شکایت بنزینی از سه دستگاه اجرایی در مشهد

طی روزهای گذشته، شاهد تجمع تعدادی از اهالی خیابان پیروزی ۵٧ و ۵٩ مشهد بودیم. علت تجمع این افراد، نزدیکی جایگاه پمپ‌بنزین به منازلشان بود که در اعتراضات خود عنوان کرده بودند این همجواری با پمپ بنزین موجب تهدید سلامتی و ازبین‌بردن هوای سالم و پاک برای زندگی آنان می‌شود.

روزنامه شهرآرا، چاپ مشهد، گزارش داد: افراد تجمع‌کننده اعتقاد داشتند که ساخت جایگاه پمپ‌بنزین در این منطقه و در محل مسکونی، غیر‌قانونی است. معاون دادستان مشهد نیز دراین‌خصوص عنوان می‌کند که مردم این منطقه از مدیران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفت، شهرداری و ادارۀ کل محیط زیست، شکایاتی را در ناحیۀ٢ دادسرای مشهد ثبت کرده‌اند؛ چراکه این مدیران در صدور مجوزهای ساخت پمپ‌بنزین نقش داشته‌اند. محمد بخشی‌محبی ادامه می‌دهد: «در کمیسیون مادۀ۵ درخصوص محدودیت‌های تعبیۀ جایگاه‌های پمپ‌بنزین مصوباتی وجود دارد.».

وی با بیان اینکه براساس استانداردهای بین‌الملل برای جای‌گذاری جایگاه‌های سوخت باید محدودیت‌هایی قائل شد، می‌گوید: «باید این ایستگاه‌ها حدود ١۵٠ متر از هر مؤسسۀ عمومی مانند مدارس، کتابخانه، بیمارستان و… فاصله داشته باشد. همچنین استانداردهایی باید برای فضای جلوی پمپ‌بنزین قائل شد تا در هنگام حادثه، فرار خودروها راحت‌تر صورت گیرد.».

معاون دادستان مشهد یادآور می‌شود: «درخصوص مشکل پمپ‌بنزین پیروزی۵٩، مردم به مجاورت آن با منازل مسکونی اعتراض دارند و دانشگاه علوم‌پزشکی نیز به‌عنوان یکی از کارشناسان در حوزۀ دادستانی حاضر و نکاتی را درخصوص سلامت و بهداشت بیان کرده است.».

بخشی‌محبی با بیان اینکه کمیسیون مادۀ۵ باید علاوه‌بر موضوع شهرسازی به مباحث بهداشتی و ایمنی نیز توجه بیشتری داشته باشد، خاطرنشان می‌کند: «متأسفانه حضور نمایندگان دانشگاه علوم‌پزشکی و آتش‌نشانی در جلسات کمیسیون مادۀ۵ ضروری نیست، و اصلا حضور ندارند؛ برهمین‌اساس نگاه‌های بهداشتی و ایمنی اجرایی نمی‌شود.». وی اضافه می‌کند: «اگر قرار است برای جایگاه‌های سوخت تصمیم‌گیری شود، باید تمام شرایط زیست‌محیطی نیز دیده شود و فقط مباحث شهری مهم نیستند.».

معاون دادستان مشهد با بیان اینکه کمیسیون مادۀ۵ و شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی باید نسبت به ساخت این جایگاه‌ها دقت لازم را داشته باشند، عنوان می‌کند: «متأسفانه کمتر به این موضوعات توجه می‌شود. بر‌همین‌اساس مردم حق دارند از هرکسی که کوتاهی و سهل‌انگاری کرده است، شکایت کنند.». وی با اشاره به الزام رعایت ساخت جایگاه‌های سوخت بعدی، تصریح می‌کند: «سهل‌انگاری در این موضوع باعث ایجاد ناامنی برای مردم و همچنین سرمایه‌گذار جایگاه سوخت خواهد شد.».

پمپ‌بنزین نباید در کنار مدرسه، بیمارستان و دیگر فضاهای عمومی قرار گیرد

مرتضی احتشام‌فر، کارشناس بهداشت عمومی دراین‌خصوص عنوان می‌کند: «اگر قرار نیست استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنیم، باید استانداردهای ما یک حداقلی را داشته باشند. پمپ‌بنزین در استانداردهای بین‌المللی و ملی جزو فضاهایی است که نباید در کنار مدرسه، بیمارستان و دیگرفضاهای عمومی قرار گیرد. به‌خاطر اینکه پمپ‌بنزین و بخارات آن باعث آلودگی هوای اطراف آن می‌شود.».

وی با بیان اینکه در‌حال‌حاضر تعداد زیادی از پمپ‌بنزین‌ها هستند که از نظر جانمایی مشکل دارند، اضافه می‌کند: «دانشگاه علوم پزشکی برای وجود پمپ‌بنزین در مقابل بیمارستان امدادی اعتراض کرد، اما درنهایت اتفاقی نیفتاد؛ همچنین درحال‌حاضر پمپ‌بنزینی در روبه‌روی بیمارستان امام‌رضا(ع) شماره٢ قرار دارد که بر بار ترافیکی آن منطقه افزوده است.».

وی با بیان اینکه بر اساس آمار مؤسسۀ ملی بهداشت (NIH)، سطح بالای ازن می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی و آسم شود، ادامه می‌دهد: «بنزین یک مادۀ شیمیایی سرطان‌زاست. تلاش برای کاهش سطح ازن موجب شده دولت کالیفرنیا سخت‌گیری بیشتری برای اعمال قانون در رابطه با بخارات بنزین را انجام دهد و باید همۀ پمپ‌بنزین‌ها دارای یک نازل جدید بهبود بخارات باشند.».

وی ادامه می‌دهد: « قرارگرفتن درمعرض بنزین، به شکل مایع یا بخار، باعث ایجاد آسیب به ریه، مغز و کلیه‌ها می‌شود. بنزین و سایر فراورده‌های نفتی دارای مخاطرات بالقوه‌ای برای انسان، حیوانات و محیط زیست است. به‌همین‌جهت باید استانداردها و نکات فنی و مدیریتی خاصی در تمام مراحل چرخۀ تولید، عرضه و مصرف بنزین رعایت شود.». احتشام‌فر با بیان اینکه در کشورهای مختلف جایگاه‌های سوخت‌رسانی در فاصله‌های استاندارد ساخته می‌شود، می‌گوید: «اطراف آن‌ها فضای باز قرار دارد. متأسفانه در بسیاری از شهرها تعدادی از جایگاه‌های سوخت، بدون هیچ‌گونه ضابطه‌ای در مجاورت خانه‌ها و اماکن عمومی ساخته شده و اکثراً از دو طرف مسدود است که درصورت وقوع آتش‌سوزی به‌سرعت آتش به منازل اطراف سرایت می‌کند.».

مدیرکل محیط زیست استان: پاسخ می‌دهیم

حمید صالحی، مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، می‌گوید: «اگر مردم شکایتی دراین‌خصوص دارند، می‌توانند به ادارۀ کل محیط زیست آمده و شکایت خود را اعلام کنند.». وی ادامه می‌دهد: «مردم حق دارند و می‌توانند از راه‌های قانونی به حقوق خود برسند. هر جایی اگر نظر محیط زیست را بخواهد، براساس قانون و مقررات پاسخ می‌دهیم و بدون رعایت قانون و مقررات پاسخی نخواهیم داد.».

صالحی خاطرنشان می‌کند: «ممکن است در یک زمانی قانونی صادر شود و براساس آن اتفاقاتی بیفتد. بعداً ممکن است ضابطه تغییر کند و عوض شود و بر‌همین‌اساس ممکن است مردم از این موضوع انتقاد داشته باشند.».

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی اضافه می‌کند: «حتی ممکن است همچنان براساس قوانین همۀ اقدامات صورت بگیرد، اما مردم انتقاد داشته باشند. درهر‌حال موضوعات رسیدگی می‌شود و پاسخ داده خواهد شد.».

محمد پذیرا، مدیر محیط زیست و توسعۀ پایدار شهرداری مشهد دراین‌خصوص می‌گوید: «در محدودۀ پخش فراورده‌های نفتی مشهد، ۴٣ جایگاه پمپ‌بنزین وجود دارد که تنها همین جایگاه پمپ بنزین پیروزی ۵٩ از دستگاه جمع‌آوری بخارات بنزین برخوردار است.». وی ادامه می‌دهد: «باوجود این دستگاه از یک تانکر ٣٠هزار‌لیتری بنزین حدوداً ۴۵ لیتر بخارات مایع بنزین جمع‌آوری می‌شود.».

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن