های بلندی برای تولید بنزین یورو ۴ و عرضه آن در کلان شهرها برداشته شده، اما به نظر می‌رسد تا زمانی که طلسم تولید بنزین در خلیج فارس (پالایشگاه ستاره خلیج فارس)`&gt.پالایشگاه ستاره خلیج فارس شکسته نشود، نه تنها واردات بنزین ادامه خواهد داشت، بلکه عرضه بنزین یورو ۴ از میزان فعلی فراتر نخواهد رفت. اگرچه تعداد روزهای سالم یا پاک در کلان شهرها افزایش یافته و این به مدد عرضه بنزین یورو ۴ و برخی اقدامات دیگر همچون تبدیل سوخت نیروگاه‌ها به گاز تحقق یافته، اما روز هوای پاک امسال، روزی ناسالم برای اغلب کلان شهرها بود.

شاید با افتتاح خلیج فارس (پالایشگاه ستاره خلیج فارس)`&gt.پالایشگاه ستاره خلیج فارس که قرار است روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین باکیفیت تولید کند، شاخص آلایندگی هوا در سال اینده سیر نزولی تری پیدا کند و شاهد روزهای سالم و پاک بیشتری در تقویم باشیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن